Tekintettel a körülöttünk és ezáltal sokunkban zajló krízisek kaliberére, vajon eljött-e az idő, hogy néhány alapfogalmunkat új tartalommal töltsük meg? Az egyik legirritálóbb mozdulatlanság a siker körül van. Mit is jelent a siker, ami elérendő? Hogy tisztességgel vagy anélkül, arról sincs konszenzus, pedig milyen jó lenne árnyaltabban beszélgetni róla. A siker trükkös. A többség küzd érte, és a többséget frusztrálja is. A nyomában […]
Tekintettel a körülöttünk és ezáltal sokunkban zajló krízisek kaliberére, vajon eljött-e az idő, hogy néhány alapfogalmunkat új tartalommal töltsük meg? Az egyik legirritálóbb mozdulatlanság a siker körül van. Mit is jelent a siker, ami elérendő? Hogy tisztességgel vagy anélkül, arról sincs konszenzus, pedig milyen jó lenne árnyaltabban beszélgetni róla. A siker trükkös. A többség küzd érte, és a többséget frusztrálja is. A nyomában pillanatok alatt lehet eljutni a „mennyi az elég?” kérdésén át a világban elképesztő mértékűvé vált egyenlőtlenségekig. Ameddig ez a fogalom nem telik meg kiegyensúlyozottabb tartalommal, számos problémánk marad.
A színpadon: „A sikeres üzlet nem jár párban a sikeres élettel.” — Pistyur Veronika
Szerencsére vannak, akik megkezdték az újradefiniálást. Például a Zebras Unite mozgalom alapítói. 2017-ben azt mondták, az unikornis mellett az üzleti élővilág észreveendő fajtája a zebra. Olyat legalább már többen láttunk. Kisvállalkozásokat neveznek így, amelyek fenntarthatók, de nem feltétlenül lesznek pár év alatt milliárddolláros üzletek. Az alapítók kisebb növekedésű cégeket építettek, nehezen találtak üzleti partnereket, befektetőket, mert ambíciójuk nem tűnt kiugrónak, és így a várható siker sem.
Kihívásukkal nincsenek kisebbségben. Szerintük az unikornisok kergetése torz elvárást kreált az elmúlt évtizedekben. Tévesen helyezik a mennyiséget a minőség, a fogyasztást az alkotás fölé. Az unikornisok valószerűtlenek, és rendkívül ritkák. Az annál agilisabb, nem túl harsány zebrák viszont nagyon is léteznek. Társadalmilag és pénzügyileg is hasznosak. Nem áldozza fel egyik a másikat, csordába verődve segítik egymást. Páratlan állóképességgel és tőkehatékonysággal rendelkeznek, amíg a körülmények lehetővé teszik túlélésüket. A felgyorsult változások következtében ma egyre több a zebra, mégsem éljük meg úgy, hogy valamiféle normaformáló, felszabadító erővel hatnának.
Miközben az infláció megállíthatatlannak tűnik, a kormány a választási győzelem után sem enged a mesterségesen alacsonyan tartott hatósági árakból, és furcsán célzott különadókkal próbálja helyrebillenteni a költségvetést. A forint ezt egyáltalán nem díjazta. Negyedéves makrogazdasági összefoglaló.
Előző negyedéves jelentésünkben odáig jutottunk, hogy a magyar gazdaság erőn felül kiköltekezve, lényegében letolt gatyával szaladt bele az újabb viharba, amit a háború kitörése okozott. A konfliktus tovább növelte az energiaárakat, szakította el az ellátási láncokat, fokozta az inflációs várakozásokat. Biztos volt, hogy akárki alakít kormányt, azonnal komoly kiigazításról kell döntenie, a kérdés ennek nagysága és mikéntje volt.
Miután a Fidesz a közvélemény-kutatások által jelzettnél is jóval nagyobb különbséggel megnyerte a választást, a piaci várakozás az lett, hogy az új Orbán-kormány a 10-es évek elején használt különadós módszerhez nyúl vissza, miközben visszavesz a választásra szánt populista árstopokból, és békülékenyebb hangol üt meg az unióval, hogy minél hamarabb hozzájusson az uniós forrásokhoz. Ebből azonban csak a különadóztatás valósult meg, a piac kiábrándulása pedig szépen követhető a forint árfolyamán – különösen látványos az alulteljesítés a régiós devizákkal szemben.
