Itt az új magyar startupgeneráció. Világcégekkel dolgoznak, és világcégektől is képesek kulcsembereket igazolni. Ami közös bennük: mindenki kizárólag magyar alapítókkal indult el, és egyre aktívabban osztják meg a tudásukat egymással is – közben többen aktív befektetők is már. Üzletileg sok tekintetben megelőzték a Ustream–Prezi–LogMeIn-hármast, de van még dolguk bőven.
A magyar startupvilágot kulturálisan alapvetően határozza meg a „nagy hármas”. Üzletileg azonban ma már sok szempontból túllépett rajtuk több azóta elindult magyar cég. A Ustream, a Prezi és a LogMeIn alapítói minden bizonnyal örömmel nyugtázzák ezt, hiszen sokat tettek – és tesznek – azért, hogy legyen utánpótlásuk.
Hogy a tudástranszfer milyen fontos, arra amúgy a nagy hármas tagjai maguk is jó példák: szinte mindenhol eleve volt, vagy később társult be olyan alapító, aki nem Magyarországon szocializálódott. Olyan alapítótárs, aki alkatilag úgy volt „bekötve”, hogy elhitte: megálljuk a helyünket a világpiacon, és mindenkit képesek vagyunk legyőzni. Ezek a cégek jellemzően magyar fejlesztőbázissal és amerikai irodával dolgoztak, előbbi hozta az olcsó termékfejlesztést, utóbbi a hatalmas piacot.
Az utódok is követik ezt a receptet, de ők már jellemzően Saas B2B cégek, azaz szoftverszolgáltatást nyújtanak előfizetésért, elsősorban amerikai vállalati ügyfeleknek. Most mutatunk öt jó példát az élmezőnyből, hogy megértsük, mi lehet a siker receptje ezeknél a cégeknél, és hogy rávilágítsunk, hogyan változott az elmúlt tíz évben a magyar ökoszisztéma és annak helye a világban.
Hámori Barbara megreformálta a magyar gyártású fikciós sorozatokat, milliókat ültet le a tévé elé, cége, a Scripted Productions milliárdos bevételt termel. A városi lány falusi sorozatokat ír és rendez, és most a game show-kban robbantana nagyot.
„Átküldték az epizódot, és olyan gagyi volt, hogy nem akartam hinni a szememnek.” 2016-ban, amikor Hámori Barbara megnézte a nálunk később A mi kis falunk néven befutott sorozat eredeti, szlovák verzióját, a reakciója finoman szólva sem volt pozitív. „Magyar televíziós szemmel pocsék anyag volt, ugyanakkor elkezdtem megérteni, hogy itt paradigmaváltásra van szükség.” A Horná Dolná Szlovákiában pokoli erős számokat hozott, a teljes lakosság 57 százaléka nézte. „Addig mindenki azt hitte, hogy az amerikai sorozatokon szocializált magyar közönségnek magyarosított NCIS meg Helyszínelők kellenek. Ekkor lett világos, hogy nincs így. A kelet-európaiaknak kelet-európai tartalmat kell gyártani.”
Barbara ekkor még a Content Lab and Factory égisze alatt dolgozott Kapitány Ivánnal és Kapitány-Diószegi Judittal. Csakúgy, mint később a Scripted Productionsnél, független gyártóként maguk fejlesztettek fikciós termékeket, és házaltak velük. Meglátták a sorozatban a fantáziát, és leforgatták a pilotrészt. „Bevittük a TV2-höz, és kiröhögtek minket. Az RTL-nél azt mondták, érdekes, kutassuk le – mondja Barbara. – A fókuszcsoport felrobbant, még sosem láttam ilyet. Egyszerűen megőrültek érte.” Az eredmények meggyőzték az RTL-t: megrendelte az első évadot a pajkaszegi falusi lakosság humoros mindennapjairól. Az első epizód a 18–49 éves lakosság körében több mint 33 százalékos közönségaránnyal kezdett, és ma is a csatorna egyik zászlóshajója.
