Már reggel fél hét óta azon van, hogy valami másra gondoljon. Bármi másra. Szeretné, ha inkább a montenegrói választások vagy az agrárminisztérium földadóeltörlési törvényjavaslata járna most a fejében, akkor nem lüktetne így a mellkasa. Irtózott a várakozástól, a tehetetlenségtől, hogy más kezébe tette a sorsát, és minden múló perccel egyre közelebb kerül az ítélethez. Igyekszik háttérzajnak nyilvánítani az érzelmeit, elválasztani őket […]
Már reggel fél hét óta azon van, hogy valami másra gondoljon. Bármi másra. Szeretné, ha inkább a montenegrói választások vagy az agrárminisztérium földadóeltörlési törvényjavaslata járna most a fejében, akkor nem lüktetne így a mellkasa. Irtózott a várakozástól, a tehetetlenségtől, hogy más kezébe tette a sorsát, és minden múló perccel egyre közelebb kerül az ítélethez. Igyekszik háttérzajnak nyilvánítani az érzelmeit, elválasztani őket a tényektől. Szárazság tombol Tunéziában. Őszig olcsóbb lehet a dízel, mint a benzin. Pajzsosrákot találtak a Kiskunságban. Dolgok, amik nem vele történnek. A becsődölt részvénytársaságok és a természeti katasztrófák legalább nem tudják visszautasítani őt.
Tíz körül elszánja magát, és elmegy a 62-es postahivatalba, hogy összeszedje azt a hordozható turmixgépet, amit még egy hónapja rendelt meg, közvetlenül azután, hogy beadta a jelentkezését abban a reményben, hogy egy kicsivel kevésbé fogja szerencsétlennek érezni magát, ha elkezd turmixot inni felkelés után. Arra gondolt, hogy elvihetné magával helyekre, mondjuk abba a sarokablakos irodába, amit akkor látott a cég weboldalán, amikor az álláshirdetést olvasta.
De még ha fel is vennék, akkor sem valószínű, hogy neki adnák a sarokablakos irodát. Már biztos elfoglalta egy szemtelenül fiatal menedzser, aki most az aprókockás ingében, lustán átfutja az önéletrajzát, majd rögtön félredobja. Tessék, már megint erre gondol, pedig eleve felejteni jött a postára, meg persze a turmixgépért.
Diller Kevin tizenöt évesen, a nagymama ágyneműtartójából indította a Mobilfoxot, ma már tizenegy országban dobálják törhetetlen telefontokjaikat. Grandiózus marketinggel, pimasz ötletekkel és jórészt huszonévesekből álló vezetőséggel nőttek ötmilliárdos céggé. Na, meg a Tiktokkal.
Piros, kék, sárga, narancs és zöld pólós tinik rohannak a budaörsi repülőtér kiégett gyepén. Több mint százan vannak, betöltik a kifutópályát, arcuk eltorzul az igyekezettől, ruhájukat, hajukat nemcsak a szél, a fölöttük cikázó helikopter is borzolja. Minden részlet komikus a lassított felvételen. Köztük néhány ismerős arc – már akinek. Marics Peti, Pumped Gabó, KKevin, Manuel és TheShowK Balázs, nevük harminc fölött nem sokat mond, húsz körül viszont mindent.
„Gyerünk, mintha a boltban már csak egy utolsó fél kiló kenyér lenne!” – buzdítja ordítva narancs pólós csapatát TheShowK Balázs. De nem kenyérért rohannak, hanem tíz vadiúj iPhone-t és húsz Airpodsot keresnek. Bizarr kincskeresés zajlik éppen. A játék egyszerű: aki talál valamit, megtarthatja. És az a csapat, aki a legtöbb kütyüt találja, extra egymillió forintot is kap. A helikopter szőnyegbombázza a zsákmányt, oldalán ugyanaz a felirat, mint a játékosok pólóin: Mobilfox Crew.
