Dárdai Zsuzsa és Saxon Szász János másképp működnek, mint a „normális” műgyűjtők. A képzőművész házaspár a világon egyedülálló gyűjteményt halmozott fel a MADI nevű művészeti irányzathoz tartozó munkákból, de nem a birtoklás érdekli őket, hanem az, hogy ezeket a vidám alkotásokat minél több embernek megmutassák.
Dárdai Zsuzsa már akkor kulturális menedzser volt, amikor ez a szakma még nem is létezett. 1983-ban a Józsefvárosi Galériában dolgozott, amikor betoppant a fiatal Saxon Szász János. Az Iparművészeti Főiskolára készült, és azért jött, hogy segédkezzen Fajó János festőművésznek, a galéria vezetőjének. Zsuzsa és János közt szinte azonnal személyes és munkakapcsolat szövődött, és bő negyven évvel később is szoros egységben élnek és alkotnak. De sosem zárkóztak be, kezdettől közösségben és a közösségnek dolgoznak.
Rögtön művészeti csoportokat kezdtek szervezni, a 80-as évek végétől a sokszorosító és kommunikációs technológiák fejlődésével megjelenő copy artra, fax artra és computer artra koncentráltak, majd 1990-ben ezeket a kommunikációs művészeti ágakat népszerűsítő folyóiratot indítottak Árnyékkötők címmel. A lap – amiben többek közt a Franciaországban élő híres médiaművész, Vera Molnár alkotásai is rendszeresen megjelentek – 2002-ig létezett, és harminchárom számot ért meg.
Közben János és Zsuzsa folytatták művészeti tevékenységüket. János elsősorban festett, Zsuzsa szociofotókat készített, emellett a 90-es évek első felében a Magyar Narancsnál volt szerkesztő és műkritikus. Aztán berobbant az életükbe a MADI is, az a művészeti irányzat, ami köré már harminc éve fejlesztett gyűjteményük szerveződik. A három évtized alatt több mint háromszáz MADI-kiállítást rendeztek, köztük tizenöt nagy nemzetközi eseményt. 2016-ban Saxon Art Gallery néven kis galériát is nyitottak, és hét év alatt több mint harminc kiállítást tartottak. Közben a MADI is kapott egy önálló folyóiratot, az is tíz évet ért meg.
Egyszerre mainstream és underground. Korszerű is, meg klasszikus is. Lehet rá zúzni is, meg andalogni is. Sőt még a gitárok és dj-pultok aránya is ki van egyenlítve. Szóval jó lesz a Sziget, íme titkos kedvenceink időrendben. Az éjfél utáni bulik még az előző naphoz és napijegyhez tartoznak.
Blondshell (USA) Los Angeles-i csajrockkal nyitjuk a szezont. Sabrina Mae Teitelbaum popkarrierről váltott az indie gitárzenére, és szabadabbnak érzi magát, mint valaha. aug. 7. 17:00 (Revolut Stage) Docket (feat. Bully)
Kylie (AUS)
Simán így, Minogue nélkül. Aki közel negyven év után is akkora diszkóslágereket dob ránk, mint a tavalyi Padam Padam, annak a halhatatlanok közt a helye. aug. 7. 21:15 (Nagyszínpad #30) Padam Padam
Marc Rebillet (USA) Nemcsak a Twitchen, de a színpadon is őrült módjára imprózik, a funktól a diszkóig nincs számára ismeretlen terep. AUG. 8. 0:30 (Revolut Stage) Vibes Alright
Artemas (UK) Altpop grunge-dzsal keverve. Legismertebb slágerébe tuti, hogy belefutottál a Tiktokon, már ha a Tiktokba is belefutottál. AUG. 8. 0:40 (The Buzz) I like the way you kiss me
