Az új HUAWEI WATCH GT 3 Pro fehér, kifejezetten nők számára tervezett változatával ismerkedtünk egy héten át, de a funkciókat nem tudtuk kimeríteni. Pedig voltunk vele futni, becsúszott egy vitorlázás és mint a célcsoportnak kikiáltott modern nő életében, stresszben sem volt hiány. Elmeséljük, mit tud.
Az okostelefonok berobbanásával egy kicsit mintha eltűntek volna a színről az okosórák, hiszen az újgenerációs telefonok funkcióival még nem tudtak versenyre kelni. Egy ideig. Az elmúlt bő tíz évben viszont jócskán behozták a lemaradást: ma már a legtöbb kézre csatolható eszköz mobiltelefonos operációs rendszerrel rendelkezik, WiFi-vel vagy Bluetooth-szal tudjuk csatlakoztatni hozzájuk a telefonunkat, számos applikációt telepíthetünk rájuk, mindemellett digitális társaink lehetnek az edzéseken, sőt, abban is segítenek, hogy karbantartsuk az egészségünket. Az utóbbi egyébként máig a legnépszerűbb funkciója az okosóráknak: a HUAWEI megbízásából készült legújabb kutatásból kiderült, hogy a dinamikusan fejlődő eszközöket ma már a válaszadók 88 százaléka tartja hasznosnak az egészségmegőrzés vagy sportolás során. Nők és férfiak egyaránt.
ELEGANCIA ÉS TUDÁS
A női okosórák piacán talán még nagyobb hangsúly van a megjelenésen – márpedig funkcionálisan is jól használható, ugyanakkor nőies és elegáns okosórát tervezni egyértelműen kihívás. Egy törékenyebb, női kézen a nagy képernyőjű órák egyenesen drabálisnak tudnak hatni, amin csak a rafinált formatervezés segíthet. És mivel az ember lányának általában egy okosórája van, a kiegészítőnek egyben kellene sportosnak, lazának, elegánsnak lennie, és persze olyannak, hogy észre se vegyük, hogy rajtunk van. Nem szeretnénk sztereotipizálni a modern nőt, de az biztos, hogy az életére jellemző a multitasking, egyik szituációból esik a másikba, rugalmas, alkalmazkodó, és a ruhatára is ilyen. Üzleti megbeszélésekről színházba, munkából edzésre, gyerekért az iskolába, aztán egy vacsorára – mindezt precíz szervezéssel. Ugyanaz a ruha napközben farmerkabáttal, este zakóval variálható, de fontos, hogy az óra mindvégig egy megjelenésünkbe illeszkedő kiegészítő legyen.
Az Electrolux – a vállalat nyíregyházi beruházásával – a jövő gyárát építi Magyarországon. A globális vállalat büszke svéd gyökereire és skandináv értékeken alapuló működésére. A cégcsoport stockholmi központjában dolgozó Safrankó Edittel a mérnökképzésről, a multikulturális mindennapok előnyeiről és arról beszélgettünk, hogy egy magyar szakember számára milyen lehetőségeket kínál a svéd vállalat Magyarországon és világszerte.
Az Electrolux három helyszínen van jelen Magyarországon. Nyíregyházán és Jászberényben egy-egy kiemelt gyáregység üzemel (Jászberény logisztikai központ is, ahol a külföldön gyártott termékek disztribúciója zajlik), míg Budapesten a belföldi értékesítési és a marketing szervezet, az Electrolux Ügyfélszolgálat központja, valamint az Electrolux Csoporthoz tartozó helyi támogató szervezetek (termékminőség, logisztika, kontrolling) működnek.
Safrankó Edit 2017-ben csatlakozott a vállalathoz, jelenleg Stockholmban dolgozik, az Electrolux Group Operations HR és Kommunikáció alelnöke. Férjével és két gyermekével költözött Svédországba. „Ahhoz, hogy külföldön építsd a karrieredet, rugalmasnak kell lenned: a szakmai képzettségen és a személyes motiváción túl a családod támogatása is elengedhetetlen hozzá, hiszen új kultúrába csöppensz. Mivel egyetemistaként is éltem külföldön, és ezt megelőzően is dolgoztam más országban, mi talán könnyebben tudtuk azt mondani, hogy Svédországba költözünk. A stockholmi irodában 67 ország képviselői dolgoznak együtt, és ez a kulturális sokszínűség rengeteget ad az embernek a mindennapokban – engem személy szerint inspirál a multikulturális közeg, ami az Electroluxnál nem üres szólam” – mondja Safrankó Edit.
GLOBÁLIS BELÉPŐ NYÍREGYHÁZÁRÓL
Az Electrolux világszerte az Ipar 4.0 szabványoknak megfelelő digitális, ipari automatizációs és robot-technológiák bevezetésén dolgozik. „Célunk új, automatizált, digitalizált gyártástechnológia bevezetése, tervezett fejlesztéseken keresztül gyárainkban világszerte” – mondja Safrankó Edit. Magyarországon az Electrolux szabolcsi egysége szintén jelentős átalakuláson megy át: a már zajló fejlesztéseknek, az összesen 100 millió eurós beruházásnak köszönhetően az Ipar 4.0 referenciagyára épül Nyíregyházán.
