Repülő csészealj alakú tokjával és jellegzetes, elnyújtott óramutatóival az Ikepod egyre felkapottabb óramárka külföldön, ám Magyarországon még nem igazán terjedt el. Az Ikepod és a Klokers márkák tulajdonosa Christian-Louis Col, őt kérdeztük az iparág jövőjéről, motivációjáról, konkurenciáról és a siker mögötti titkos összetevőről.
Kérdezett: Schwarz Gábor, Zsigmond Viktor
Hogyan került a pályára? Kereskedő családból származom, felmenőim házaló ügynökök voltak Franciaországban. Tanulmányaim után a Richemont csoportnál kezdtem dolgozni, cipők, gyöngyök, órák és belsőépítészeti dekorelemek menedzselésével foglalkoztam.
Milyen trendeket jósol az óraiparban? Manapság már hetente jelennek meg újabb márkák, miután alacsonyabb lett a belépési korlát, és csökkennek a gyártók költségei. A korábbi modellben a piacot három-négy nagyobb márka uralta, ezek ugyanazt a receptet követték: vintage dizájn, emblematikus modellek újrakiadása, márkaboltok kialakítása. Mintegy ellenpólusként jelentek meg az úgynevezett microbrandek (szűk körben ismert, egy-egy niche szegmenst célzó márkák – a szerk.). Ezek elkezdték leutánozni a nagy gyártókat, csak sokkal jutányosabb árkategóriában kínálják a termékeiket. Azokat a vásárlókat tudják megszólítani, akik még nem mélyültek el annyira ebben a világban. Hogy a költségeiket tovább csökkentsék, az ügyfélnek közvetlenül eladás (direct-to-consumer, azaz D2C modell) is jól bevált technika lett. Mint két rétegmárka tulajdonosa, szeretnék mindkét irányzatból kimaradni.
Az archaikus paraszti világ hagyományai és tárgyi kultúrája inspirálták Zsigmond Dóra márkáját. De kell-e kívülről még inspiráció, ha valakinek gyerekkora óta az élete részét képezik a tradíciók, a kis közösségekből hozott értékek? A 2022-ben az év férfiruha-tervezőjének választott Dóra ruhadarabjai a múltat hozzák be a jelenbe, miközben a szépség mellett a használhatóságra is vigyáznak.
„Engem nem a divat érdekelt, nem is a divattervezés, hanem egy olyan szemléletmód, amihez ezt a megnyilvánulási formát találtam.” Dórának nem volt gyerekkori álma, hogy divattervező legyen. Egy mezőföldi kistelepülésen, Alapon nőtt fel, és amikor testvérével néptáncolni kezdtek, nemcsak a ritmusba és a zenébe, hanem az öltözködésbe is beleszerettek, tiniktől nem szokatlanul népviseleti textilek, viseletdarabok – szoknyák, kendők – gyűjtésébe fogtak. Pályaválasztás előtt a jó kézügyességű, gyakran rajzolgató Dóra úgy döntött, fejleszti képességeit. Beiratkozott egy budapesti rajziskolába, és kiderült: különleges tehetsége van a divatrajzokhoz. Bár korábban nem gondolt rá, rajztanárának hatására jelentkezett a Mod’Art International Hungary divatiskolába, és mint divattervező végzett.
A Zsigmond Dora Mensweart 2014-ben alapította meg. Azt vallja, hogy egy divatmárka építéséhez a kreativitás mellé üzleti érzék és gondolkodás is kell, és benne mindkettő megvan. „Sokaknak túl romantikus elképzelésük van a divattervezésről, pedig ez kemény munka is. Nem akkor dolgozom, ha kedvem van, vagy ha inspiráció jön. Ez üzlet, évente két kollekcióval, határidőkkel. Ha egy helyen csúszás van, az kihat mindenre.” Dóra mindig több lépéssel előre tervez, most éppen az egy év múlva megjelenő őszi-téli kollekciót tervezi csapatával.
Merthogy csapat is kell. Ma már hatan dolgoznak Dórával, köztük a testvére a kreatív tanácsadó. A tavalyi árbevétel 28,6 millió forint volt, de jelentős veszteség mellett. A növekedésnek komoly tőkeigénye van, ezt három éve a Hiventures befektetése segíti. „Az egyszerű üzleti modell, hogy eladok néhány ruhát, az árából anyagot veszek, és újat állítok elő, ez a magyarországi működéshez elegendő és fenntartható. De a nagyobb fejlődéshez, az egyre szaporodó nemzetközi felkérések előfinanszírozásához már nem.”
2020-ban már jelen voltak külföldön is, de a befektetéseknek is köszönhetően ma már húsz viszonteladónál – többek között Németországban, Japánban, Dél-Koreában, Kanadában, Oroszországban, Spanyolországban, Olaszországban és New Yorkban – is kaphatók a termékek. „Azért tudnak sokan rezonálni a márkával, mert van egy ősi ereje. Megérinthet, ha közel vagy a belső magodhoz” – mondja Dóra. A magyar paraszti kultúrának, a régi idők észszerű viseleteinek nemcsak a hagyománya és motívumrendszere jelenik meg az egyes kollekciókban. Dóra több évtizede vagy akár évszázada használt anyagokat is alkalmaz. Akad nyolcvan–száz éves bársonykendőkből készült kabát, vagy szintén évtizedes falikárpitanyagokból összeállított nadrág.
Dóra halhatatlanná teszi ezeket az anyagokat, cserébe őt is azzá teszik a ruhái. Nemrég egy húszdarabos válogatás bekerült a kollekcióiból az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe.
A 2022 őszén lezajlott tulajdonosváltás nem zavarta meg az AutSoft Zrt. magyarországi üzleti folyamatait és szolgáltatásait. A Zenitech brit digitális transzformációs vállalathoz csatlakozva nemzetközi projekteken keresztül lehetőség nyílik a magyar szervezet tudásának kamatoztatására, valamint az ügyfelek számára szélesebb szolgáltatási portfólió válik elérhetővé a helyi piacon is. Fauszt Gábor vezérigazgatótól megtudtuk, hogy az angol anyacégnek az […]
Az amerikai családi vagyonok kétharmada boomerek vagy még idősebbek kezén van. Köztük a leggazdagabbak évtizedeken át törték a fejüket, mi lesz a vagyonukkal, amikor távoznak az élők sorából. Négy 78–87 éves Forbes 400-tag mesterkurzusa: hogyan gondoskodj róla, hogy a pénzedet Állam bácsi helyett karitatív szervezetek és a gyerekeid kapják meg.