Egy sárga pólós srác vigyorogva mutatja a kamerának, hogy talált egy telefont. Az új iPhone 14 legalább harminc métert repült, majd a földbe csapódott, de teljesen ép. Mintha a dobozból vették volna ki. A dobálás maga legalább olyan fontos, mint a kincsek. Ez a groteszk játék azt bizonyítja, hogy a telefonokat védő Mobilfox tokok mindent kibírnak. Kidobhatod helikopterből, áthajthatsz rajta autóval, dobhatsz vele palánkra, akkor sem törik el. Ezek még csak nem is a legdurvább esetek több ezer Tiktok-videónyi bizonyítékuk közül. A kincskeresés egyszerre törésteszt, influenszervideó és elborult játék is: a Mobilfox három kedvenc műfaja. A zenészek szép gázsiért influenszerkedtek, az elosztogatott telefonok úgy négymillió forintba kerültek, az Airpodsok egymillióba, a negyedórás videó költsége húszmillió forint volt. És ez még csak nem is a legfontosabb része a cég mindenre kiterjedő online jelenlétének.
Mindenre és mindenkire, hiszen csak tavaly nyolcszázmillió forintot költöttek marketingre. Tíz országban nagyjából százötven influenszerrel dolgoznak, és fő csatornájukon, a Tiktokon átlag heti három és fél millió megtekintéssel Pachert Balázs sneakerfenoménnal és a Pizza Kinggel előzgetik egymást a nézettségi dobogón. „Ha sorban haladunk a mindenkori social tartalom kritériumainak listáján, a Mobilfox mindent kipipál – mondja Hadacs Bálint közösségimédia-vezető a Mito Creative kreatív ügynökségtől. – Ezt a videót az is megnézi, aki szórakozni akar, az is, aki szereti a közreműködőket, és az is, akinek kinyílik a bicska a zsebében a telefondobálástól.”
A Mobilfoxnál sok fontos vezetői pozícióban ülnek huszonévesek, és a szokásjogot felrúgva úgy hoznak döntéseket, ahogyan csak ők tudnak. Nagyszabású és agresszív marketingstratégiát építettek arra, hogy mindenki meglássa, ezek a tokok nem egyszerű műanyag darabok, hanem az önkifejezés fontos eszközei. Kérlelhetetlenül bombázzák Z generációs célcsoportjukat, akik mára ötmilliárd forint árbevételű céggé duzzasztották a tizenegy országban jelen lévő Mobilfoxot.
Az egyre tündöklőbb magyar márka élén álló Diller Kevin tizenöt évesen, a nagymama ágyneműtartójából indította el a tokbizniszt. Először Egerből csak Budapestig, aztán a régióig látott. Mára egész Európában piacvezető akar lenni. Sokat hibázott, és tudja, hogy még többet fog, de nem zavarja. Kevin még csak most huszonkét éves.
Az öt legdurvább törésteszt 1. 1300 Mobilfox tokból kirakták Andrew Tate arcát, majd áthajtott rajta egy rámpán felgyorsított régi Dacia. 2. A lépcső tetejéről aluljáróba. Minden metrómegállóban. 3. Óriáskerékből, ringlispílből dobálás. 4. Elektromos rollerrel, sportkocsival, terepjáróval (többször) áthajtani rajta. 5. A négyes-hatos megálló egyik végéből a másikba hajítani.
Nem voltam rá büszke „Ami hülyeséget csinálni lehetett a suliban, azt én biztos megcsináltam” – emlékszik vissza. Ha a Mobilfox drága, provokatív, pazarló, de kompromisszummentes kommunikációja után egy hasonlóan pimasz bulicsászárt képzelünk el a cég élére, tévedünk. Kevin barátságos, és két lábbal a földön jár. Idősebbnek néz ki a koránál, kivéve, amikor mosolyog. Akkor látszik az a tizenhat éves, aki sósavbombát gyártott a szertárban, és elállta a tanár útját a tanterem előtt.
És még az a szorongó tini is, akit az iskola lényegi része igazán stresszelt. „Nem tudok jól teljesíteni abban, amit nem szeretek, de ahhoz túl lelkiismeretes vagyok, hogy ne zavarjon, ha rosszul teljesítek” – foglalja össze, miért okozott gyakran gyomorgörcsöt a tanulás.
