Mit tanulhat egy telekommunikációs cég vezetője egy színházi igazgatótól? Hát egy szoftverfejlesztő egy középkori fejedelemtől? Dr. Tóth Tamás és Gecser Ottó szerint nagyon is sokat. Inspirációs ügynökség vezetőiként vallják, ahhoz, hogy sikeresek legyünk, ablakot kell nyitnunk a világra.
A davosi Világgazdasági Fórumon Benjamin Zandert, a Bostoni Filharmonikusok alapítóját és első számú karmesterét hallgatják a kormányfők. Magyarországon a legnagyobb multik vezérkarának Mácsai Pál színigazgató tart előadást. Bősze Ádám zenetörténész az opera világán keresztül vázolja, hogyan törekedhetünk a mindennapok során a harmóniára, Antalffy Péter kultúrtörténész a Mediciek változásmenedzsmentjén keresztül ad tanácsot. Dr. Porkoláb Imre a katonai stratégia és vezetéselmélet hasznosítását mutatja meg az üzleti életben. Rajtuk kívül még számos kiváló művész és előadó, dr. Aczél Petra, a kommunikáció és retorika nagyasszonya; Gundel Takács Gábor újságíró; Győrffy Kinga retorikai-storytelling tanácsadó és tréner; Cseh Myra modell és Ilkaházi Júlia, a Silver Chic modellügynökség alapítója; Schiffer Miklós stílustanácsadó; dr. Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus; Till Attila műsorvezető, filmrendező és forgatókönyvíró; Zeitler Ádám közgazdász bizonyítják, hogy a művészeti, tudományos élet szereplői hasonló problémákkal küzdenek a mindennapok során, mint a vállalati szférában dolgozók.
A grandiózus lista szereplőit két személy köti össze: dr. Tóth Tamás és Gecser Ottó. Régóta ismerték már egymást az üzleti világból, mindketten évtizedekig dolgoztak vezető szerepben külföldi multiknál és hazai nagyvállalatoknál.
Tíz évvel ezelőtt közös céget alapítottak. „Pál Ferit hallgatva fogalmazódott meg bennünk: mindezeket a tanácsokat az üzleti élet szereplői is alkalmazhatnák” – meséli Ottó. Megalapították a Personal Brand Institute Kft.-t, három évvel ezelőtt pedig a cégen belül életre hívták a Back 2 Human koncepcióját. Jó érzékkel fedték le a piaci rést: bár külföldön nagy hagyománya van, itthon még nem létezett az inspirational speaker agency. „Az alapkoncepció: az üzleti szféra kérdéseire adjanak választ a vállalaton kívülről érkező szakemberek. Nem élménybeszámolót vagy workshopot tartanak. De elmondják, miként küzdenek meg a mindennapi gondokkal, hogyan vezetik a rájuk bízott intézményt. Nem tréning ez – szellemi kaland” – summázzák az alapítók.
Egy futballklub károsanyag-kibocsátása is visszafogható, de sokkal többet lehet elérni azzal, ha szurkolóik lesznek környezettudatosabbak, mondja James Atkins, és Planet Super League nevű kezdeményezésével fenntarthatósági cselekvésekre épít bajnokságot angol szurkolóknak. Hamarosan talán a műanyagszemét miatt aggódó fradistáknak is lesz mit játszaniuk.
Climate change for football fans – ilyen címmel könyvet kiadni alighanem a bátorság újraértelmezése. Te mégis ezt tetted. Miért? Már régóta foglalkoztam éghajlatváltozási témákkal, 2005-től blogot írtam, ebből született meg a könyv. Alapvetően az akkori éghajlatváltozási politika kritikája volt. Olvashatatlanul unalmas lett. Ezért átírtam úgy, hogy egy burnley-i családról szóljon, akik elkötelezett szurkolói a helyi csapatnak. Semmit sem tudnak a klímaváltozásról, amíg össze nem futnak egy ukrán fickóval, akit – épp ellenkezőleg – nem érdekel a foci, de otthon van a környezeti kérdésekben. Fogadásból együtt töltenek egy szezont, és közben az ukrán srác elmondja nekik a kritikáit.
