A fogszuvasodás és fogágybetegség esetében a prevenció célja nem csupán a fogak elvesztésének megakadályozása, hanem olyan egészséges szájkörnyezet megőrzése, amely a komfortérzet mellett az esztétikus megjelenéshez is hozzájárul. Mivel a fogszuvasodás és fogágybetegség legnagyobb hányada lényegében a nem megfelelő rutinból fakadó betegség, így elméletileg helyes életvitellel, jó szájhigiénés szokásokkal az ínygyulladás (gingivitis) és a krónikus fogágybetegség 80 százaléka megelőzhető lenne.
Ha a fog kemény felszínén tartósan megtapadnak a baktériumok, úgynevezett dentális plakk alakulhat ki, ugyanakkor megfelelő tisztítással ínyünk és fogaink egy egész életen át teljesen épek maradhatnak. Ha a bakteriális plakk felszaporodik és elér egy bizonyos, egyénileg nagyon változó küszöbértéket, gyulladásos reakció, gingivitis (ínygyulladás) alakul ki. A fogszuvasodás is a baktériumokhoz köthető, bár a fogzománcot a cukrok lebontásából keletkező szerves savak károsítják. A megelőzésben kulcsfontosságú szerepe van a hatékony mechanikai fogtisztitásnak, azaz a fogmosásnak és a fogközök tisztításának – utóbbi kiemelt figyelmet érdemel felnőtt korban is. Ez azonban sokszor nem elég hatékony a dentális plakk felhalmozódásának megelőzésében, illetve a vastag plakk eltávolításában. Mind a rövid, mind a hosszútávú klinikai vizsgálatok alátámasztják, hogy az illóolaj tartalmú szájvizek hatékonyan egészítik ki a mechanikai fogtisztítást és hozzájárulnak az egészséges szájkörnyezet fenntartásához. Fontos tudni, hogy a már kialakult vastag plakkot és különösen fogköveket kémiai úton nem lehet eltávolítani.
A szájöblítők közül két szer, nevezetesen a chlorhexidin, és az illóolajokat tartalmazó LISTERINE® bizonyítottan hatásos plakk- és ínygyulladás-ellenes szer (a chlorhexidint elsősorban számos mellékhatása miatt csak rövidtávra, néhány hétre ajánlja a szakirodalom). A LISTERINE® az USA-ban már több mint 100 éve forgalomban van, a legrégebben alkalmazott szájfertőtlenítő, plakk- és ínygyulladás-ellenes szer. A hat hónapos vagy azt meghaladó követéses vizsgálatok szerint tartós használata mikrobiológiai szempontok alapján biztonságos, és mellékhatása csekély. Az illóolajokat tartalmazó szájvizekkel kombinált kétszeri fogmosás 22–35 százalékos plakk- és 23–36 százalékos gingivitis-csökkenést eredményezett a csak mechanikai eszközökkel végzett fogmosással összehasonlítva. Különösen ajánlatos a szer használata a terhesség második és harmadik trimeszterében a terhességi ínygyulladás megelőzése érdekében, és mindkét szer ajánlott az ellenállóképesség jelentős csökkenésével járó szisztémás betegségekben (leukémia, AIDS, diabetes).
A magyar Forbes indulásakor eldöntötte, hogy a magazinnál szeretne dolgozni, így levelet írt Galambos Márton főszerkesztőnek. Azóta bérelt helye van Budavári Dóra nevének az impresszumban. Meg a Balaton környékén is.
„Nem a tanninja, az íze vagy a tartalma az, amibe beleszerettem. A borok mögötti személyiségek és történetek ragadtak meg” – meséli Budavári Dóri, a Forbes PR-szerkesztője, amikor a bor iránti rajongásának kezdetéről kérdezem. Ez a szenvedély és a legnagyobb magyar tó iránti szeretete tette a Balaton-felvidék megkerülhetetlen figurájává, ahol ma már a maga szőlőjét műveli.A gyerekkori nyarakat Csopakon töltötte, mostanra pedig ezer szállal kötődik a térséghez, Balaton-felvidéki présháza és otthona vált állandó nyári bázisává. Jelenleg az 1 Bor 1 Vers projekten dolgozik a Forbes mellett aktívan, amiben feltörekvő magyar költők, írók és borászatok összekapcsolásával borospalackokon népszerűsíti a kortárs irodalmat. Rengeteget tett a térség népszerűsítéséért. Csak párat említve a Dóri nevéhez fűződő sok Balaton környéki projekt közül: évekig szervezte a Paloznaki Jazzpikniket, volt a We Love Balaton online magazin főszerkesztője, együttműködött több pincészettel, ő szervezi a Gasztrohegy tematikus hétvégéit badacsonyi vendéglátóhelyekkel összefogva, podcastot készít, illetve a Balaton Camino társalapítójaként már háromszor körbejárta a tavat.
Szívesen vár mindenkit borkóstolásra. Csak szóljunk előtte telefonon.
