Sosem volt még ilyen jövedelmező eladni mindenünket, főképp, ha szupersztárok vagyunk. Az amerikai Forbes összegyűjtötte a 25 legtöbbet kereső médiasztárt: összesen 4,4 milliárd dollárt szakítottak 2021-ben, a legtöbbjük anélkül, hogy bármi új terméket előállított volna. Íme a top tíz.
Fordította: Tauber Ákos
1. Peter Jackson: 580 millió dollár Azzal keresett sokat, hogy novemberben eladta vizuális effektekkel foglalkozó cégét, a Weta Digitalt a Unity Software-nek 1,6 milliárd dollárért. Ebből az összegből 580 millió dollár landolt Jacksonnál, ezzel a Gyűrűk ura trilógia rendezője Steven Spielberg és George Lucas után a harmadik a világon, aki filmkészítésből lett milliárdos.
2. Bruce Springsteen: 435 millió dollár A rocklegenda decemberben egész munkásságának jogait eladta a Sony Music Groupnak. A hússzoros Grammy-díjas zenész 435 millió dolláros üzletet kötött. A szerződés részét képezik a Főnök becenévvel is illetett Springsteen tizenegy multiplatina lemeze, öt arany kislemeze és ötvenéves munkásságának ikonikus dalai és szövegei is.
Több tízmilliárd forintnyi fejlesztés köszönhető a Modern Vállalkozások Programjának, amely a kitűzött célokat többszörösen túlteljesítve segíti évek óta a hazai kkv-szektor digitalizációját. Az országos szakértői hálózat, a több mint húszezer elért vállalkozás, az ezer beszállító többezer termékét tömörítő szakmai piactér, a vezető iparági érdekérvényesítő szerep számokkal jól leírható eredménye mellett az elért szemléletváltozásban is tetten érhető a Program jelentősége.
Magyarországon nagyjából 250 ezer olyan valós mikro-, kis- és középvállalkozás működik, amely célpontja az üzleti digitalizációt segítő Modern Vállalkozások Programjának. Czimbalmos Levente, aki indítása óta szakmai vezetője a közcélú projektnek, közel negyvenmilliárd forintra teszi annak az informatikai beruházásnak az értékét, amit eddig a kezdeményezésük indukált a kkv-szektorban. „2015-ös indulása óta a Program már minden tizedik célcsoporti céget elérte valamely díjmentes szolgáltatásával. A digitális fejlesztésre nyitott, innovatív megoldásokban gondolkodó vállalkozások jó eséllyel találkoztak velünk” – mondja a szakember, aki a Program végéhez közeledve így értékel: „Erős merítés, de a munkának közel sincs vége. Annál is inkább, mert ezt csak abbahagyni lehet, befejezni sosem. Még ha minden céghez eljutnánk, a digitalizáció és innováció világában akkor sincsen olyan, hogy kész. Azon dolgozunk tehát, hogy az új EU-s költségvetési időszakban folytathassuk, ebben a Kormány is partnernek ígérkezik.”
A hazai kkv-szektor legnagyobb lemaradása az üzleti digitalizációban van, teszi hozzá Sonkolyné Varga Emília projektigazgató. Korábban is vásároltak eszközöket, szoftvereket a vállalkozások, azonban rájöttek a cégvezetők, hogy jobban az irányításuk alá kell vonni a cég működési folyamatait, nagyobb rálátás szükséges egy-egy műveletre, és ehhez a digitalizáció elengedhetetlen. A pandémia váratlan sokként érte a vállalkozások egy részét, a kialakult helyzetre azonban a Program gyorsan reagált, digitális segélyvonalat hozott létre. A legnagyobb kihívás azonban a projektigazgató szerint a szemléletváltás volt. „A munka eredményeként eljutottunk egyfajta paradigmaváltáshoz, mely szerint a digitalizációs kompetencia nem ördögtől való.”
A húsz év versenyszférai tapasztalattal rendelkező projektigazgató a Programnál felhalmozott és a vállalkozások részére átadott tudásbázist emelte ki a legnagyobb értékként: „A Program egyik kiemelkedő eleme az IKT tanácsadói hálózat, amely díjmentesen végez informatikai átvilágítást és javasol megoldást a vállalkozás saját igényeire szabva. Az átadott tudás és az azzal járó újfajta szemléletmód, a digitalizációhoz való hozzáállás a leginkább maradandó. Sok cégvezető a megváltozott hozzáállásával tudja megmenteni a vállalkozását, vagy talál új lehetőséget a növekedésre.”
A Program jelentőségét mutatja, hogy bár a közösségi programozási időszak végével a jelenlegi formájában lezárul, de van szándék a kohézió megteremtésére az új programozási időszakban. A megvalósításról még folynak a tárgyalások, de minden szereplő részéről mutatkozik törekvés a folytatásra.
Egyszerre lát a néző intim színházat és színes-szagos filmet a Centrál Színházban. A Network című előadás a média embertelen, pokoli hatalmával sokkol, és azzal, hogy huszonhárom évvel a rendszerváltás után egyre több a megválaszolatlan kérdés. De legalább a nézőtéren üvölthetjük, hogy „kurva dühös vagyok, és ezt nem tűröm tovább”.
A migráció olyan, mint az időjárás. Se nem jó, se nem rossz – tartja a bevándorlók, menekültek társadalmi integrációjáért dolgozó Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Egyet tudott: csinálni akar valamit. Az elején a legrosszabb lóra tett, de tanult belőle. Berczeli András két éve alapított fintech tanácsadó cége ritka sebességgel skálázódik. Illetve cégük: az alapító rendületlenül mantrázza a csapat erejét, egységben és közvetlenségben gondolkodik, az „én”-t szinte kitörölte a szótárából.