A fogszuvasodás és fogágybetegség esetében a prevenció célja nem csupán a fogak elvesztésének megakadályozása, hanem olyan egészséges szájkörnyezet megőrzése, amely a komfortérzet mellett az esztétikus megjelenéshez is hozzájárul. Mivel a fogszuvasodás és fogágybetegség legnagyobb hányada lényegében a nem megfelelő rutinból fakadó betegség, így elméletileg helyes életvitellel, jó szájhigiénés szokásokkal az ínygyulladás (gingivitis) és a krónikus fogágybetegség 80 százaléka megelőzhető lenne.
Ha a fog kemény felszínén tartósan megtapadnak a baktériumok, úgynevezett dentális plakk alakulhat ki, ugyanakkor megfelelő tisztítással ínyünk és fogaink egy egész életen át teljesen épek maradhatnak. Ha a bakteriális plakk felszaporodik és elér egy bizonyos, egyénileg nagyon változó küszöbértéket, gyulladásos reakció, gingivitis (ínygyulladás) alakul ki. A fogszuvasodás is a baktériumokhoz köthető, bár a fogzománcot a cukrok lebontásából keletkező szerves savak károsítják. A megelőzésben kulcsfontosságú szerepe van a hatékony mechanikai fogtisztitásnak, azaz a fogmosásnak és a fogközök tisztításának – utóbbi kiemelt figyelmet érdemel felnőtt korban is. Ez azonban sokszor nem elég hatékony a dentális plakk felhalmozódásának megelőzésében, illetve a vastag plakk eltávolításában. Mind a rövid, mind a hosszútávú klinikai vizsgálatok alátámasztják, hogy az illóolaj tartalmú szájvizek hatékonyan egészítik ki a mechanikai fogtisztítást és hozzájárulnak az egészséges szájkörnyezet fenntartásához. Fontos tudni, hogy a már kialakult vastag plakkot és különösen fogköveket kémiai úton nem lehet eltávolítani.
A szájöblítők közül két szer, nevezetesen a chlorhexidin, és az illóolajokat tartalmazó LISTERINE® bizonyítottan hatásos plakk- és ínygyulladás-ellenes szer (a chlorhexidint elsősorban számos mellékhatása miatt csak rövidtávra, néhány hétre ajánlja a szakirodalom). A LISTERINE® az USA-ban már több mint 100 éve forgalomban van, a legrégebben alkalmazott szájfertőtlenítő, plakk- és ínygyulladás-ellenes szer. A hat hónapos vagy azt meghaladó követéses vizsgálatok szerint tartós használata mikrobiológiai szempontok alapján biztonságos, és mellékhatása csekély. Az illóolajokat tartalmazó szájvizekkel kombinált kétszeri fogmosás 22–35 százalékos plakk- és 23–36 százalékos gingivitis-csökkenést eredményezett a csak mechanikai eszközökkel végzett fogmosással összehasonlítva. Különösen ajánlatos a szer használata a terhesség második és harmadik trimeszterében a terhességi ínygyulladás megelőzése érdekében, és mindkét szer ajánlott az ellenállóképesség jelentős csökkenésével járó szisztémás betegségekben (leukémia, AIDS, diabetes).
Az idei évadtól kezdve a TRESemmé a Magyar Állami Operaház hivatalos hajápolás-támogatója.
Az Unilever hajápolási márkájával nem csak a fellépő művészek, de az Opera – túlnyomórészt női – közönsége is találkozhat.
„A haj meghatározza a megjelenést: ha jó a frizurám, magabiztosabb vagyok” – mutat rá egy, a TRESemmé márkát is meghatározó alapvetésre Molnár Zsófia, az Unilever Magyarország Beauty&Oral Care kategória menedzsere. Noha a TRESemmé névvel leginkább az elmúlt években találkozhatott a hazai közönség, maga a brand már több mint hetven éves. A márkát Edna L. Emme alapította 1948-ban az Amerikai Egyesült Államokban, aki egy erős, határozott nőként a gépsortól jutott el a vezetőségig. A TRESemmét eredetileg szalonterméknek szánta, később azonban a nagyközönség számára is elérhetővé tette, hiszen rájött, a nők tudják a legjobban, milyen frizura áll jól nekik.
PROFESSZIONÁLIS TERMÉK MINDENKINEK
Mára az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban a TRESemmé a legsikeresebb hajápolási márkák egyike, a kontinentális Európában azonban történelmi okok miatt kevésbé volt jelen. Az Unilever négy évvel ezelőtt döntötte el, hogy szeretné hazánkban is erősíteni szerepét a hajápolási termékkategóriában, miután tusfürdőben és dezodorban régóta piacvezető Magyarországon. A különösen kompetitív hajápolási piacon ugyanakkor nem könnyű részesedést szerezni, korábban pedig jellemzően azok a cégek tudtak sikeresek lenni, akik kizárólag ezzel foglalkoztak.