Édesapja, Ulrich Diller német üzletember, a ZF Magyarország sebességváltó-gyártó vezérigazgatói posztjáért költözött Egerbe a 90-es évek végén. Édesanyja, Mlinkó Andrea a családi ingatlanügyeket viszi, és bár a szülők elváltak, amikor Kevin hatéves volt, kapcsolatuk jó, és közös üzletek is összekötik őket. A Magyar Köztársasági Érdemkereszt Tisztikeresztjével is kitüntetett apa befolyásos ember, a ZF mellett a hárommilliárd forintos árbevételű Rádi Pékséggel csinált magának második karriert.
Az évtizedek alatt több százmillió forinttal támogatta a helyi kulturális életet és szociális intézményeket, de így sem volt könnyű a beilleszkedés. Egy időben többször kapott fenyegető leveleket, hogy azért, mert máig nem tud magyarul, vagy ZF-es ügyek miatt, esetleg egyenes, mellébeszélést nem tűrő stílusáért, nem tudni. De volt, hogy jobbnak látták, ha Kevint és öccsét inkább hazakísérik az iskolából.
„Nem akarta, hogy azt mondják róla, azért van, amije van, mert az apja fia. Kevin alapműködése, hogy mindig azt keresi, mit lehet másképp csinálni, mint mások” – mondja a fiában korán felébredő vállalkozószellemről Ulrich Diller. Kevin prózaibban foglalja össze a Mobilfox eredettörténetét: „Rákaptam a Kínából rendelgetésre.” Háromszázezer forint spórolt pénzéhez édesanyja adott még háromszázezret, nagybátyja összedobott egy webszájtot, és Kevin rendelt az Alibabáról háromszáz tokot. Darabját másfél dollárért vette, kétezer forintért árulta. Nagyanyja ágyneműtartójában rendszerezte őket telefontípusonként, és amikor az első nap bejött húszezer forintnyi rendelés, megnyugodott: menni fog. Aztán három napig nem jött semmi.
A tokok nem mentek jól, ezért papírpoharakkal, ragasztószalaggal, biciklire szerelhető telefontartóval bővült a kínálat. Utóbbiból esett be a cég első komoly megrendelése, hárommillió forintnyit vett belőle a Lidl. „Akkoriban tényleg óriási üzletnek tűnt, kerestünk rajta vagy háromszázezer forintot” – mondja Kevin fülig érő szájjal mai árbevételének 0,006 százalékáról.
A családi Rádi Pékség beszállítója volt a Lidlnek, az ajánlás innen jött, de kizárólag protekcióval nem lehet bejutni egy Lidlhöz hasonló láncba. És ha van kritika, ami egyidős a Mobilfoxszal, az az, hogy Kevint tehetős szülei segítették ki a nehéz helyzetekben. A magyarázkodás már fárasztja, de vállalja: volt, hogy kisegítették. Kevin és Ulrich elmondása szerint a kölcsön sosem volt több egy időben tizenöt millió forintnál, és főleg cash flow gondokra fordította. „Nálam nem automatizmus a kölcsönkérés, nincs benne sem a család, sem az én karakteremben” – mondja Kevin.
Ha kellett, alkudozott, hol kedvezményért, hol részletfizetésért, és nem volt rest a wechates tárgyalásokon a kínai gyártóval a harmincadik kört is lefutni, ha ezzel sikerült akár csak száz dollárt spórolnia. Ez az attitűd az egész családra jellemző. „Enni csak otthon kell, a csoki pénzkidobás, bulizni ezerötszáz forintból is lehet, ebben nőttem fel.”
Kevinnek sokat tanított a pénz értékéről, hogy hiába tudták volna, sosem szórta a család. „Mindenkiből kiszipolyozta az információt – mondja fiáról Ulrich Diller. – Keresi a kockázatot, de nem hazárdjátékos. Ha valamiben, ebben az egyensúlyozásban sokszor segítettem neki.” Hiába a Lidl megrendelése, a spórolás és Kevin rátermettsége, az üzlet nem kapott szárnyra. És Kevin nem is volt rá büszke. Nem véletlen, hogy egyik barátjának sem mondta el, mit csinál iskola mellett, néha helyette. Nem tudta átadni, hogy az ő terméke miért jobb, mint a többi, hiszen a választ még maga sem tudta. Aztán rájött, hogy nem kínálatot kell építeni, hanem márkát.