„Az Electrolux 30 éves magyarországi történetének legnagyobb beruházása a nyíregyházi fejlesztés. Mérnökeink a legmodernebb technológiai környezetben dolgozhatnak, és a beruházás többéves időtartama alatt kollégáink nemzetközi projektcsapat tagjaként építik a jövő munkahelyét. Amit látni kell: egy Nyíregyházán elhelyezkedő mérnök azzal, hogy csatlakozik a vállalathoz, automatikusan a helyi és a nemzetközi projektmunkák részese is lesz. Egy ilyen munkakörnyezet új távlatokat nyit az egyéni szakmai fejlődésben. HR vezetőként pontosan látom, hogy ha valaki kellő nyitottsággal és érdeklődéssel érkezik az Electroluxhoz, például Nyíregyházára, valóban fejlődhet, és globális szinten is kinyílhatnak előtte az ajtók, mert bekerül egy nemzetközi véráramba” – emel ki egy praktikus ok-okozati összefüggést Safrankó Edit.
PEOPLE FIRST! – MUNKATÁRSAINK JÓLLÉTE VÁLLALATUNK SIKERÉNEK KULCSA
Az etikus munkavégzés, az etikus üzletvezetés, a folyamatos tanulás, fejlődés alapvető fontosságú a cégen belul. A hibrid és digitális megoldások lehetővé teszik, hogy egy mérnök a világ bármely pontján nemzetközi projektekben dolgozzon. A vállalaton belüli nyitott pályázati lehetőségek, a munka és a magánélet egyensúlya (a wellbeing), valamint a vezetői kultúra az Electrolux stratégiájának központi elemei.
„Az emberközpontú és együttműködésen alapuló működés vállalatunk kulcseleme. Nagyon fontos a tisztelet, az elfogadás, a bevonás, a másik fél meghallgatása. Minden vélemény és ötlet számít. A vezetőképző programunkban a business leadership mellett a people leadership is rendkívül hangsúlyos. A HR rendszereket is úgy alakítjuk ki, hogy előremozdítsák a munkatársak szakmai érdeklődésének megfelelő fejlődését” – sorolja a skandináv munkakultúra erősségeit és az azokból fakadó előnyöket Safrankó Edit.
TEHETSÉGGONDOZÁS ÉS FEJLŐDÉSI LEHETŐSÉGEK
Az Electroluxnál kiemelt HR stratégiai cél a tehetséggondozás, a munkavállalók szakmai fejlődésének elősegítése, a karrierpreferenciák támogatása.
„Az Electrolux évente több száz fiatal mérnök számára nyit lehetőséget, hogy nálunk folytassák szakmai útjukat. Frissdiplomások számára központi gyakornoki programot kínál a vállalat, azaz a fiataloknak az egy-másfél éves időtartam alatt lehetőségük van nemzetközi környezetben elindítani a karrierjüket. A program végén több lehetőség áll előttük: sokan az adott országban maradhatnak, de igény szerint visszatérhetnek hazájukba, vagy pályázhatnak új szakmai területekre és lokációra. A tervezhetőség, a motiváció nemcsak a szakmai és a tehetséggondozó programjaink képzési elemeiben, hanem az egyéni és a rendszerszintű kommunikációban is megjelenik. A belső, tehetséggondozást is elősegítő portál »Hol látod magad a vállalaton belül öt év múlva?« kérdésére adott válasz például távlatokban gondolkodásra ösztönöz, adott esetben új területek felé inspirálja, navigálja a munkatársakat” – mondja Safrankó Edit.
A már az Electroluxnál dolgozó szakemberek számára nyilvánosan elérhetők a pályázható helyi, európai és globális pozíciók a belső állásportálon.
„A lakóhely, kivéve kifejezetten a gyári feladatokat, szinte sosem akadálya egy pozíció betöltésének. A hibrid munka új perspektívát kínál és hatékonyan működik vállalatunknál. Habár magyar szakemberek dolgoznak a vállalat stockholmi központjában, Olaszországban és Lengyelországban is, sokan Magyarországról töltenek be regionális vagy akár globális pozíciókat. Azaz nem feltétlenül kell külföldre vagy másik városba költözni egy szakmai kihívásokban gazdag, fejlődési lehetőséget és megújulást kínáló pozícióért, de akiket vonz egy ilyen szakmai út, azok számára fennáll a lehetőség. Az Electrolux útlevelet jelent a mérnököknek, legyen szó tapasztalt szakemberről vagy frissdiplomásról” – fűzi a fentiekhez Safrankó Edit.
Burján Safirát megviselte a közösségi média, volt férjét, Zsombort pedig az ügyvezetés, ezért úgy döntöttek, közös vállalkozásuk, a Szafi Products nagyobb részétől megválnak. A mindenmentes termékekben itthon úttörőnek számító cég vezetését az Ipsits házaspár veszi át tőlük – ők korábban a Schobert Norbi féle Update-franchise építésében edződtek.
Tavaly óta minden online pénztárgéppel rendelkező üzlet számára kötelező, hogy valamilyen digitális fizetőeszközt is elfogadjon. A törvény miatt rengeteg kkv szerzett be bankkártyaterminált, viszont a többségük még mindig nem igazán bízik benne – mutatott rá a PSC CEE Kft. vezérigazgatója.
Bangkoktól Kecskemétig és a Balaton-partig egyre több helyen találkozni a Kuube okospadjaival, amelyek még annál is okosabbak, mint amennyire elsőre tűnnek. A budakalászi fejlesztő és gyártó cég nagy ugrás előtt áll, idén elérhetik az egymilliárd forint árbevételt. Eddig ellenálltak a sok befektetői megkeresésnek, de a külföldi összeszerelés képbe kerülésével valószínűleg nem sokáig lesz így.