„Elindult a bukolikus időszak az életemben. Én lettem a fővárosi kislány, aki falusi sorozatokat ír és rendez.” Barbaráék olyan terméket raktak le a magyar médiapiacra, ami nemcsak kimagaslóan sikeres lett, de kilőtte az új trendet is, a falusi vonalat. A Drága örökösök, majd később a Keresztanyu négy-négy évadját is 800 ezren nézték. „Barbara figyeli és észreveszi, kinek mire van szüksége, és nagyon proaktívan jön az ötleteivel. Ugyanez történt a Drága örökösöknél is – mondja ezt már Kolosi Péter, az RTL tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese. – A telenovella reneszánszát neki köszönhetjük.”
Míg a piacot felforgatta, Barbara ismét visszatalált született képességéhez, az íráshoz. A mi kis falunk indulásánál (a harmadik évad után kiszállt) még mint producer vett részt, a Drága örökösökben és a Keresztanyuban már showrunner volt. Azaz nemcsak producer, hanem írta és rendezte is a sorozatot. „Az elején persze röhögtek a forgatásokon, hogy na, nézd, itt jön a showrunner!” Barbarának alapélmény, hogy megelőz egy trendet, amin a többség először fennakad, aztán hozzászokik. „Annyira, hogy ma már mindenki showrunnernek hívja magát.”
„Gyerekek, mi lenne, ha végre elkezdenénk műsort csinálni?!” 2024 márciusában járunk az RTL székházában, a The Floor – Csak egy maradhat forgatásának vezérlőjében. Nagy az izgalom és a feszültség, az új formátum egyik első adását veszik fel. A vezérlőben, mint egy karmester, kézzel és hanggal vezényel a műsor rendezője, Füri Dávid, a háttérben Bányai Gábor, a hazai kvízműsorok tapasztalt kreatív szakembere épp újramondatja Szujó Zoltán műsorvezető felkonfját.
Barbara a vezérlő közepén ül, hanyagul feltett lábakkal, és az egyszeri megfigyelő azt hinné, unatkozik show-jának felvételén. Pedig figyel. „Színes a felhozatal, szép munka! Ne ezt a macskajancsit! Válasszunk végre egy jó karaktert, hogy történjen valami!” Barbara kontrollmániája legendás, Kolosi szerint a produkcióknál mindent ellenőrizni akar, ami jó, de néha a kollégáknak sok lehet. Pláne, mert időnként bicskanyitogató stílusban tud beszélni. Leállás, a rendező instruál, az operatőrök ismét elindítják a felvételt. A hazai fikciós sorozatok nagyasszonya új terepre váltott, és már nemcsak a telenovellákban, hanem a játék- és szórakoztató műsorokban is az első számú versenyző akar lenni. Rutinja itt is megmutatkozik, pár perc alatt repkednek az instrukciók, mit falnának a nézők. „Szóljunk a versenyzőnek, hogyha nem tudja a választ, inkább tippelgessen. Indítsuk már be ezt a műsort!”
Barbara a fikciós sorozatok gatyába rázása után új terepet nézett ki cégével, a Scripted Productionsszel. 2023-ban médiás berkekben bomba hír volt, hogy leszerződtette Bányai Gábor kreatív producert, és kinevezte az új Játék- és szórakoztatódivízió fejévé. Bányai az utóbbi időben leginkább a TV2-nek szállította az olyan sikerműsorokat, mint a Szerencsekerék és a Zsákbamacska. Barbara kiváló ütemezéssel csapott le a szakemberre, aki egyébként is váltásban volt. „Barbarának egészen elképesztő üzleti érzéke van, nagyon érzi a piacot. Hatalmas trendérzékenysége van, és megérezte, hogy a game show-k egyre fontosabbak lesznek. Engem mint a műfaj jó ismerőjét szerződtetett le.”
Az előjelek jók, első game show-juk, Az Ugrás annyira sikeres lett (a 18–49 és korosztálynál átlagosan 17 százalékos aránnyal ment), hogy meg tudta verni a korábban Bányaihoz köthető Szerencsekereket is. A kreatív szakember szerint Barbara hozzá hasonlóan erős egyéniség, és időnként nagyokat vitatkoznak, de ezek inkább építik a közös célt.