Így készülnek a Mobilfox-tokok:
Vagy én megyek, vagy ő 2017-ben kibérelt egy lepukkant üzlethelyiséget Egerben, egy hétvége alatt kipofozták a barátaival. Néhányan közülük beálltak eladónak, hatszáz forintos órabér és eladásonként jutalék járt az iskola utáni melóért. Arcok és hangulatok kezdtek kötődni a bolthoz, szép lassan közösségi térré vált. Mindig ücsörgött bent valaki, szólt a zene, az arculat hetven–nyolcvanezer forintos napi forgalmat gyümölcsözött.
A terméken is innováltak, a tok még mindig Kínából jött, de egyedi dizájnt tervezett rá az új grafikus, Csizi Attila, és behozta a Mobilfox tokokra jellemző provokatív, harsány stílust a lázadásról, bulizásról szóló stílusgyakorlattól a társadalomkritikus, szarkasztikus szlogeneken át az apró virágos mintákig. „Kevintől vettem egy Airpodsot, az üzletbe mentem átvenni. Szóba elegyedtünk, kiderült, hogy épp grafikust keres, én meg mondtam, hogy az jó, mert én most diplomáztam grafikusként.”
Megmutatta a laptopján a portfólióját, és gyakorlatilag másnap egymás kezébe csaptak. Azóta a csapat oszlopos tagja. „Az évek során rájöttünk, hogy egy dizájn akkor jó, ha nyers, egyszerű és vicces, de mégis menő, az aktuális dizájntrendeket követi, király tipográfiával, beteg illusztrációkkal reagál rájuk. A Mobilfoxnál nagyon fontos a dizájnban, hogy szembe menjen a megszokott dolgokkal, és hogy őszinte legyen. Hogy olyan terméket teremtsünk, amit más nem mer.”
Persze nemcsak a színes raklapok és a jó hangulat miatt találtak rájuk a vásárlóik. Kevint már a cég alapítása előtt behúzta az amerikai youtuberek világa, és meglátta az itthon még gyerekcipőben járó influenszermarketing lehetőségeit. Amikor megszületett a Mobilfox, tudta, hogy ezt a marketingstratégiát fogja követni. Ügynökségek még nem voltak, hideghívásokkal kereste meg első kampányaik arcait, Hódi Pamelát, Hernádi Bencét, Kasza-Darai Andreát.
Rengeteg emberről lepattant, és alkudozós tehetségét is kamatoztatnia kellett. A mostani gázsik negyedéért, sokszor csak ingyentokért álltak melléjük a véleményvezérek, a fiatal, lelkes magyar csapat szenvedélymárkája elég jó sztori volt a kedvezményekhez. A médiavisszhang össze is kalapozott nekik hatvanezer Instagram-követőt. Gyetván Csaba, a magyar Hogyan készül? Youtube-műsor arca is ekkoriban készítette róluk első PR-videóját, és azóta a Mobilfox növekedésének egyik legfontosabb krónikása lett. Szinte minden évben új videó készült a cég fejlődéséről.
„Kevin épp a boltból jött, mikor odaértem, reggelizni készült, egy sparos szatyorral battyogott befelé egy kapucnis kabátban – mondja Csaba az első találkozásról. – De amikor elkezdtünk forgatni, akkor sem változott át üzletemberré. Ha ebédelni akart, ebédelt. Ez a fajta ösztönösség ritka, szóval nálam itt dőlt el, hogy oké, ezt a videót megcsináljuk. Azt is láttam, hogy nagyon érzi, mi működteti a socialt. Most sem tudnám megmondani, hogy a mobiltokokhoz ért-e jobban vagy a marketinghez.”