A Planet Super League (PSL) ötlete ebből a könyvből született meg, vagy kvótakereskedő cégedből, a Vertisből? Abból, hogy rájöttem, a focinak tényleg van társadalomformáló ereje, és kíváncsi voltam, elég nagy-e ahhoz, hogy szurkolókat olyan dolgokra vegyen rá, amikre korábban nem gondoltak volna. Ehhez jön, hogy Angliában egészen mást jelent a futball, mint Magyarországon. Sokkal erősebb a társadalmi beágyazottsága.
Meg a merítés is nagyobb, ha valamit kezdeni akarsz a szurkolókkal. Egyszerűen sokkal többen járnak meccsre. Nyilván, de van azért még valami. Nagyobb nyitottságot érzek Angliában a szurkolók körében a zöld gondolatra. Ebben közrejátszik, hogy demográfiailag Angliában a meccsre járók lényegében leképezik a társadalmat. Egy stadionban ugyanúgy látsz fiatalokat, zsidókat, nőket, szikheket, feketéket. Magyarországon ez sokkal kevésbé van így. Itt van egy elit, ami nagyon szereti a focit, de a betont talán még jobban. (Mosolyog.) Van sok más futballrajongó, de ők nem annyira képezik le a társadalmat.
Hogy lett ezekből az adottságokból a PSL? És miről szól pontosan? Az volt a cél, hogy a zöld gondolatot olyanokhoz is eljuttassuk, akiknek egyébként nincs idejük vagy pénzük ilyesmivel foglalkozni. Nem beszélhetünk Tesla-vásárlásról azoknak, akiknek arra sincs pénzük, hogy a tizenöt éves autójukat lecseréljék. A zöld törekvések sokszor negatív előjelűek, nyomasztók. Mi azt akartuk elérni, hogy inkább pozitív motivációt kapjanak.
Hogyan? Regisztrálni kell a PSL oldalán, ezután ki kell választani a kezdeményezéshez csatlakozó hatvanhat klub közül a kedvencünket. Ezután mindenki választhat magának egy zöld célt, amit teljesít, és egy kép vagy videó feltöltésével bizonyítja is. A szurkolók úgy rúgnak gólt, hogy elérik a célt. Így hirdetünk meg általában öt-hat hetes tornákat, és hetente vannak a meccsek. Vannak azért vicces „csalások” – például volt, aki húsmentes étkezést vállalt, és M&M cukorkáról töltött fel képet.
James Atkins egy elég unalmas munkahelyet hagyott ott Németországban, amikor Magyarországra jött.
Mi a jó ebben a kluboknak, és mit adnak hozzá a nevükön kívül? Minden profi angol csapatnak van alapítványa, ahogy Magyarországon például a Fradinak is van. Egyre többen kezdenek foglalkozni a fenntarthatósággal. Egy nagy klubnál lehet a stadion és a csapat működését zöldíteni, hiszen a Premier League csapatai évente átlag húszezer tonna szén-dioxidot bocsátanak ki. De ha van mondjuk egymillió szurkolójuk, és mindegyik körülbelül tíz tonna kibocsátásért felel, az rögtön tízmillió tonna szén-dioxid, amit vissza lehet szorítani. Ezzel sokkal nagyobb hatást lehet elérni. Van nyomás a ligától és a tulajdonosoktól, de a járvány alatt az is kijött, hogy mennyire fontos kapcsolatot tartani a szurkolókkal. A PSL erre új lehetőséget ad.
Szurkolóként kapok valamit a zöld jótettekért cserébe? Egyrészt baromi jó érzés, hogy most nem a csapat hoz neked trófeát, hanem te neki. A családokban az anyák örülnek, hogy zöld témákkal foglalkozhatnak a gyerekek, az apák pedig a közös időtöltésnek. Új és érdekes látásmódot kapnak. Fejlesztenünk kell a játékélményt és a közösségimédia-kampányt is. Aztán egyes klubok mezt ajánlanak fel legjobban teljesítő szurkolóiknak. Például a Spurs, ők komolyan veszik a fenntarthatóságot, új stadionjukat is ebben a szellemben építették. Náluk történt, hogy Lucas Moura, az egyik játékosuk felhívott egy családot, hogy gratuláljon. Ez óriási!
Aztán van két kissrác, akik, miután a Cambridge United megnyerte az egyik tornánkat, a BBC egyik legnépszerűbb műsorában, a The One Show-ban adtak interjút. Jellemzően egyébként családok játszanak. A klubokon keresztül rengeteg iskolába eljutunk, mert az alapítványaik akár negyven–ötven iskolával vannak kapcsolatban.