„Tök jó dolog, hogy a McDonald’sban a menedzsert leküldik krumplit sütni. Én minden ifjú tévésnek elmondom, hogy először tanuljon meg harminc másodperces mínuszos híreket szerkeszteni” – mondja Barbara. Szerinte egy felsővezetőnek hasznos, ha érti a szakma valamennyi szintjén működő dinamizmusokat. Karrierje a kereskedelmi tévék indulásával együtt kezdődött, a bölcsész végzettségű lányt egyből felvették az egyik első RTL-es műsorba, a Fókuszba.
„A Barbi a tipikus tévés, már riporterként nagyon jó anyagokat csinált. Később sok műfajban kipróbálta magát, és mindegyikben sikeres is lett” – erősíti meg Kolosi Péter. Ő először mint a Fókusz főszerkesztője, aztán mint az RTL tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese dolgozott Barbarával. Hámori egy ideig a képernyőn is felbukkant, majd dolgozott a TV2-es Claudia Show és a Big Brother gyártásánál is.
2003-ban a TV2 fix embere volt, amikor váratlanul megkeresték, hogy legyen az akkor dinamikusan építkező Viasat3 programigazgatója. Alig múlt harminc, az állásinterjún semmi érdemi dologra nem tudott válaszolni, de lelkes volt, és jól tudott angolul. Felvették. Másfél év volt, míg beletanult, regnálásának hét éve alatt az egyszázalékos nézettségű csatornát kilencszázalékosra tornázta fel. A Viasat3 azóta sem volt ilyen sikeres.
Nemzetközi környezetben, az összes területtel együtt dolgozott, rálátott, hogyan kell az egész gépezetet koordinálni. A skandináv tulajdonú anyacégtől a hatékonyságot és a pazarlás csökkentését is megtanulta, ezeket cégénél, a Scripted Productionsnél is alkalmazza. Ahogy azt is, hogy a profitot vissza kell forgatni. Az open office, nyitott iroda ötlete is tőlük jött, irodájában is ennek a híve. Munkatársai időnként lázadoznak, de Barbara hisz benne, hogy csak így lehet igazán csapatban dolgozni.
„A televíziózás alfája és ómegája a nézettségelemzés” – mondja. Ennek fontossága még szintén a viasatos időkből jön, Török Péter kutató ismertette meg az adatelemzéssel. A 2000-es évek közepén a médiacégeknél ez még nem volt mindennapos, de Barbaráék ekkor már erősen építettek rá. Elemezték és ezek alapján jósolták a trendeket.
„Az, hogy olyan formátumot tudok vinni a tévécsatornáknak, ami jó eséllyel sikeres lesz, rengeteg kutatómunkának köszönhető. A versenyelőnyöm a többi gyártóval szemben talán az, hogy ismerem, hogyan gondolkodik a műsorszolgáltató, mert évekig ültem az íróasztal másik oldalán én is. Igyekszem kisakkozni, mi lehet a következő lépés, min gondolkodnak.”
„Állandóan számolgattam a pénzem, és teljesen indokolatlanul szorongtam. Anyám szerint éhenhalási szindrómám volt.” Barbara egyik legnehezebb időszaka volt, amikor kirúgták a Viasat3-tól. Két hónap után már a Telekomnál dolgozott. Egy céges coacholáson hangzott el, hogy Barbarához nem is passzol a multis közeg, képességei és értékei alapján vállalkozónak született. Harmadik gyermekének megszületése után Lakatos Márk stylisttal több szépészeti cégük is lett, működtetek szalont és divatiskolát is. Márk szerint Barbara igazi stratéga, de néha ő is a zsákutca felé megy.
A közös vállalkozásoknak végül az eltérő elképzelések miatt lett végük. „Nehéz ember, ahogyan én is. Lehet, hogy ezért is voltunk szimpatikusak egymásnak, mindketten sokszor elmegyünk a falig. Arrogáns tud lenni, és néha túlzottan kemény és rámenős. Olyan volt a végén, mint egy rossz házasság. Közben sokat köszönhetek neki, az a fajta strukturális attitűd, amivel ma is dolgozom, abszolút az ő érdeme”– mondja Márk.
Barbara rövid ideig a Paprika Latinónál volt fejlesztési vezető, majd Kapitány Iván megkeresésére csatlakozott a Content Labhez fejlesztési igazgatónak. A 2014-ben alapított céget kockázati tőkéből indították, volt irodájuk Zágrábban és Ljubljanában, profiljuknak fontos része volt az írószobákra épülő mentorprogram.
