Tudom,ki vagyok

Talán minden másképp alakult volna, ha nem éri indokolatlan kudarc a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskolában, rögtön az első osztályban. Nem túlzás, és nem is hatásos népmesei fordulat ez. Rúzsa Magdolna, azaz a Magdi, egy csillogó címlapfotózás után, minden púdert letéve, laza melegítőben zöld teát kortyolva ül velem szemben, és mesél.Látom, hogy érzi, éli az egészet, amitől nekem is minden gyerekkori traumám, szégyen­érzetem, teljesítésvágyam megelevenül. Hangja megidézi az érzéseket. Mert az elsős Magdi ugyan helyesen számolt ki minden példát a számtanfelmérőn, de valamiért nem tartotta fontosnak, hogy kihagyjon egy-egy rubrikát a kockás füzetben az eredmények között. Ehelyett felírta a számokat sorban, egymás után, látszólag összefüggő láncolatban.


„Minden eredmény helyes volt, kaphattam volna ötöst is egy jelzéssel, hogy mit kell másképp legközelebb. Egyest kaptam. Hazavittem az ellenőrzőm, és emlékszem, anyám annyira szomorú volt, annyira csalódott, hogy ott álltam, és gyakorlatilag megsemmisültem. És emiatt az egy osztályzat miatt aztán nem lehettem színkitűnő sem, mint mások az osztályban” – meséli elcsukló hangon, majd sebesen elhessegeti a „nevetséges gyerekkori emléket”.


A traumát, aminek a milliók figyelmét vonzó, Máté Péter-díjas énekes-dalszerző ma már perfekcionista, mindig többre és jobbra törekvő énjét köszöni. Mert Magdi valójában hálás a tanítónőnek, sőt szerinte ha nem így történik, talán ma nem az az ember lenne, aki. 
„Lehet, hogy akkor nem éreztem volna, hogy nekem négyszer annyit kell beletennem mindenbe, sokkal jobban, sőt minden pillanatban figyelnem kell. Ha akkor nem látom anyámban azt a csalódást, és nem élem meg a fájdalmát, hogy »te nem vagy elég jó a kitűnőhöz«, talán ma máshol lennék.”