Van konkrét számotok, hogy mennyi szén-dioxidtól vagy hulladéktól kíméltétek meg a környezetet? Azt tudjuk megbecsülni, hogy az átlagos angol életstílushoz képest mekkora kibocsátáscsökkentést okoz egy-egy tevékenység. Például összevetjük az átlagos angol, húsos ebéd kibocsátását egy vegán ebédével. Vagy ha valaki biciklivel megy dolgozni autó helyett. Ezek alapján négyszáz tonna szén-dioxidot takarítottak meg velünk, ami persze pici szám, de egyelőre a kezdeményezés is az.
Hányan működtetitek a céget és az oldalt? Első blikkre nem úgy tűnik, hogy sok munkát és pénzt igényel a fenntartásuk. Van két teljes munkaidőben dolgozó srác Angliában, egy félállásban dolgozó Budapesten, és foglalkozik vele egy francia is. De ahogy növünk, húsz–harminc emberre is szükségünk lehet. Foglalkozni kell a klubokkal, szurkolókat toborzunk, szükségünk van dizájnerre, kreatív munkára. Szerencsére egy brandingcég elvállta, hogy ingyen felépíti a márka arculatát. 2020 elején jött Tom Gribbin CEO-nak a csapathoz. Nagyon okos, tisztán gondolkodó srác, dolgozott a Notthingham Forestnél, van tapasztalata a fociban. Jól ki tudta találni, hogyan kell felépülnünk. Összességében tíz–tizenkét fontos szerep kellene, hogy legyen a PSL-nél.
Milyen forrásokból működtök? A fenntartásunkat most saját zsebből fizetjük. Az első, 2020-as szezonban a Tesco támogatott minket, ez tök jó volt. Aztán a Nestlé egy vitaminos almárkája is beszállt, illetve a brit közműszolgáltató, a National Grid. Egyre több cégnek fontos, hogy zöld projekteket szponzoráljanak. Az a dolgunk, hogy megtaláljuk az ilyen befektetőket és támogatókat. Közben igyekszünk elkerülni a greenwashingot, a kamuzöldítést, olyan támogatást nem fogadnánk el. De ezért még senkit sem kellett visszautasítanunk. Hosszú távon szeretnénk bebizonyítani, hogy zöld kezdeményezés is lehet üzletileg sikeres.
Hogyan tovább Angliában? A mostani, általunk szervezett bajnokságok számát növelni kell, hogy mindig jelen legyünk. A Fantasy Premier League-nek ez nagyon jól megy. Aztán az új feladatok kitalálása mellett fontos a szemléletformálás. Angliában már sok startup foglalkozik azzal, hogy miként lehet szokásainkat jó irányba terelni. Ilyen céggel szívesen működnénk együtt, hogy a fociszurkolókra szabjunk valamilyen programot. Mert könnyebb csoportban cselekedni. Sokan azt gondolják, hogy minek tegyenek bármit a környezetért, amikor ott van több milliárd ember, aki a füle botját sem mozdítja. Közösségben ez is más, ilyen irányba szeretnénk elmozdulni.
A Premier League-csapatok közül a két manchesteri, a City és a United nem csatlakozott a PSL-hez. Kopogtattatok a Glazer családnál és elhajtottak titeket? A Citynek és a Unitednek is nagyon tetszett az ötlet, de nehéz dolgunk van. A klubok a zöld szemléletformálás mellett rengeteg társadalmi felelősségvállalási projektet visznek, nem fér bele minden. Vannak, akik szegények fogászati ellátását támogatják, aztán ott van a Pride, a Black Lives Matter, ezek mellett is kiállnak. Az Arsenal nemrég a késeléses gyilkosságok ellen lépett fel hófehér mezben.
Terveztek kimozdulni a szigetről? Én megnéznék egy zöld nyugat-magyar rangadót a Haladás és a Zete között! Előbb azt mondtam, hogy Magyarországon erre kevesebb a nyitottság. De közben pár éve meg a Fradi egyik Ludogorec elleni meccse után a Twitteren láttuk, hogy a szurkolók azon gondolkoznak, mit kezdhetnének a sok műanyaghulladékkal, ami utánuk marad a stadionban. A PSL indulásakor volt is pár nagyon pozitív beszélgetésünk a Fradival. Máté Bálint, a nemzetközi projektmenedzserük nagyon nyitott a zöld témára, biztatott is minket, hogy találjunk ki valamit közösen. Akkor úgy éreztük, hogy kevesen vagyunk, célszerűbb egyelőre Angliára koncentrálnunk. De valamikor jó lenne majd magyarországi projektbe fogni.