Kapitánnyal már véget ért a munkakapcsolat, és Barbara a titoktartási feltételek miatt nem is szívesen beszél erről az időszakról. A mi kis falunk még közös fejlesztés, de a Drága örökösök már inkább Barbara gyereke, a Keresztanyu pedig a Scripted Productions égisze alatt született. A céget 2017-ben alapította, fikciós sorozatokat, talk show-t és újabban game show-kat gyártanak. Mindig fejlesztenek, képzik az utánpótlást, és gyártják a pilotokat, utóbbiak költsége kizárólag őket terheli. „Ahhoz, hogy el tudjak adni egy portékát, invesztálni kell, egy pilot költsége 15–20 millió forint.” A kiadásoknak két részük van, az egyszeri bekerülési költség (díszlet, főcím, ruhatár) és az operatív ráfordítások, azaz a stáb gázsija vagy az utaztatások.
Sokat lehet a forgatási órák számán spórolni, és Barbara ebben is élen jár. Egy epizódot átlagosan két, két és fél nap alatt forgat le, a konkurenciánál ez három nap. Ez azt jelenti, hogy a Scripted Productionsnél húsz–huszonöt a hasznos percek száma naponta, a többieknél általánosabb a tizenöt. „Ezt azért tudom megtenni, mert rendezőként is dolgozom, és látom, hol megy el az idő, és hol lehet hatékonyabban forgatni.”
„Az egész cég úgy van felépítve, hogy mindenen rajta tudjam tartani a kezem” – mondja Barbara. A piac nem nagy, legerősebb konkurenciájuk a Paprika Latino, de jól elférnek egymás mellett. Nem a legnagyobb gyártó akar lenni, hanem olyan középmezőnybeli játékos, akinél az ár-érték arány és a minőség is jó. Fő megrendelőjük jelenleg az RTL, a napi sorozatokra kizárólagos szerződésük van a csatornával, és mivel sok a munka, Barbara nem is igen akar máshova gyártani. A fikciós sorozatok külső gyártása a csatornáknak is kedvezőbb, mivel azokra fel lehet venni a harmincszázalékos tao-támogatást.
Nemzetközi piacra nem vágyik, ahhoz egyébként is rengeteg erőforrás kell, inkább a hazai divíziókat fejlesztené. Barbara szerint a Netflix egyelőre biztosan nem fog eredeti magyar tartalmat gyártani egy ekkora országnak, az HBO kivonulását viszont a piacra mért komoly ütésnek véli. Egy akkora csatornánál kétszer-háromszor többet tudnak költeni. Szerinte a streaminglufi nem pukkan ki, racionalizálódni fog, és egyre kevesebb lesz a szereplő. Ugyan írt már a közmédiának levelet, de válaszra se méltatták, pedig a közszolgálati pénzkútból sok jó dolgot tudna csinálni. Filmtervére, a Duplacsavar című akcióvígjátékra viszont nemrég forgatókönyv-fejlesztési támogatást kapott a Nemzeti Filmintézettől.
A gazdasági és geopolitikai helyzet rájuk is hatással volt, az RTL-re gyártott A séf meg a többiek sorozatot le is állították, mert a háború miatt megszakadt a kapcsolat az eredeti orosz fejlesztővel. Az inflációt ők is érzik, technikai felszerelésektől a bérleti díjakon át minden költség nőtt, ezért tovább növelték a hatékonyságukat. Mivel a csatornák büdzséje nem tud inflációkövető lenni, a gyártóknak még jobban spórolniuk kell.
Barbara a vágóknak például hatékonyságalapon fizet, amennyi percet megvágnak, annyit kapnak. A színészeknél bevezette a jelenetalapú díjazást, amivel ők sem járnak rosszabbul, de a csatorna majdnem hét százalékot spórol vele. „Barbinak nagyon jó üzleti érzéke van, és becsülöm benne, hogy érti, a tévé alapvetően üzlet, ahol a tulajdonosoknak profitot kell termelnünk” – mondja Kolosi Péter.
