A Szállás.hu-ból már sikeres online vállalkozást építettek, de kiszámíthatóbb üzletet kerestek. Dorcsinecz József (a fotón balra) és Varga Zoltán (jobbra) nem mozdultak ki az online térből, de a szállásfoglalást babaholmikra cserélték, majd jól kibővítették a termékpalettát a Pepita.hu-n.
Ezerkétszáz milliárd forint. Ekkorára nőtt a magyar online kereskedelmi piac forgalma 2022-re. Az már szinte kocsmai okoskodásnak is kínos, hogy a koronavírus-járvány hatalmas lökést hozott, és hogy sokkal többeknek lett szinte napi rutin neten rendelni. Míg a járvány előtt évente átlagosan tíz–tizenkétszer rendeltek a magyarok online, ez a szám mára húszra nőtt, Budapesten és környékén pedig harmincöt–negyven körül van.
Vannak, akik különösen jó ütemben kapták el a trendet. A Pepita.hu 2019 második felében indult el, eleinte baba- és gyerekárukkal kereskedett, ma már hétszázezer terméket lehet az online piacteréről megrendelni robotporszívótól kutyaházig. A növekedésnek csak az szabhat határt, ha nem tud a fokozódó kereslettel lépést tartani.
Vidd a puskám Az egész egy egyetemi vizsga előtt megosztott puskával kezdődött. „Mindketten mentünk vizsgázni. Zolinak egy puskája volt, de azt kölcsönadta nekem, anélkül, hogy barátok lettünk volna. Úgy volt vele, még ráér, hogy neki sikerüljön a vizsgája, nekem viszont már sürgős volt” – mondja barátságuk indulásáról Dorcsinecz József. Ő és Varga Zoltán mint a Szállás.hu alapítói szerepeltek már egy cégsztorinkban. Akkor, 2015 decemberében fogadalommal zárták a cikket. Azt mondták, a Szállás.hu-t együtt alapították, legyen bármennyi vitájuk, nem fognak elválni az útjaik, együtt is hagyják majd ott a céget, és a következő vállalkozásukba is közösen vágnak bele.
A Vivetech nagyvállalatoknak és országos intézményeknek nyújt kockázataikat kezelő, hatékonyságukat növelő megoldásokat, a magyar cég azonban most emelni készül a tétet. A tőzsdére készülő vállalat kisebb ügyfeleknek is fejleszt izgalmas termékeket és szolgáltatásokat, mi több a nemzetközi terjeszkedést illetően is komoly tervei vannak.
Tízéves története során a Vivetech eddig kifejezetten a nagyvállalati és az úgynevezett kritikus infrastruktúra- szolgáltatóknak kínálta szakértői szoftvereit és kapcsolódó szolgáltatásait. Előbbiek jellemzően hosszú évek óta komolyan foglalkoznak az információbiztonsággal, a kritikus infrastruktúra-szolgáltatók többségének azonban ez a kérdés leginkább az Európai Unió néhány évvel ezelőtt hozott irányelvével került a fókuszába. Ennek lényege, hogy azoknak a cégeknek, amelyek sok-sok ember életét befolyásolják szolgáltatásaikkal – mint például az áramszolgáltatók, a vízművek, vagy élelmiszerláncok –, meg kell felelniük egy olyan minőségirányítási rendszernek, amely az információbiztonsági folyamataikat kezeli.
„Ezen irányelv hatályba lépésével egy hatalmas IT biztonsági piac keletkezett, hiszen ameddig egy banknál mindenki tisztában van az informatikai rendszer biztonságának fontosságával, addig például egy kis csatornázási cég sok esetben még egy informatikussal sem rendelkezett, nemhogy IT biztonsági szakemberrel” – osztja meg tapasztalatait Márton Miklós. A Vivetech Zrt. vezérigazgatója szerint csak a német nyelvterületen körülbelül 18 ezer olyan cég van, amit ez a törvényi szabályozás érint, az általuk használt, úgynevezett low-coding technológiával készült, minden biztonsági elvárásnak megfelelő szoftver pedig biztosítja azt, hogy az egyes országok közötti szabályozásbeli különbségek könnyen átültethetőek legyenek a szoftverbe. „Most az a célunk, hogy egy olcsó és hatékony eszközt tudjunk adni az ügyfeleknek a törvényi megfelelésre, néhány éven belül viszont azt is szeretnénk elérni, hogy ez az eszköz képes legyen öntanulásra és be is tudjon avatkozni, ha az szükséges” – teszi hozzá Márton Miklós.
