Minden szempontból festői életet él Barcelona mellett, egy hegytetőn álló pazar házban, pompás kilátással a tengerre, és egyre kevesebbet gondol az egykori hazájában őt ért sérelmekre. Náray Tamás Magyarországon befutott divattervező volt, több mint húsz éven át készített ruhakollekciókat az elitnek, 2019-es emigrálása után pedig keresett festőművész lett Spanyolországban. Kiállításról kiállításra jár, absztrakt expresszionista festményeiért milliókat adnak a gyűjtők, közben magyar rajongók tízezrei olvassák a nagyregényeit. Meglátogattuk katalóniai otthonában, és jót beszélgettünk mañanáról, gyümölcsfákról, tibeti terrierekről és családbarátságról.
Sajttál, szőlő, dió, eper, guacamole, csokis süti és prosecco – úri fogadtatásban van részünk, amikor késő este megérkezünk Náray Tamásék nyaralójába Sant Pere de Ribes tengerpartjára Krasznai Zoli címlapfotóssal és asszisztensével, Novák Marcival. Barcelonától délre, a Costa Doradán április közepén a bátrabbak már úszkálnak a tengerben, de a lakóparkhoz tartozó medencét is választhatnánk, ahol kora reggel már javában sürgölődnek a karbantartók. A teraszról pont a vonatalagút tetejére épült Masia Casa del Marra látunk rá – valaha Franco tábornok is szívesen vendégeskedett a kúriában. Lehet, hogy csak helyi legenda, de mi máris elkezdünk azon spekulálni, van-e titkos földalatti járat, amin át a diktátor egyenesen az alagútba, a vonathoz tudott menekülni.
A sitgesi TamistArte galériában is jártunk.
A sitgesi TamistArte galériában is jártunk.
A tüchtig lakóparkból kora délelőtt lesétálunk a partra, a síneken kelünk át, így keresztezzük a pár percenként mellettünk elzakatoló elővárosi vonat útját. „Olyan, mint a gödöllői HÉV” – mondom később viccből Tamásnak, hogy talán valami hasonló elhelyezkedésű házat keresett, amikor még Gödöllőn éltek, és Spanyolországban nyaralót vettek maguknak. Aztán 2019-ben ebben a sorházban kezdtek új életet Gyenes Istvánnal, aki több mint huszonöt éve a társa a vállalkozásban is, és az életben is.
„Ebben a fotóban benne van az egész életem” – mondta Tamás, amikor meglátta a képet fotózás után Krasznai Zoli gépének kijelzőjén.
„Ebben a fotóban benne van az egész életem” – mondta Tamás, amikor meglátta a képet fotózás után Krasznai Zoli gépének kijelzőjén.
Mindössze tíz kilométerre van innen TamistArte nevű galériájuk, a C32-es autópályán alagutakon át vezet az út a régen melegparadicsomnak mondott, ma már luxusnyaralóhely Sitgesbe. „Negyven év után nemrég majdnem az összes autópályakaput lebontották Spanyolországban, de pont ezen a szakaszon maradtak meg” – mutatja István, miközben előveszi a sztrádabérletét.
A Youtube aranygenerációjából indult, még ma is az egyik legértékesebb influenszer (idei listánkon a tizenhatodik). Barni több tízmilliós vállalkozást húzott a tartalomgyártásra, és nem csinál titkot belőle, miért hasznos trendeket utánozni. Van, aki médiabirodalmat épít, ő inkább italmárkát akart, befektetett szorgalma napok alatt kifizetődött.
„Öt nap alatt megtérült.” Abosi Barna két éve Amerikában kóstolta meg Logan Paul és KSI közös sportitalmárkáját. A Prime nálunk is berobbant, a mániára itthon is szép számmal ülnek fel a tizenévesek, több ezer forintot sem sajnálnak (a szülők pénztárcájából) a rikító palackos löttyökért. „Vonzott, hogyan lehet terméket létrehozni. Ahol senki sem dirigál, hogyan beszéljek róla, vagy milyen színű pólóban.” Csinált is egy prémium árkategóriás márkát, majdnem tízmillió forintot tett a projektbe. Ez térült meg öt nap alatt.
Barni már tíz éve gyártja videóit. Nem leplezi, hogy ezen a piacon néha másolni kell, trendvideókkal kell kiszolgálni az algoritmust. Valami hasonlóba vágott a Quickkel is tengerentúli mintára. Több éve ígérgeti nyolcszázezer követőjének, hogy lassan tényleg piacra dobja üdítőmárkáját, videókban számolt be a fejlesztési folyamatról. Nem üdítőt főzni tanult meg, hanem minden mást, ami ahhoz kell, hogy üdítőt hozhasson létre és árulhasson, a koncepciótól a kóstoláson át a bevizsgálásig. Nehéz volt? Azt mondja, nyugodtan csillagozzam ki a szopás szót.
Pedig azt mondják Barniról, hogy youtubertől tényleg ritka az a türelem, érdeklődés, alázat, ahogyan beletanult a tőle idegen szakmába. „Ha valaki úgy állna be mögé, hogy értéket nem ad hozzá, persze kipukkad a lufi. Barni nem ilyen” – mondja Cserniczky Botond sörfőző, ő szállt be dobozba álmodni a projektet. Sörös lévén Barnival együtt kellett megtanulnia az üdítőipart. Új piac nyílt meg előtte, többen is keresik kézműves üdítőért, nemrég a Simon’s Burgernek is készített egyet. „Nem hittem, hogy ebben is lesz művészet, sőt a sörhöz képest sokkal nagyobb a vászon.”
