Az amerikai Forbes negyed évszázada nyomozza a milliárdos oligarchák viselt dolgait, boncolja politikai kapcsolataikat, homályba vesző tulajdonviszonyaikat és nyakatekert offshore eszközeiket. Minden, amit tudni kell a Vlagyimir Putyin hatalma révén gazdagodó elitről.
Írta: Giacomo Tognini és John Hyatt// Fordította: Zsadon Béla Illusztráció: Matt Chase
1997-ben kerültek föl először oroszok a világ milliárdosait összegyűjtő Forbes-listára. Ezek az első oligarchák a 90-es évek kaotikus privatizációin gazdagodtak meg, amikor fillérekért vásárolták fel az állami tulajdont. A 2000-ben hatalomra jutó Vlagyimir Putyin még gazdagabbá tette őket, legközelebbi cimboráinak jutalma milliárdokra rúgott. Az idei globális milliárdoslistán 83 orosz van, 69 oligarcha lehet közöttük. A háború előtt 19-cel több oligarcha volt milliárdos, de ők túl sokat veszítettek Ukrajna megtámadása óta a listán maradáshoz. Az USA, az Egyesült Királyság és az Európai Unió huszonöt milliárdost és exmilliárdost sújtott szankciókkal, tizenegyet 2014-ben, a Krím megszállása, a többit a most februári invázió után. Az orosz tőzsde 17 napra bezárt, március 24-én nyílt meg újra, kezdetben szigorú kereskedéskorlátozásokkal. A gazdaság omladozik. Jachtok, magánrepülők, paloták zár alatt. Az amerikai Forbes becslése szerint ezek az oligarchák idén január óta 240 milliárd dollárt veszthettek, ez a háború előtti vagyonuk fele. Összvagyonuk március 11-én 290 milliárd dollár volt. Következik a 19 leggazdagabb, már szankciókkal sújtott, illetve lehetséges következő oligarcha. A teljes lista a weben: forbes.com/russian-oligarchs.
Alekszej Mordasov 13,2 Mrd USD – Szankciók: EU, Egyesült Királyság
A Hard Rock Hotel Budapestbe lépve rögtön világsztárnak érezhetjük magunkat. A főváros szívében, a Nagymező utca és Ó utca sarkán található szálloda arany koronája már messziről feltűnik, sugallva, hogy itt valami különleges, új, kozmopolita élményben lesz részünk. De mit is gondolnak azok, akik itt töltik mindennapjaikat? Az igazi bennfenteseket kérdeztük.
1. VISZLÁT, NYAKKENDŐ!
Egy ötcsillagos szállodában sokszor feszeng az ember, szinte leülni sem mer. A Hard Rock Hotelben elfelejthetjük a nyakkendőt, és mindenki felszabadultan érezheti magát.
Mindenkit szívesen látunk, hiszen a mottónk: LOVE ALL-SERVE ALL! Ez már önmagában kifejezi a brand összetartó erejét.
Jakab Gábor, igazgató
2. VILÁGSZTÁROK TÁRGYAI KÖZÖTT
Már a hotel lobbijában található zenetörténeti relikviák is a világ különböző tájaira repítik gondolatainkat.
Minden kontinensről érkeznek vendégek, így rajtuk keresztül én is megismerhetek más kultúrákat, miközben Prince lila kabátjával, Katy Perry fellépőruhájával és Freddie Mercury kézzel írt levelével szemezek egész nap.
Kallus Klaudia, recepciós
3. UTAZÁS A FÖLD KÖRÜL EGY KITŰZŐÉRT?
HÁT PERSZE!
A lobbiban található Rock Shop® a világmárka egyedi logózott termékeit, köztük egyedi táskákat, pólókat, kiegészítőket, valamint gyűjthető tárgyakat rejt.
Itt beleláthatok abba, hogy mit is jelent a Hard Rock életérzés: vendégeink az itt elérhető limitált kitűzőért akár kontinenseket utaznak át, ennyire lelkesednek a márkáért.
Nyika Renáta, Rock Shop® menedzser
4. SZTÁROKNAK KIJÁRÓ ÉLMÉNY
Jakuzzi a tetőteraszon? Szobatükör, ami megmutatja, milyen magas Katy Perry vagy Bono? Itt ez természetes.
Itt még a gitáros ágynemű is arra emlékeztet, hogy akár Elton John vagy Ed Sheeran is bármikor beléphet az ajtón.
Papp Mária, szobalány
5. ROOFTOP RENDEZVÉNYHELYSZÍN BUDAPEST SZÍVÉBEN
Legyen szó esküvőről, vagy bármilyen rendezvényről, a Roxy Rooftop helyszín és tetőterasz Budapest egyik legmenőbb új helye.
Sosem gondoltam volna, hogy egy rendezvényhelyszín lehet ennyire laza, modern és elegáns is.
Bónay Mónika, senior sales manager
6. GASZTRO ÉS ZENEI
KALANDOZÁS EGYSZERRE
A Sessions bisztróban pezsdítő hangulat vár ránk, ahol az étlapról a magyar és a nemzetközi konyha ízvilágából és kézműves koktélok közül válogathatunk, ráadásul a chef alkotását is testközelből követhetjük, miközben DJ pörgeti a lemezeket.
A látványkonyhának köszönhetően folyamatosan láthatom a vendégek reakcióit és visszajelzéseit. Ez a közvetlen hangulat inspirációt és lendületet ad.
Lipták Tamás, executive chef
7. TÖBB MINT EGY MÁRKA!
Ez egy egészen egyedi koncepció, amely a szállodába érkezés első pillanatától színeivel, hangulatával és a zenével elragadja az embert.
A karrierem során igyekeztem olyan brandeknél dolgozni, amikért rajongani lehet. A Hard Rock ilyen. Ez egy olyan 50 éves márka, amelynek követői folyamatosan járják a világot, hogy megismerjék szállodáit és éttermeit. A mi hotelünk az első a közép-kelet európai régióban.
Angelus Barbara, marketing igazgató
+1 TÉNYLEG MINDEN A ZENÉRŐL SZÓL
Aki belép az ajtón, azt szinte egyenesen beszippantja a zene világa és a Hard Rock vibe. A több tucat eredeti relikvia és lejátszási listák mind a bennünk élő zenészt ébresztik fel a hotel legkülönbözőbb pontjain. Mindezt megkoronázza a THE SOUND OF YOUR STAY® program, amelynek keretében zenélhetünk akár igazi Fender gitáron, vagy bakelit lemezeket hallgathatunk a szobába bekészített lemezjátszón.
Ránézésre mintha kakukktojásként került volna az ikonikus kalauz által ajánlott budapesti éttermek közé a Hoppá! Ez az érzésünk egészen közelről megnézve sem múlt el.
Ez a Forbes más, mint a többi. És nemhogy nehezebb, még könnyebb is lesz forgatni, mint valaha. Elbüszkélkedünk vele, hogy miért. Extra alkatrész nem szükségeltetik hozzá.
Budapest, Andrássy út 19. Az olyan belső tereket, mint amilyeneket új sorozatunkban bemutatunk, kevesen láthatják a maguk teljes valójában. Ezeket az enteriőröket luxus, elegancia és időnként némi titokzatosság lengi be.