Az egri üzlet sikerei után egy kis budapesti boltról kezdtek álmodozni. Azt hitték, hogy az Egerben kapott figyelem exportálható, és Kánaán várja őket Budapesten. Nagyobbat nem is tévedhettek volna. A Wesselényi utcában, a Zsinagógával szemben találtak helyet. A bérleti díj havi 1800 euró volt, fixen egy évre szólt, ez hatalmas elköteleződés volt egy olyan cégnek, ami havonta zsonglőrködött azzal, melyik számlát fizessék be most, és melyiket később.
Egyetlen UV-nyomtatóra volt csak pénzük, azt vitték Pestre. Azután a jól futó egri boltban nem tudtak nyomtatni, az is küszködni kezdett. Nyolcan voltak, túl sokan egy ekkora vállalkozáshoz, fizetést csak „okoskodva” tudtak adni. „Teljesen téves gondolataink voltak” – csóválja a fejét Kevin. Célcsoportjuk teljes figyelmen kívül hagyásával költséges valódi fatokok gyártásába kezdtek.
Tizenhárom millió forintért vettek egy gravírozógépet is, amit persze közel sem engedhettek volna meg maguknak. Kevin részletfizetésért könyörgött a gyártónak, majd néhány hónap használat után rájöttek, hogy nem ismernek olyan tizenhat évest, aki gravírozott vagy tölgy tokot akarna.
Kevinnek az állandósuló pénzügyi gondok mellett társtulajdonosával is meggyűlt a baja. Tizennyolc éves volt, amikor tizenhét százalékos tulajdonrésszel bevette a cégbe legjobb barátját és lakótársát, de finoman szólva is koleszos életmódjuk és a feszített munka miatt a konfliktusok egyre gyakoribbak lettek. „A végén már az volt, hogy vagy én megyek, vagy ő” – mondja Kevin. Végül kivásárolta társát a cégből, amit ekkor százmillió forintra áraztak. Egy év mosolyszünet után rendeződött a kapcsolat, de közös üzletbe inkább nem vágtak többé.
A hibáiról Kevin ma ezt mondja: „Nem biztos, hogy jó ötlet volt tizenöt évesen elkezdeni. De nem azért, amit sokan gondolnak, hogy nem volt gyerekkorom. Nekem az egybeforrt az egri bolttal, ott voltak a barátaim, imádtam azt az időszakot. Viszont rengeteg szociális alaptudás hiányzott belőlem, ami ha megvan, könnyebben jutunk egyről a kettőre. Ezért a példám talán nem olyan, amit mindenképp követni kell.”
A Tiktok-titok A product–market fit az üzleti stratégia beteljesülése. A termék vagy szolgáltatás a megfelelő piacon van, képes kielégíteni a piaci igényeket. Az áhított állapotba a Mobilfox 2019-ben, három évvel az indulás után, törésálló Full Shock tokjával jutott el. Egy év mérnöki munka és fél év konkrét fizikai tesztelés után olyan termékük született, amivel azt érezték, most először igazán eltaláltak valamit. A tok tényleg nem tört el. Majd százmillió forint ment el ripityára tört iPhone-okra, mert a tok tökéletesítése csak azon a modellen működik, amire szánták. A Full Shock még mindig Kínában készült, de már külön szerszámozással, szükség volt rá a szigorú specifikációk miatt.
A termékinnovációt marketinginnováció is követte. Ez volt az első olyan nagyszabású kampányuk, amit jóval a termék megjelenése előtt elindítottak, hogy fokozzák a várakozást. Több tucat influenszer kommunikációját hangolták össze, tőlük egy Messenger-csetbotra terelték a látogatót, ahol végigvezették az új terméken. Amikor aztán kapható lett a tok, Messengeren ment az értesítés. A formabontó kampány eredménye: kilencvennyolc százalékos megnyitási arány, hetvenszázalékos kattintási arány.
Azelőtt jó napnak számított, ha kétszáz–háromszáz tokot eladtak, most csak az első nap hatszázat kellett volna, hogy egyáltalán ki tudják fizetni a kampányt, a szerszámozás második felét, és ne kelljen újra zsonglőrködni a számlákkal. Az első nap végére kétezer-négyszáz tokot adtak el.