Barry Can’t Swim (UK) Friss bogyós gyümölcsös jazzes-elektronikus tánczene. A fiatal skót producer debütáló nagylemeze ősszel jelent meg, az elsők között bulizhatunk rá. aug. 8. 1:45 (Revolut Stage) How It Feels
Halsey (USA) Amikor a kommersz pophercegnőnek az indusztriál atyaúristene, a Nine Inch Nails producerelt albumot (If I Can’t Have Love, I Want Power), egy csapásra a fősodor legizgalmasabb nevei közé lépett. aug. 8. 21:15 (Nagyszínpad #30) Easier Than Lying
Aurora (N) A modern folk-pop egyik legelvarázsoltabb tüneménye. Nem először jár nálunk, de minden visszatéréskor még elborultabb a világa. Mondtuk már, hogy egy tünemény? aug. 8. 22:45 (Revolut Stage) Cure for Me
Meute (D) Techno fúvósbanda. Ennyi elég is. aug. 9. 0:30 (Revolut Stage) You & Me
Tinlicker live (NL) Progresszív house-duó, orkesztrai magasságokba emelt elektronika, csütörtök éjjeli katarzis. aug. 9. 1:45 (Revolut Stage) Light Beam
Yves Tumor (USA) Pszichedelikus nagyágyú, bólogatós-rokkolós őrület a gospel és a progresszív gitárzene határán. aug. 9. 17:30 (Nagyszínpad #30) Ebony Eye
Stormzy (UK) Hat éve a grime üstököse halovány bulit tolt a nagyszínpadon. Most vitathatatlan világsztár gyanánt tér vissza, ő a program legfontosabb rappere. aug. 9. 19:15 (Nagyszínpad #30) Vossi Bop
Two Lanes (D) Hogy ne csak a nagyszínpadnál fuldokolj a porban, csavard le a pénteket a parton némi zongorás-analógszintis hibriddel. aug. 10. 2:00 (Sziget Beach Chill Zone) Eyes
Mannequin Pussy (USA)
Új albumuk, az I Got Heaven az év kellemes zajpunkos meglepetése, mindig örvendetes, amikor a fesztivál időben csap le kurrens nevekre. aug. 10. 18:45 (Revolut Stage) I Got Heaven
MØ (DK) Csak 35 éves, de már az elektropop veteránjának számít. A Major Lazer-féle partihimnusza, a Lean On 2014–2015-ben dobhártyaszakadásig szólt a Földön minden működő hangfalból. aug. 10. 22:45 (Revolut Stage) Final Song
God Is An Astrounaut (IRL) Az atmoszférikus posztrock biztos bástyái. Szerencsére szép sötétben pakolják őket az átnevezett Európa színpadra. aug. 10. 23:10 (The Buzz) All is Violent, All is Bright
Anfisa Letyago (I) Szibériában született, de tizenhét évesen Nápolyba költözött, az olasz diszkószcéna nyilván nagy hatással volt rá. Keresd a technós raklapszentélyben, a Colosseumban! aug. 11. 1:30 (Colosseum) Feelin’
Editors (UK) A brit gitárzene alapvetései, annak is a borongós fajtájából. Régen sokat jártak nálunk, most hat évet kellett várni rájuk. aug. 11. 18:45 (Revolut Stage) Munich
Janelle Monáe (USA)
A popdíva, aki felrúgja a szabályokat, aki nemcsak küzd a szabadságáért, de utána ki is élvezi. Tavaly öt év kihagyás után jelent meg új lemeze, közben a Tőrbe ejtve 2. legjobb karakterét is eljátszotta. aug. 11. 19:15 (Nagyszínpad #30) Float (feat. Sean Kuti, Egypt 80)
NTO live (FR) Ha Bach élne, ilyen zenét csinálna. Grammra kimért melodikus techno, agytekerős építkezés, kulturált kattogás. aug. 11. 20:00 (Colosseum) Zig Zag
Fontaines D.C. (IRL)
Dublini posztpunk, az ír nemzetörökséghez hűen politikát, generációs traumákat megpendítve. Két év után, Romance című új albumuk apropóján térnek vissza hozzánk. Náluk most nincs fontosabb név a műfajban. aug. 11. 20:45 (Revolut Stage) Starbuster
