500 milliszekundum alatt

Kedvenc fodrászomnál nem lehet kártyával fizetni, és a környéken a legfinomabb epret áruló őstermelő bácsinál sem. Most, hogy április 1-jén elindult a fizetési kérelem, mi változik az ilyen szituációkban?
Az azonnali fizetési rendszer 2.0, amiről most beszélünk, többféle megoldást tesz lehetővé. Nemcsak a fizetési kérelmet, hanem majd néhány hónap múlva kötelezően azt is, hogy QR-kód beolvasásával tudjunk fizetni, vagy hogy úgynevezett NFC technológiával két telefon egymáshoz érintésével lehessen azonnali átutalást indítani, és akár azt is, hogy egy fizetési linkre (deep link) rákattintva teljesüljön rögtön a banki átutalás.


Én rányomok a linkre, ezzel megnyílik a mobilbanki alkalmazásom, amiben egyszerűen és azonnal el tudom utalni a pénzt, a kereskedő vagy szolgáltató mobilbanki alkalmazásában meg azonnal megjelenik, hogy meg is kapta. Ez még persze nem jelenti azt, hogy az eperárusnál így fogok tudni fizetni, hiszen őt senki sem kötelezi a használatára, de a lehetőség adott lesz.
A következő lépés, ami reményeink szerint bekövetkezik, hogy az eperárus vagy bárki más kereskedő, közüzemi vagy bármilyen szolgáltató felismeri, hogy neki ez a fizetési mód valamifajta előnyt hordoz a készpénzzel vagy a kártyával szemben.


Ezek közül az újítások közül a fizetési kérelmet már most április elsejével minden mobilbanki alkalmazásba kötelezően be kellett építeniük a magyarországi bankoknak, ami azt jelenti, hogy mindenki tud fizetési kérelmet fogadni függetlenül attól, hogy melyik banknál vezeti a számláját. Ha ez jól működik, akkor egész egyszerűen megjelenik egy push notification, vagyis felugrik egy ablak a telefonomon, hogy fizetési kérelmem érkezett, mondjuk 1814 forint, azt jóváhagyom, ha tényleg ki akarom fizetni, és kész, már át is utaltam. Ez például egy fodrásznál jól működhet, mert oda rendszeresen járunk, ő el tudja menteni az adatainkat a mobilbankjában. Az eperárusnál valószínűleg célszerűbb lesz a QR kódos vagy az NFC-s megoldás.