„Emlékszem, hogy utána mentem haza Egerbe, egész nap nem ettem, szóval behajtottam a McDrive-ba, és ott esett le, mi történt. A telefonban csak azt mondogattam a barátnőmnek, hogy nem hiszem el. Nem hiszem el. Abban a pillanatban éreztem, hogy most eltaláltunk valamit.”
Ez a lendület már kitartott, a Full Shock stabilan megháromszorozta napi bevételeiket. Kevin azonban nem sokáig ült a babérjain. Ideje volt kinézni az országhatáron túlra. A Full Shock elsöprő sikere nagyban volt köszönhető a kiterjedt előzetes kampánynak. Azóta évente három nagy kampányt indítanak, a Black Fridayt, a születésnapi és a nyári akciót. Büdzséjük hetven százalékát még mindig influenszerekre költik, de közben felépítettek egy olyan csatornát, ami jóval nagyobb szabadságot ad.
A Tiktokot a trendek mozgatják, jobban, mint bármelyik más közösségi médiát. Felkapnak egy zenét, egy formátumot, egy receptet, egy kihívást, és minden top alkotó megcsinálja belőle a maga verzióját. Így árasztják el a feedeket a Wes Anderson-stílusú videók, a bold glamour szépítő filterre épülő helyzetkomikumok, vagy a Super Mario-filmből Jack Black Peaches című dalának feldolgozásai. Indokolatlanságuk a stílus része, a humor fő forrása. Hadacs Bálint, a Mito Creative social vezetője szerint azonban szimplán a trendek utánzása kevés egy márka sikeres Tiktok-kommunikációjához. „Hozzá kell tenni vagy létre kell hozni valamit, ami csak rájuk jellemző. Ebben ők remek munkát végeznek, még úgy is, hogy a tartalom magját, a koncepciót nézve kiolvasható, hogy a nemzetközi színtéren kiktől inspirálódtak. Kommunikációjuk egyedi stratégiai alapokon nyugszik, a kivitelezés pedig platformautentikus.”
„Mi elég korán rájöttünk, hogy a vak trendkövetésből ki kell maradnunk” – ezt már Barabás Attila mondja. A Mobilfox marketingvezetője ügyfélszolgálatot vezetett, majd logisztikai oldalon is dolgozott a cégben, mielőtt marketingfőnök lett. 2023-ban nagy átrendeződést indítottak Kevinnel, az influenszerektől egyre inkább a Tiktok és az sms-marketing felé tolják a fókuszt, ami egy Black Friday-kampányuknál lepte meg a csapatot ígéretes számokkal.
Pedig az influenszerszegmens óriási pénzeket tudott behozni a Mobilfoxnak. Legkiemelkedőbb arcuk, a román Dorian Popa egyetlen kampánnyal tízezer tokot adott el nekik. Tizennégyezer eurós gázsija így hússzoros megtérülést hozott a cégnek, de a többi nagy névnél sem ritka az öt–tízszeres szorzó. Mostanra azonban elég erőt éreznek a márkában, hogy a vásárlók önmagáért szeressék, és ne azért, mert véleményvezér ajánlja.
„Visszaadni a közösségnek” – szól a szlogen, ami mögött a konkrétumokat nézve, játékos, pénz- és telefonosztogatós videók állnak. Váratlanul eléd dobják a telefont, ha elkapod, kapsz egy tízezrest. Legyél klubtag, azaz Mobilfox-member, és kifizetik a bevásárlásodat. Vagy kapsz egy Airpodsot. Vagy egy telefont. Az ízlésről lehet vitatkozni, de arról nem, hogy működik.