Dóri kommunikáció és nemzetközi kommunikáció szakon végzett az egyetemen, megjárta a legnevesebb hazai reklámügynökségeket, végül az újságírásnál kötött ki. 2013-ban, egy rövid berlini kitérő előtt jött vele szembe a magyar Forbes magazin megjelenésének híre, gyorsan jelezte Galambos Márton főszerkesztőnek, hogy a lapnál szeretne dolgozni. Azóta minden számban ott a neve: először mint újságíró csatlakozott, készített címlapinterjút Axente Vanessa magyar modellel is, később pozíciót váltott, és a magazin PR-anyagainak szerkesztője lett. Dóri viseli gondját a lapban és a Forbes.hu-n megjelenő fizetett tartalmaknak (többfajta jelölést használunk, bekerülésük hátterét a magazin 7. oldalán magyarázzuk el bővebben). Ide tartoznak a hagyományos PR-cikkek, de a videós tartalmak vagy a mikroszájtok is. Kapcsolatban van a megrendelőkkel, fotósokból és újságírókból álló stábjával ötletel, menedzsel, szerkeszt, ír. „Az írás is, a szervezés is közel áll hozzám, de míg előbbi jóval elmélyültebb, időigényesebb folyamat, utóbbi állandó készenlétet és pörgést igényel. Nem titkolt célom megtalálni az egyensúlyt a kettő között. A szózsonglőrködés teljesen kikapcsol, de hiányozna a nyüzsgés.”
A világ legkisebb borboltja Jó ideje kétlaki életet él a főváros és a Szent György-hegy között, kikapcsolják a kert körüli teendők. Hosszan sorolja, hogy a magaságyások létrehozásától az ültetésen át a gazolásig minden kerti munkát szívesen csinál. Egyszer befőz, aztán aszal, máskor tésztát gyúr. „Ha megunom, és elfáraszt a kétkezi munka, visszatérek Budapestre, ahol mindig iszonyú luxusnak tűnik leülni egy kávézóba vagy megrendelni otthonra a vacsorát. Aztán ezt is megunom, és sietek vissza a Balatonhoz, hogy begyújtsam a kályhát.”
Ottani konyhájának polcrendszerén, vagy ahogy ő hívja, „a világ legkisebb borboltjában” csakis Szent György-hegyi borokat találunk. Nem klisé, a Borbolt a völgyben nevű popup üzletecskébe szó szerint az utcáról is beeshetünk, a mi beszélgetésünket is megszakítják a véletlenszerűen betoppanó vásárlók. Nemcsak árul, maga is belefolyik a borkészítésbe – Homoky Dorka borásszal közös földjük van a hegyen, Dóri a szőlőműveléssel, Dorka a borok készítésével foglalkozik. „Hiába a mi munkánk gyümölcse a megszülető termék – mondja –, irányítani csupán a készítés egyes részeit tudjuk. A bor igazi erejét a természet zabolátlansága adja. A teljes rituáléban a folyamat kézzelfoghatósága okozza a legnagyobb örömet, és persze az, amikor jó társaságban bontunk ki egy palackot.”
Mosolyogva teszi hozzá, hogy szívesen vár mindenkit borkóstolásra. Csak szóljunk előtte telefonon. Szőlőművelés közben nem biztos, hogy meghallja a váratlanul érkező vásárlókat.
Londonban élek, évi kétszáz napot utazom a világban. Mikor hazatérek, utunk balatongyöröki családi nyaralónkba vezet, várnak a család és a gyerekkori barátok. Ha igazi feltöltődésre vágyunk, mindig elmegyünk a Szent György-hegyre. Teljesen megértem Budavári Dórit, mágikus ez a környezet. Valamelyik teraszon üldögélve feleségemmel, helyi fehér bor mellett egy remek vacsora után, pár óra alatt kipihenem a világ körüli utazások fáradtságát. Itt Toszkána csak második lehet! A Szent György-hegyről általában elugrunk Kisapátiba, a helyi pékségbe a világ legjobb kenyeréért, majd Nemesgulácsra forrásvízért. Barátaimmal sűrűn biciklizünk is, néha beugrunk egyikükhöz, ő olyan szerencsés, hogy a Szent György-hegyen van háza, lélegzetelállító kilátással!
Két éttermével, a Rumourral és a Costesszel a magyar gasztroszcéna csúcsára, a „nagyok” között mérhető énmárkájával pedig a celebek élmezőnyébe jutott. Rácz Jenő nem szeretne kirakatember lenni, a rivaldafényt inkább üzleti sikerré, szakmai elismeréssé kovácsolja. Csillagról, válságról és a celebséfjelenségről beszélgettünk étterme vacsorára készülő forgatagában.
Kétbillió-hatszázmilliárd forint: nagyjából ennyit ér összesen a huszonöt legértékesebb magyar családi cég az idei listánkon. A tavalyi összeállításkor azt állítottuk, mindegyikük 2020 nyertese, a covid alatt legtöbbjüknek bejött az előremenekülés taktikája. Az elmúlt év gondjai azonban nem múltak el nyomtalanul, a listán szereplők majdnem felének tavaly óta stagnált vagy csökkent az értéke, és szinte mindenki érzi már a bőrén, hogy nehezebb évek következnek.
Ha valamire nem számít az ember, akkor az az, hogy Riminitől mindössze egyórányi autóútra, a napágyakkal és -ernyőkkel telezsúfolt homokos tengerparton olyan strandétterem működik, ahova a világ legtávolabbi pontjaiból is érdemes elzarándokolni.
Külvárosi kávézó végképp csak jó kávéval működik – ezzel az alapelvvel nyitotta meg hat éve Podpácz Dorottya és Czettli Brigi a Csillaghegyi Megállót. Ma már saját pörköltkávé-keverékük van, házi szendvicskrémjeiket pedig kerti partikra és előkelő fogadásokra is veszik.