A Manchester united-szurkoló
Elmondása szerint „elég unalmas” munkahelyet hagyott ott 1995-ben Németországban, amikor magyar feleségével Magyarországra költözött, hogy itt próbáljon szerencsét. Cambridgbe-ben modern nyelvek és lingvisztika szakon tanult, később az Arthur Andersen pénzügyi cégnél dolgozott, az 1990-es évek elején pedig hulladékgazdálkodással foglalkozott.
Magyarországra költözése után három évig a Deloitte budapesti irodájának munkatársa volt, majd 1998-ban a ma már Blackrock alkalmazásában álló Paul Bodnar amerikai–magyar befektetési szakértővel megalapította a szén-dioxid-kvótával kereskedő Vertis Környezetvédelmi Pénzügyi Zrt.-t. James nemrég kiszállt a cégből, de részesedése van a Graphisoft Parkban működő vegán menzában, a Planteenben, és több fővárosközeli biofarmban is érdekeltséget szerzett.
A XII. kerületben egy beporzóbarát, évelő kertek kialakítását elősegítő projektben vesz részt, korábban két környezetvédelmi témájú regényt írt. Több vállalkozása is volt, nagy részük bukással végződött, ma már csak a Zsámboki Biokert működik közülük. Manchester United-szurkoló, 2020-ban indította útjára a Planet Super League-et, amivel futballszurkolókat terel a zöld és fenntarthatósági szemlélet felé.
Jaksity györgy KOMMENTJE Pár éve a László-kórház düledező épületeit és gyomos kertjét nap mint nap elhagyva, elképedve néztem a frissen elkészült Fradi-stadiont. Közgazdász lévén azt számolgattam, hogy egy stadion az idő nagyjából 95 százalékában üresen áll, és viszi a pénzt, miközben egy kórház sajnos mindig tele van, és az emberek életét, egészségét megőrizve még „pénzt is hoz”. Klassz dolog lesz, ha legalább fenntarthatóvá válnak a stadionjaink.
Fejben is, és a fővárosi MOMkult udvarára is. Az utóbbi különösen jólesett, a tavalyi Legyél Jobb! Napot még online kellett megtartanunk. Idén élőben merítettünk inspirációt. És hát lássuk be, nehéz időkben mindig különösen jó látni egymást, pláne Forbes-arcokat hallgatni. Keresd tudósításainkat a Forbes.hu-n.
Kiszolgáltatottság helyett teljes kontroll, kötöttségek helyett szabad döntések – a pénzügyi szektor új generációját teremti meg a BENKER. A teljes egészében blokkláncon működő pénzügyi szolgáltató a hagyományos banki rendszerekkel szemben egyenlőséget és teljes önrendelkezést ad ügyfeleinek. A magyar szakemberek által alapított és a Litván Nemzeti Bank által felügyelt pénzügyi szolgáltató oldalán máris több mint 6 ezren előregisztráltak Európa országaiból.
Piacvezető pozícióba nőtt a Webshippy, a kiszervezett logisztika digitális megoldásainak hazai úttörője, miközben a fogyasztók egyre több kényelmi szolgáltatást várnak el. Az alapítók víziója most az országhatárokon túlra szólítja őket: régiós terjeszkedésbe kezdenek, amihez újabb befektetők szállítják a finanszírozást. A robotizált fóti raktárból már az európai hálózat kiépítése sem tűnik elérhetetlennek.
Hogyan találkoztál nem szigetesként a Szigettel?1995-ben voltam kint először. Azt hiszem, mint Pestiest-környéki haver pultoztam a VIP-jükben. Aztán fel is léptem a Pestiest Színpadon az Est FM-es rádióműsorunk tagjaival, olyan délután fél négy körül. Akkor dedikáltam először és utoljára személyi igazolványt. Mit hiányolsz, ami akár a te szervezésed alatt morzsolódott le?Van pár zenei műfaj, ami kevésbé erős. A metál-hard rock […]