A Tiktok-csapatnál világosan megfogalmazták az elvárást: havi húsz videónak el kell készülnie a hat legfontosabb piacon, ez havi százhúsz videó. Szépréthy Roland vezeti a Tiktok-csapatot, ő egyben az arc és az egyik agy is a munkában. Roli behúzása is olyan váratlanul történt, ahogy a cég sok fontos döntése: Kevin egyszer csak ráírt Instagramon. Munkáját előtte egy Tiktok-kommunikációban otthonos, profi ügynökség végezte, de megváltak tőlük, mert úgy gondolták, házon belül jobban megoldják. „Ahhoz, amit mi csinálunk, együtt kell létezni a márkával – mondja Attila. – Ha ugyanazokat a megoldásokat látod más márkáknál, amit hozzánk is elhoznak, az nekünk nem elég jó.”
Fiaskó A cég és Kevin felnőtté válásában is fontos szerepet játszott a külföldi piacra lépés, és kellettek az ezzel járó hibák. Fejébe vette, hogy a szlovák piacnyitás sikere után egy hónappal elindulnak Csehországban is, ráadásul óriási kedvezményekkel, de az infrastruktúrájuk nem bírta. A rendelések száma megugrott, nem tudták őket teljesíteni. Késtek a szállítással, összekeverték a rendeléseket, megelégedtek a rossz minőséggel. A vonatkozó közösségi médiás csoportokban és Youtube-kommentekben elszaporodtak a panaszok, a Mobilfox Google-értékelése 4,6-ról 2,6-ra csökkent.
„Túl lelkes voltam, és elszámoltam magam” – mondja Kevin a hatalmas bukóról. – Egyszerűen nem értettem a gyártáshoz, hiába tette bele mindenki a szívét-lelkét, ha nem volt meg csapatban a tudás ahhoz, hogy egy ilyen helyzetet hogyan kell kezelni. Sziszifuszi munkával próbálták a vásárlókhoz és az influenszerekhez fűződő személyes kapcsolatot helyreállítani, Kevin az influenszereknél könyörgött még egy esélyért, az ügyfélszolgálat a vásárlókat próbálta kárpótolni. Sok kapcsolatuk tönkrement, három év, rengeteg munka és egy újabb szintlépés kellett, hogy ne ez a sztori jusson a Mobilfoxról az emberek eszébe.
A szlovák siker és a cseh fiaskó után elindultak Lengyelországban, Romániában, ami most is a legnagyobb piacuk. 2020-ban jött még Horvátország és Szlovénia, majd Görögország, Bulgária és Hollandia. 2022-ben Németországban és Spanyolországban is elindultak, de itt még keresik a helyüket. Kevin rá nem jellemző módon óvatosabb volt, és nem fordított annyi erőforrást a nyitásra, mint eredetileg tervezték.
Mivel a hirdetési költségek a magyar négyszeresét teszik ki, hatvan euróra árazták a Full Shock tokot, annyit a német vásárló sem csenget ki gond nélkül. „Ez is csak azt bizonyítja nekem, hogy mindent skálán kell kipróbálni” – mondja kajánul. A külpiacra lépés magában foglalta a helyi webszájt létrehozását, a célzott influenszermarketinget és a helyi logisztikai partner felkeresését, és Kevin minden nagy feladatban továbbra is aktívan részt vesz. Európában nem nagyon foglalkozik senki műanyag telefontok gyártásával. Meglepően precíziós munkára van hozzá szükség, de Kínában olcsóbb a munkaerő, és a környezetvédelmi szabályok is lazábbak az unióban érvényeseknél. A minőségi ugrás, az ellátási lánc lerövidítése és a készlet feletti nagyobb kontroll érdekében Kevinék minden eddiginél nagyobb vállalásba kezdtek: maguk fogtak gyártásba Kaposváron, még ha ez meg is tízszerezte költségeiket.
Azért Kaposváron, mert fejlett az ipar, sok szerszámgyártó, gépkezelő, gyártóipari szakember van, közel van a naprakész szaktudás. A másfél milliárd forintos beruházás részben uniós pályázati forrásból, részben piaci hitelekből készült el. „Olyan meglepően simán ment vele minden – mondja Kevin –, hogy szinte várom, mikor jön a neheze.”