A TRESemmé magyarországi bevezetésére három évvel ezelőtt került sor, majd 2020 elején, amikor a disztribúció éppen csak elkezdett kiépülni, jött a pandémia. „A bezárkózás során többek között két termékkörből kezdtek el azonnal kevesebbet használni az emberek: dezodorból és hajápolókból1” – meséli a tapasztalatokat Molnár Zsófia. 2020 a hajápolási piac fekete éve volt, azóta viszont a TRESemmé látványosan megerősödött. „2021 júliusától idén júniusig 79 százalékkal nőtt a márka a magyar piacon2” – teszi hozzá a kategória menedzser, hangsúlyozva, hogy a sikerben a jól felépített kampány mellett jelentős szerepe van annak, hogy olyan portfóliót kínálnak, ami illeszkedik a magyar nők hajápolási igényeihez, amelyre a vékonyszálú, természetesen barna haj jellemző, ami 66 százalékban festett3.
HAJFORMÁZÓ KIHÍVÁSOK
A TRESemmé jól ismert márka a divatvilágban, az elmúlt 28 évadban a New York Fashion Week hivatalos támogatója volt. Itt a kulisszák mögött ugyanazokkal a termékekkel készítették el a szupermodellek haját a kifutóra, mint amiket bárki meg tud venni egy drogériában. „Egyetlen, még keményebb terep van a divatbemutatóknál: a balettelőadás” – teszi hozzá Gyüdi Melitta. A Magyar Állami Operaház protokollfőnöke szerint fontos volt számukra, hogy egy megbízható és magasra pozicionált márkával működjenek együtt, amit az Opera fodrászcsapata is örömmel használ. A két márka együttműködésének nulladik lépése ezért az volt, hogy az intézmény vezető fodrásza kipróbálta a TRESemmé termékeket. A szakmai fogadtatás szerencsére rendkívül pozitív volt, amivel az utolsó akadály is elhárult az együttműködés elől. Az Opera 16 fős fodrászcsapata a szeptemberben kezdődő 2022/2023-as évad 300 előadása alatt a tervek szerint nagyságrendileg kétezer TRESemmé terméket használ majd el, köztük 700 flakon hajlakkot. A dalszínházban valóban komoly kihívások várják a hajformázó termékeket: „vannak olyan jelenetek, amiknél az énekes csupán a színpad szélére megy ki, ahol a két fodrásznak és az öltöztetőnek összesen három-négy perce van arra, hogy tetőtől talpig átöltöztessék és a parókáját is kicseréljék” – mesél Gyüdi Melitta az Opera működésének mindennapjairól.
GENERÁCIÓS KULTÚRAÁPOLÁS
A hajápolás az Opera egész működését körülfonja. A balettművészeknek rendkívül fontos, hogy a hajuk minden körülmény között, akár órákon keresztül is úgy álljon, ahogyan megálmodták, a nézőknek pedig úgyszintén lényeges, hogy két felvonás között megigazíthassák az ünnepi frizurájukat. A márkaépítés mellett az Unilever kiemelt célja volt, hogy minél több nőnek legyen lehetősége kipróbálni egy-egy TRESemmé terméket, amire mostantól kezdve az Operaházban is nyílik alkalom.
Az Unilever és az Opera kapcsolata hosszú évekre nyúlik vissza. A TRESemmé-együttműködés az Operaház tavaszi újranyitása óta él, a TRESemmé népszerűsíti is az Operába járást az Y- és Z-generációk körében. A legfontosabb kampánycél Molnár Zsófia szerint „elhozni a fogyasztók számára az Opera fényűző világának és frizuráinak exkluzív életérzését a TRESemmé hajformázó termékcsaládjának megismertetésével, miközben inspiráljuk őket egy-egy előadás látogatására.”
Abból főzök, ami van, amit a természet éppen nyújtani tud – ez az alapelve Szabó Adrienn-nek, a Sebészeti, Transzplantációs és Gasztroenterológiai Klinika dietetikusának, a Magyar superfood című (részben szakács)könyv szerzőjének, akit az Instagramon csaknem tízezren követnek. Interjú bőrt roncsoló kesudióról, magyar gránátalmáról és arról, miért gond, hogy nemcsak a csirkemell bújik ki a tojásból, hanem az egész csirke.
Két éttermével, a Rumourral és a Costesszel a magyar gasztroszcéna csúcsára, a „nagyok” között mérhető énmárkájával pedig a celebek élmezőnyébe jutott. Rácz Jenő nem szeretne kirakatember lenni, a rivaldafényt inkább üzleti sikerré, szakmai elismeréssé kovácsolja. Csillagról, válságról és a celebséfjelenségről beszélgettünk étterme vacsorára készülő forgatagában.
Orvosi és tudományos szempontból majdnem érthetetlen, miért nem foglalkoznak jobban az orvosok a traumák hatásaival, mondja Máté Gábor. A világhírű kanadai–magyar orvos szerint az egyes betegségek kezelésénél nem lehet eltekinteni a test és a lélek egymásra hatásától. Sosem érdekelte, hogy emiatt a szakmájából is kap rosszalló pillantásokat, neki elég annyi, hogy sok ezer embernek segített megérteni és feldolgozni a traumáját. Mégis, a sajátjaival csak több magánéleti krízis után kezdett el foglalkozni. Hetvennyolc éves korára jutott el oda, hogy a maga köré teremtett mítosz nélkül is szeretni tudja önmagát.