A most tízéves Vivetech élete első öt évében egy olyan szakértői rendszert fejlesztett, ami a mozgás digitalizációjával és annak elemzésével adott értéket az ügyfeleknek. A jellemzően hatalmas iparvállalatoknak végzett ergonómiai elemzések végén javaslatokat tudtak adni arra, hogyan lehet növelni a hatékonyságot, vagy csökkenteni a dolgozók terhelését, sőt a szoftverben a változtatások is szimulálhatóak. Ez az üzletág – Vive- Lab Ergo néven – mai napig megvan, a technológia köré azonban sok újdonság épült.
A Vivetech most készül tőzsdére lépni, ami egy meghatározó lépés lesz a cég életében. Bár a tulajdonosok hosszú éveken keresztül visszaforgatták a cég nyereségét, hogy abból finanszírozzák az újabb és újabb fejlesztéseket, mégsem sikerült az elvárt ütemben haladni. „Korábbi tapasztalataim szerint, és különösen az informatika területén, ha egy cég néhány hónapon, de maximum egy éven belül nem tud megjelenni egy adott megoldással az ügyfeleinél, akkor lecsúszik a piacról. Részben emiatt döntöttünk úgy, hogy tőzsdére visszük a céget, aminek járulékos előnye a kötelező transzparencia, ami nagyon tetszik az összes partnerünknek” – mondja el Márton Miklós.
A tőkepiaci működés a Vivetech növekedési terveihez is jól jön majd. Egyfelől vannak olyan termék-, illetve szolgáltatásfejlesztések, amiket a kisebb ügyfelek is meg tudnak fizetni, egyúttal pedig exportálhatóvá válik az a tudás és szakértelem, ami egy-egy szoftver sajátja. Másfelől olyan izgalmas projektjeik is vannak, mint például a Vivemed nevű szolgáltatás, amivel a telerehabilitációs piacon szeretnének megjelenni. Ebben a beteg lényegében egy tablet és néhány szenzor segítségével az otthonában tud rehabilitálódni, miközben az orvosa valamennyi fontos eredményét megkapja és finomíthatja a terápiát. A koronavírus-járvány és annak hatásai miatt ez egy nagyon keresett megoldás lett, aminek az első változata éppen az elmúlt napokban készült el – az elsők között a piacon.
A Szemkeő családnak évtizedekbe telt, amíg a hobbijukból vállalkozás született. Az 1991-ben megalapított Maritime az utóbbi harminc év magyar hajós piacának sikersztorija lett. A bővülő árukészlet, a mikromenedzselés és egy Auchan kitakarása mind hozzájárult ehhez.
Elszálltak a kötvényhozamok, elég nagy a káosz a részvénypiacokon, a stagflációs várakozásokkal terhelt kilátások igen bizonytalanok. A profi befektetési szakemberek most megmutathatják, hogy ők tudnak jó hozamot elérni. Mi várható a legnépszerűbb befektetési alapoktól, hova tegyünk pénzt az állampapírokon túl?
Roszik Linda Kaliforniából hozta a Mamakör ötletét: a pár hetes-hónapos babákkal magányosan otthon lévő édesanyáknak tartanak kiscsoportos foglalkozásokat, és az őket érintő fontos témákról beszélgetnek. Mert sokan már attól is megijednek, hogy nem érzik magukat nonstop boldognak a babájukkal kettesben – és az ilyen gondokat hasznos sorstársakkal és pszichológus csoportvezetőkkel kitárgyalni.
Sminkelte Owen Wilsont, dolgozott nagy divatmárkák reklámfilmjeiben. Kovalik Natasa tizenhárom év után azt érezte, itt az ideje, hogy visszatérjen gyermekkora kedvenceihez, a lovakhoz és most ecset nélkül segítse az embereket a maga fejlesztette önismereti módszerrel.