A méretes, a két év alatt a GDP mintegy hét százalékára rúgó megszorító csomag összerakásánál a fő szempont az volt, hogy minél kevesebbet érezzenek belőle az emberek közvetlenül. A benzin ára nem emelkedhet, emiatt a környékbeli országokból beindult a benzinturizmus, be kellett vezetni, hogy csak magyar forgalmival jár a mesterségesen alacsonyan tartott ár. A kamatstopot is újra meghosszabbították, azt üzenve az adósoknak, hogy megéri felelőtlennek lenni. Az járt rosszul, aki a rosszabb időkre készülve átváltott a drágább fix kamatozású hitelekre, aki pedig maradt a változóban, vállalva a kamatemelkedés kockázatát, most azt látja, hogy ha gond van, állam bácsi úgyis megsegíti.
A költségvetés bevételi oldalát helyretenni hivatott ágazati különadókat extraprofitadóként kezdték kommunikálni, megugró profitokról azonban egy kivétellel nem lehet beszélni a kipécézett szektorokban. Igazából egyedül a Molnál áll meg, hogy tekintélyes plusz nyereség pottyant az ölébe a jelenlegi gazdasági folyamatok révén, egészen konkrétan azért, mert az általa feldolgozott Ural típusú orosz olaj ára messze lemaradt a Brent vagy a WTI típusú mögött. A bankoknál annyi még igaz, hogy a magasabb kamatszint szélesíti a marzsukat, de azzal is számolniuk kell, hogy a következő időszakban visszaesik a hiteleik iránti kereslet.
A bankok persze jól kerestek az államilag támogatott hitelkonstrukciókon az elmúlt időszakban, de ennél sokkal jobban tolta az állam például az építőipart, mégse vonatkozik rá a különadóztatás. Ha már mindenképp a nehezen értelmezhető extraprofit kifejezésből kell kiindulni, a legtöbb szakértő a kaszinókat emlegeti, ezek is kimaradtak az adóból. Nehéz nem felfedezni azt az összefüggést, hogy olyan szektorok, amelyeknél a kormány a jelenleginél nagyobb magyar tulajdont szeretne, nyakukba kapták a különadót, ahol viszont már ma is erős az úgynevezett „nemzeti tőkésosztály”, ők kimaradtak.
A teljes, két év alatt mintegy kétezer milliárdos plusz adóbevételhez képest viszonylag kis összeget, hatvanmilliárdot terveznek a légitársaságoktól beszedni, mégis ennek lett talán a legkomolyabb visszhangja. Egyszerűen azért, mert friss piacvezetőként ennek az adónak a legnagyobb érintettje az a cég, amelyik nem a megszokott „csendben ülünk, vagy bullshitelünk” céges kommunikációt alkalmazza, hanem régóta harsányan, bárkit a francba küldve mondja azt, ami az érdekeinek megfelelő. Nehezen vitatható, hogy komoly veszteségre nem lehet extraprofitadót kivetni, a Ryanair ezt lobogtatva idiótázta napokon át az adót propagáló Nagy Márton minisztert – a mellett, hogy rendre visszaszólva cáfolta a kormány kommunikációjában felbukkanó „tévedéseket”.
A Magyarországon újdonságnak és ritkaságnak számító látványos kommunikációs adok-kapok után valószínűleg jogi csata kezdődik, nem tudni ugyanis, konkrétan mire alapozva fenyegeti a kormány milliárdos büntetéssel a Ryanairt az utasok után fizetendő adó áthárítása miatt, ha az uniós szabályok értelmében az árazás a légitársaságok joga, a jegyeladás után kivetett új adókat pedig az üzletszabályzatuk alapján kérhetik el az utasoktól. Az viszont szinte biztosra vehető, hogy az új költség miatt a légitársaságok ősszel szűkítik magyarországi járatkínálatukat, ami a turizmusból származó bevételeken is meg fog látszani. A különadókkal kapcsolatban néhány hét után az is kiderült, hogy az előzetes kommunikációval szemben egy részük nem két évre szól, hanem terveznek vele később is. A költségvetés kiadási oldalán tervezett bő kétezer milliárdos spórolás részleteivel azonban lapzártánkig adós maradt a kormány, annyit tudni, hogy a fele a minisztériumok kiadáscsökkentéséből, másik fele beruházások elhalasztásából jöhet össze.
Az elmúlt hónapokban nem igazolódott az a várakozás, hogy a kormány kész komoly engedményeket tenni a jogállamisági vitában azért, hogy hozzájusson a visszatartott, illetve később érkező uniós forrásokhoz. Kommunikációs szinten ugyan jelezték a kompromisszumkészséget, a 2023-as költségvetési tervben számolnak is az EU-forrásokkal, ám közben látványos konfliktusba állt bele nagyon keményen, vétófenyegetéssel a kormány az Oroszország elleni olajembargó ügyében. Brüsszeli források szerint elszigeteltsége látványosabb, mint valaha – a forint régiót alulteljesítő gyengülésének egyik okául is rendszerint felhozzák ezt a tényezőt a szakértők.