Ez a függetlenedés arra is jó volt, hogy választ adjanak arra az ellentmondásra, miért épít egy huszonéves műanyag tokok gyártásából üzletet, ha épp annak a generációnak a tagja, amelyiknek a klímaváltozással a legtöbb dolga lesz. A csapat sok munkát fektetett abba, hogy a Mobilfoxról ne az eldobhatóság, hanem a tartósság legyen a reflex, hiszen egy törésbiztos tok több évig használható. A gyártással sok apró, de fontos lépést tettek a fenntarthatóság irányába. Nem utazik annyit a termék, és a selejtet is újra felhasználhatják.
A gyártáson, ahogy a cég többi részében is, eleinte mindenki huszonöt alatti volt, és ez sok kellemetlen helyzetet okozott. Jöttek tárgyalni a partnerek, lent ordított a mulatós. Aztán az új gyártási vezető, akit Kevin a Videotontól a lendületes növekedés ígéretével és a gyártócégben való tulajdonrésszel győzött meg az átigazolásra, ráncba szedte a fiatalokat. Kialakult egy középvezetői réteg, és a Mobilfox lassan profivá vált.
Kevin tudja, hogy a Mobilfox nem tart örökké, de nem az eladás, hanem az építkezés tölti ki minden gondolatát. „Elég korán értem. Én voltam az a forma, aki ha átmentem egy haveromhoz, az első fél órában a szüleivel beszélgettem. És az elmúlt évek sikerei adtak elég önbizalmat, hogy ne érezzem magam kevésnek a feladatokhoz” – mondja.
Pedig hajlamos a szorongásra. Főleg, amikor túltervezi a napjait, és nem jön egyik kreatív gondolat a másik után. Coachoz jár, és amikor dolgozik, minimalizálja a zavaró körülményeket. Tehát szinte mindig. Nincs semmilyen közösségi média a telefonján, amit többnyire focus üzemmódba rak. De az összeszedettségén az is sokat segít, hogy most már rögtön be tudják fizetni a céges számlákat.
Honnan jön az árbevétel? Románia: 25% Magyarország: 20% Görögország: 12%
Mobilredfox Kft. (A gyártási tevékenységet 2021-ben egy új cégbe, a Mobilfox Gyártó Kft.-be szervezték ki.) Alapítás éve: 2016 Létszám: 67 fő (Mobilredfox Kft. + Mobilfox Gyártó Kft. összesen) Árbevétel (milliárd forint) 2018 0,06 2019 0,3 2020 1,6 2021 3,2 2022* 5,4 Adózott eredmény (millió forint) 2018 2,4 2019 28,4 2020 377,7 2021 253,4 2022 n.a. *Előzetes adat. Forrás: Dun & Bradstreet
A Michelin-csillagos éttermet rejtő hotel (lásd előző oldalak) még szép kilátást ígér, João Oliveira szerényen már csak kilátást. De ennél sokat többet ad.
A Kürt-dosszié – a világhír titka, avagy vezess a szíveddel című vadonatúj könyve bemutatóján azt mondta, kapott most száz „pihe-puhát”, mert ennyien eljöttek meghallgatni. Ez a kifejezés is Kürti-szabadalom?Egy kollégámtól loptam, nekem a flow élmény egységét jelenti. Már a könyvírás közben is jól éreztem magam, hogy felidézhetek ennyi történetet. Azt szoktam mondani, hogy önkielégítés volt vele a célom. Az adatmentésben világhírűvé […]
„Büszke csapattag, meghatódott kolléga, vezető, partner, tanácsadó, nyilatkozó, előadó, konferenciázó, magyarázó, beszélgető, kivetítő, a legbefolyásosabbak listáján szereplő, TED-en bevezető, tanítvány, tanár, mentor, üzleti tanácsadó a Cápák között, vállalható üzleti szereplőkre felnéző, zsűritag, ösztöndíjas, utazó, rajongó, egyenlőség mellett elkötelezett, olvasó, hedonista, exceleb, közélet iránt fogékony, civil, vállalkozó, álmodozó, feleség, barát, szelfiző, delfinnel úszó.” Ez mind Pistyur Veronika. A saját bevallása szerint (is).