A Rákóczi tér olyan, mint a löncshús: van benne minden. Az egykori vörös lámpás negyed egyik sarkában gyakori jelenség az ezerforintos croissant-t rágcsáló sikkes vendég, míg a másik ficakban mokány hatvanas törzsközönség szürcsöli az asztali bort a csikkekkel kilyuggatott piros kockás asztalterítő fölött. A teret körbenőtték a pop-up boltok, jól megfér egymás mellett a cigány fodrászat és a kortárs minigaléria is.
Az elburjánzott hetedik és hatodik kerület kétségkívül tolódik rá a nyolcadikra, ahol a folyamatot egyelőre sikerült mederben tartani és meghagyni a környéket a maga természetességében, ám a dübörgő ingatlanfejlesztések már új szelekről (és emelkedő bérleti díjakról) árulkodnak. Divatos környék? Kis magyar Williamsburg? Egy újabb elbaltázott dzsentrifikációs terület? Vagy még mindig csak az egykori kupleráj hamvain vegetáló lepattant negyed, ahol az újhullámos kávé halottnak a csók? Nehéz még ítéletet mondani, de vitathatatlan, hogy a környék hatalmas változásokon esett át.
Hobbiból kezdtek szappant főzni, ma már hátrányos helyzetűeknek adnak munkát. A miskolci műhelyben kóser pecsét is kerül a csomagolásra.
Az első szappant otthon, még gyakorlatilag vegyiöltözetben főztem” – emlékszik vissza Takács-Tóth Ágnes, akit Furdi Lilla és Kiss Gábor, a Natur Premium alapítói a vállalkozás ötletgazdájának neveznek. „Ezt igazából vagy megutálod, vagy megszereted” – folytatja Ágnes, és esetében egyértelműen az utóbbi történt. Évekkel ezelőtt egy magazinban olvasott a szappanfőzésről, nem sokkal később annyira beleásta magát a témába, hogy ünnepekkor rendszeresen hozott ajándékba a kollégáknak Gáborék pályázatíró cégébe a szappanjaiból.
2016-ban hárman úgy döntöttek, a piacon is megméretik a terméküket. Az akkor lefektetett alapelvekhez azóta is ragaszkodnak: minden szappan kézzel készül, állati eredetű anyagoktól, állatkísérletektől, pálmaolajtól és színezékektől mentesen, a lehető legjobb minőségű – ráadásul kóser – összetevőkből. Utóbbinak jele a miskolci főrabbi, Markovics Zsolt pecsétje a csomagoláson. Emellett Ágneséknek az is fontos, hogy hátrányos helyzetű munkavállalókat alkalmazzanak. Most hat munkatársuk van, ők főleg védett korúak, alacsony iskolai végzettségűek vagy gyesről és gyedről visszatérők.
A hosszú engedélyeztetési és tesztelési folyamat után végül 2018-ban kezdtek el árulni hatféle szappant. „Elkészítettük a reklámanyagokat, és e-maileket küldtünk kézműves boltoknak” – mondja Gábor. Az első két évben a termékek döntő többségét karácsonyi és kézműves vásárokon adták el. „A szappanok hatvan–hetven százalékát most is ajándéknak veszik: Valentin-napra vagy ballagásra, de a karácsony a legerősebb. Több miskolci osztály is ezt adja majd a tanárainak” – magyarázza Lilla. Az igazi nehézséget nem a gyártás folyamata, hanem az időzítése jelenti. Mivel csak a száradáshoz két hónap kell, jól át kell gondolniuk, hogy az irodájuk melletti kis üzemben mekkora mennyiség gyártását vállalják el. A Ghánából importált és tégelyekbe adagolt sheavajjal könnyebb dolguk van, az kevésbé kényes termék. A bőven ezer forint feletti árat 2021-ben körülbelül húszezer szappanra fizették ki a vevők.
Némi meglepetésükre a teafa-illóolajos, aktív szenet tartalmazó fekete szappan fogy a legjobban. Pedig eredetileg különlegességnek szánták. „Egy miskolci kozmetikus vásárolt belőle vagy százat, és másfél hét alatt eladta. Aztán felhívott, hogy többet nem vesz tőlünk, mert neki az az üzlet, ha kinyomhatja a pattanásokat, és nem az, hogy a szappanunktól eltűnjenek az emberek arcáról” – mondja nevetve Gábor, aki a feketénél is nagyobb büszkeségüknek nevezi a 24 karátos aranyat tartalmazó arany szappanjukat.
„Fontolva haladunk” – válaszolják a jövőjüket firtató kérdésre. Csak addig növekednének, amíg vállalni tudják, hogy kézzel készítsék termékeiket – amik emiatt aligha fognak megjelenni a nagy áruházláncokban. „Fontosabb, hogy minden este tiszta lelkiismerettel fekszünk le” – nyugtázzák. Amit már csak azért is megtehetnek, mert náluk nem vész kárba semmi. A valamiért eladásra alkalmatlan szappanokat hajléktalanszállóknak vagy rászorulóknak adják.
Natur Premium Szociális Szövetkezet
Alapítás: 2013 (Korábban más tevékenységekkel működött.) Árbevétel (millió forint): 2020: 15,2 2021: 30,0 Adózott eredmény (millió forint): 2020: 0,7 2021: nincs adat
Egy szuterénből indultak, és egyszer majdnem elúszott az üzletük. Ma több mint hétmilliárd forint az árbevételük, és közben a piac is hozzájuk érett. A Wagner Solar alapítója, Beleznai Nándor már „csak” napi tíz órákat dolgozik a napelemeket és alternatív energetikai megoldásokat kínáló családi cégben, a fiatalabb Beleznaiak már több területre is bejelentkeztek.
A Sandstone az ezredforduló kultikus túraruhamárkája volt Magyarországon. A korábbi sikerek ellenére az utóbbi tíz év nem a csúcstámadásról szólt, így az alapítók tavaly eladták. Még egy éve sincs, hogy Sárközy Mihály, a Mountex egyik tulajdonosa megvásárolta, de már hazahozta a gyártást, és részben újrahasznosított anyagokkal állítja új pályára a márkát.
Továbbra is a vegyes alapok lehetnek népszerűek, könnyen eladhatók, mondja Vízkeleti Sándor, a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetségének (BAMOSZ) elnöke. Plusz nagyot mennek a tematikus konstrukciók, éljen a zöldülés és a felforgatás.