A Magyar Nemzeti Bank kamatpolitikája is okozhatott forinteladásokat, a piacot ugyanis meglepte, hogy megint lassítottak az emelés ütemén, miközben az inflációs nyomás csöppet se enyhült. Ezt végül a 400-as árfolyam környékén egy nagyobb emeléssel próbálták kompenzálni. Sajnos a világszerte legnagyobb problémát jelentő infláció tekintetében kifejezetten rosszul állunk. Ha kivesszük a képből az energiát és a feldolgozatlan élelmiszereket, dobogós helyen áll az ország az unióban az áremelkedés ütemét tekintve. Az így számított, májusi 10,7 százalékos éves változásnál csak Litvániában és Csehországban mértek magasabbat.
A növekedéssel kapcsolatban az elmúlt negyedévben ismét kissé lejjebb csúsztak a várakozások, az év végétől rövid recesszióba is süllyedhet a magyar gazdaság. Ez azonban nem lenne kirívó a világban, globálisan is a növekedési várakozások csökkenéséről és az infláció felpörgéséről szóltak az elmúlt hónapok. Ahhoz képest, hogy tavaly fél éven át nyomta a Federal Reserve az „infláció átmeneti” mantrát, most már közel dupla akkora számok keringenek az amerikai inflációról, négy–öt helyett nyolc százalék feletti adatok jönnek havonta. Ez már komolyan megborította a tőzsdéket, átárazva főleg a tech szektor részvényeit is.
Májusban ismét volt egy rövid időszak, amikor a piac elkezdte elhinni, hogy az infláció tetőzik, de végül a májusi adat kisebb sokkot okozott: 8,6 százaléknál magasabb számot utoljára 1981-ben láthattunk. Erre hirtelen a korábbinál gyorsabb kamatemelési ütemet kezdtek árazni további tekintélyes (egy hét alatt közel tíz százalék) részvénypiaci zakó mellett. Közben egyre biztosabb, hogy az Európai Központi Bank is kénytelen beállni a sorba azzal együtt, hogy a perifériaországok elszálló hozamszintjét is kezelni próbálja. Kritikus helyzetben indult tehát a nyár: az inflációt nem sikerült megállítani, a monetáris szigor (kamatemelés) mellé a mennyiségi élénkítés helyét is a szigorítás vette át, közben egyre erősebbek a recessziós félelmek az óceán mindkét partján.
Jaksity György kommentje: Nagy öröm ez minden magyarnak, hogy ismét dobogósok vagyunk. Az inflációt tekintve a harmadik helyet, a családi kedvezmény nélkül számított adóéket illetően pedig az elsőt sikerült megszerezni. És ugyan a tánya csak kilenc százalék, és szabadságharcunk kiterjed a multik védelmére a globális minimumadó ellen, de ha összeadjuk az egyéb vállalati adókat (iparűzési, különadók, „extraprofitadó” stb.), akkor a dobogós helyezés ott is biztosítva van.
Sokakat. Reneszánszát éli a Margit körúti Bem mozi, a járvány után is nagy az igény a nosztalgiázásra. Pedig több mint százéves történetének visszatérő eleme a bizonytalanság, sőt a valódi moziélményt nyújtó filmszalagos vetítésekről is szinte teljesen le kellett mondaniuk a digitális trendek közepette. Bár erről kiderült, hogy helyesen tették.
Egy futballklub károsanyag-kibocsátása is visszafogható, de sokkal többet lehet elérni azzal, ha szurkolóik lesznek környezettudatosabbak, mondja James Atkins, és Planet Super League nevű kezdeményezésével fenntarthatósági cselekvésekre épít bajnokságot angol szurkolóknak. Hamarosan talán a műanyagszemét miatt aggódó fradistáknak is lesz mit játszaniuk.
Senki sem nyit úgy ajtót, mint Nagy Ervin. Beront, de közben csak megérkezik. Egy robbanás a mozdulat és a jelenléte is. Most már azt is tudom, hogy ezt a rengeteg energiát gyerekkorában mivel kötötte le. Versenysportoló volt, akkor még követte az apai mintát, idősebb Nagy Ervin az MTK profi focistája volt. De Ervin szülei valamit nagyon tudtak, vagy […]
A Sotheby’s a járvány miatt átírta három évszázados, ódon üzleti játékszabályait. A nagymúltú aukciósház az NFT-piac hullámait meglovagolva, Netflix-szerű algoritmusokkal hajt a fiatalabb generációk pénztárcájára. Az amerikai Forbes cikke.