Barbara sokszor szembemegy azzal, ami a szakmában jellemző. A hazai sorozatoknál általában belső díszleteket építenek a forgatásokra, ő elérte az RTL-nél, hogy a Drága örökösök miatt egy komplett díszletfalut húzzanak fel. „Mondtam Kolosi Péternek, hogy mélyre kell nyúlni, de ez egyszeri tétel.” Mivel az előzetes fókuszcsoportos kutatás azt mutatta, hogy a sorozat jó eséllyel befut majd, a csatorna szép összeget ölt bele (a szám üzleti titok) a pilisi erdőgazdaságban felépített kamufaluba.
Ugyan nagy sikerrátával dolgozik, van, ami neki sem sikerül. A Hotel Margaret például bukás volt. „Pokoli, szörnyű, purgatórium. A sikert nem vindikálom magamnak, de a bukást igen.” Szerinte nem volt szerencsés, hogy túl széles célcsoportra célzott, aminek az lett az eredménye, hogy a nézők összezavarodtak. „Sokat gyárt, egyszer bukott, szerintem természetes, hogy ez benne van” – mondja Kolosi.
A Scripted Productions produkciói: Stíluspárbaj Feleségek luxuskivitelben (2. évad) A séf meg a többiek Hotel Margaret Keresztanyu Drága örökösök: A visszatérés Kanapéhuszárok Az ugrás The Floor – Csak egy maradhat
Barbara legszívesebben otthon ír, leghatékonyabban a repülőn. Ma már a forgatókönyveknek sem megy neki a korábbi hévvel, embertelen volt, amikor a Drága örökösöket és a Keresztanyut szinte a nulláról, a teljes történetvezetéssel újraírta. „Már nem így akarom megváltani a világot” – mondja.
Nem csoda, hogy vonzódik az izgalmas történetekhez. Hároméves volt, mikor rákkutató édesanyjával, Tompa Annával amerikai ösztöndíjjal a nebraskai kukoricamezők földjére költöztek. Hétéves korában karácsonykor megjelent az ajtóban édesapja, Hámori József agykutató, és a kislány számára ekkor derült ki, hogy a Jóska bácsiként ismert családi barát valójában az apja. Később is sokat mentek az Egyesült Államokba, és ez a kétlakiság ma is jelentős az életében. Dolgozhatott volna kint is, de három gyereke miatt nemet mondott. Nem akarta, hogy a gyerekek elszakadjanak az apjaiktól.
Szülei egy ideig próbálkoztak, hogy gyerekeik tudományos pályára lépjenek. Nem jött össze. Barbara testvére, Hámori Máté karmester lett, a Danubia Zenekar művészeti vezetője. Barbarát beíratták a Trefort gimnázium biológia szakára, de már októberben eldőlt, hogy a tudomány nem az ő asztala. Szertáros volt, és annyira rettegett a terráriumban lévő sáskáktól, hogy a stressztől leverte a védőhálót, az állatok ráugrottak, majd ellepték a helyiséget. A sáskajárás égi jel volt.
Akkorát nőtt a bitcoin értéke egy év alatt (2023 és 2024 márciusa között több mint kétszáz százalékot), hogy bár jött utána egy méretes esés, így is három darab tokenből már budai lakást vehetünk. Honnan az érték? Honnan a felhajtás? Felülhet a hullámra a kisbefektető?A kriptovaluták királynőjét nem kell bemutatni senkinek. A világ egyszerre legjövedelmezőbb és legveszélyesebb pénzeszköze az elmúlt hónapok […]
Ha beüt a klímaváltozás, vagy egyéb, a Földet és az agráriumot megrengető katasztrófa történik, az emberiség túlélésének kulcsa lehet egy nemzetközi génbank a messzi északon. Az 1,2 millió itt őrzött magmintából csaknem ötezer Magyarországról származik.
Hálózatosodó magyar startupvilág. Egyre több üzleti tapasztalat és tudás áramlik vissza az ökoszisztémába – már nemcsak a befektetőktől, hanem aktív vagy egykori alapítóktól vagy kulcsmunkavállalóktól.
Mobilján – már – nincsenek orosz alkalmazások vagy hírszájtok. Krekó Péter, a Political Capital elemzőintézet igazgatója dezinformációs kutatásairól híres, de a konteók és a geopolitikai folyamatok mellett a világ legjobbnak értékelt borairól sem marad le.