Kiasmos live (ISL) A feröeri–izlandi minimálduó 2020 óta nem volt pult mögött. Ez alatt az idő alatt sem tétlenkedtek, szólóprojektjeikre koncentráltak, és most a Sziget is belekóstolhat a következő fejezetbe. aug. 12. 0:30 (Revolut Stage) Looped
LANY (USA) Mozgalmas a zárónap, poprock-himnuszokkal indul a nagyszínpad. Tipikusan azok a dalok, amik csak akkor vágódnak be, amikor felcsendülnek, és olyankor csettintesz egy nagyot. aug. 12. 16:00 (Nagyszínpad #30) Up to Me
Wednesday (USA) 2023 egyik legelismertebb albuma lett tőlük a Rat Saw God. Nagyon ügyesen libikókáznak az orrlegubbasztós művészkedés és a stadionrengető slágerek között. aug. 12. 17:00 (Revolut Stage) Chosen to Deserve
Raye (UK) Egy csepp Billie Eilish, csipetnyi dance, fűszerezve némi múlt évezredes miliővel. A ghánai–svájci gyökerekkel rendelkező brit énekes hangjánál csak a produceri munka különlegesebb. aug. 12. 17:30 (Nagyszínpad #30) Genesis.
Skrillex (USA)
Hát hogy merészeltek Skrillexet ajánlani? Hát úgy, hogy a csávó mostanra újra a világ vezető dj-je lett, idén Grammyt is nyert, és sorban állnak nála featért a feltörekvő producerek. aug. 12. 19:15 (Nagyszínpad #30) Rumble (feat. Fred again.., Flowdan)
Big Thief (USA) Finoman hullámzó country, naplemente, tábortűzhangulat. Klasszikus fűben ücsörgős koncertnek is jó a fesztivál végére. aug. 12. 20:45 (Revolut Stage) Vampire Empire
Fred again.. (UK)
A 2024-es Sziget legnagyobb durranása, de bárhol az lenne a több hangszeres slágergyáros, legyen az kis klub vagy több tízezres közönség, dj- vagy élő szett. Ma az elektronikus zene róla szól. aug. 12. 21:15 (Nagyszínpad #30) leavemealone (feat. Baby Keem)
Four Tet (UK) A modern kori elektronikus triumvirátus harmadik tagját is meghívták ugyanarra a napra. Skrillexszel és Fred Again..-nel a tavalyi Coachellán álltak össze egy emlékezetes szettre (ráadásul beugrás volt). Tuti megismétlik a mutatványt. aug. 12. 23:00 (Revolut Stage) Three Drums
Overmono (UK) És még az egyre megkerülhetetlenebb walesi elektronikus duó is itt lesz az utolsó napon, hát mi lesz velünk? aug. 13. 0:45 (Revolut Stage) Good Lies
Nia Archives (UK) 90-es évek, dzsungelbítek, hamisítatlan brit drum and bass. Aztán tényleg itt az idő kihúzni a keverőpultot. aug. 13. 2:15 (Revolut Stage) Crowded Roomz
Miskolci gyökerek, cseh–magyar fúzió, közel-keleti terjeszkedés. Itt tart ma a Finshape, aminek fejlesztéseit azok is használják, akik sose hallottak a cégről.
Hajnóczy Soma imádott könyvelni, aztán kétszeres bűvészvilágbajnok lett. Így turnézta körbe a Földet, majd amikor elege lett az utazásból, üzletet csinált a bűvészkedésből, és háromszor megtöltötte a Papp László Budapest Sportarénát is. A bűvésztestvérének hívott Kelle Botonddal felépítette Az illúzió mesterei sorozatot, és már nemcsak előadói, hanem producerei is a jó előre telt házas előadásoknak. Kellett hozzá tíz küzdelmes év és elvakult maximalizmus.
Júniusban elindult az Afterwork, a Marriott Hotel–DNB-ben zártuk le a tavaszi szezont Frei Tamással, Lénárt Viktorral, Rácz Lillával, és persze veletek.