Három íz, a legcukrosabb verzióban is csak két gramm cukor decinként, az is a gyümölcsvelőből származik. Emeljük ki újra, hogy egy trendi youtube-os üdítőről beszélünk látványos színekbe csomagolva. Így értelmezd az infót, hogy 440 milliliterben, dobozonként 890 forintért, és csak hatos tálcánként rendelheted. A sarokra még ne ugorj le érte, de később lehet, meg tud állapodni valamelyik üzlettel.
A Quicket közvetve a Száraz Istvánhoz – volt Origo-tulajdonoshoz – tartozó Hübrisben gyártják. A sörgyár az elmúlt években sok százmilliós uniós támogatást kapott az üzemi berendezésre, a hazai gerillasörfőzők, akiknek nincs üzemük, szeretnek is ide visszajárni főzni a gördülékeny munkafolyam, a korszerű technológia és az automatizált logisztika miatt.
Szóval 890 forint. „Abban a tekintetben tiszta a lelkiismeretem, hogy az alapanyagok miatt kerül ennyibe. Két–három év múlva is szeretném megtartani ezt az árat” – Barni ennyit még elárul. Azt viszont nem, mekkora marzzsal dolgozik. „Nem vagyok nagyravágyó, nem a következő üdítőmilliárdos akarok lenni. Úgy vágtam bele, mint a videózásba. Megadom a lehetőséget, hogy kinője magát.”
Reggeli műsorukban nemrég bocsánatot kértek, amiért pártpolitizálástól tartottak, és emiatt nem adták nevüket a februári tartalomgyártói tüntetéshez.
Reggeli műsorukban nemrég bocsánatot kértek, amiért pártpolitizálástól tartottak, és emiatt nem adták nevüket a februári tartalomgyártói tüntetéshez.
Meg lehet kövezni
2024. január másodika. Napfény árad be otthon a gyerekszobába. Barni Worms Reloadedot játszik, videót rögzít belőle a barátaival. Kukacháború!!! – ez az első videó címe. Elvétve halljuk a hangját, még a webkamerát se kapcsolta be. Kevesen nézték, cserébe negatív komment se jött, így emlékszik vissza rá tíz évvel később a pesti Bajcsy-Zsilinszky úton, hogy mi vitte rá a folytatásra.
A stúdiót barátaival, alkotótársaival bérli, Henry Kettnerrel és Török Ábellel közös podcastjuk, a Trió itt próbálkozik most reggeli Twitchélőzéssel a TheVR és a Jólvanezígy mintájára. Pár hónap alatt nyilván nem sikerült akkora nézettséget összehozni, mint az élen járó másik két csapatnak. Barni azért így is a 2010-es youtuber-generáció egyik nagy túlélője, a platform- és szponzorációs bevételekre (főleg utóbbira), valamint most már az üdítős bizniszre is sikeres vállalkozást épített.
„Gamerként kezdte, összeszedett belőle egy bitang erős követőtábort. Ezt egészítette ki más jellegű tartalmakkal, szélesebb közönséggel, a hirdetői piacot tekintve szinte bármit le tud fedni” – Henry Kettner szerint ebben a sokoldalúságban rejlik Barni értéke. A legendás, sokakat megosztó Youtube-legenda, PewDiePie motiválta először Barnit. „Játszik, közben fent a sarokban az arca, és milliók követik. Láttam, hogy ebből pénzt keres. Én nem ezért vágtam neki, de három év után se már azért hajtottam, hogy hátha majd jön belőle valami. Hanem mert tudtam, hogy meg lehet belőle élni.”
Sopronban idővel visszajutott Barni fülébe, hogy gáz, amit videózás címszó alatt csinál. Kicsit megállt, újragondolta, beszerzett egy Goprót, majd elment vele a Volt fesztiválra. A Wormst így váltotta a való élet, a reakcióvideók, a trendek lekövetése – de csak amíg magát adhatja. „Amikor Ausztriába jártam iskolába – mondja Barni –, próbáltam lemásolni egy német youtubert. Nem működött itthon. Rájöttem, hogy ez nem én vagyok, nem tudom más stílusát utánozni.”
A Nem nevetheted el magad! kihívás volt az első trend, amivel milliós nézettség fölé ment. „Meg lehet kövezni, de aki hosszú távon szeretne videózni, annak fenn kell tudnia tartani a számokat.” A hőskorszak videósai ma már nem hozzák a stabil milliós nézettségeket, Barni szerint régen egy hónap alatt ötvenezer követőt is gyűjtött, most négyezret. Ma is él az aranyszabály: érjen el egy videó százezret, és akkor minden rendben. 150–200 ezres átlagnézettségével elégedett ennyi év után és ennyire heterogén követőbázissal is (tizennégytől harmincöt éves korig nagyon vegyes, hatvan százalékban férfi). „Szerintem sok cég nem figyel ezekre, és szürreálisan sokat fizet valakiért, csak mert lát nála félmillió feliratkozót, hiába nézik csupán tíz–húszezren a videóit.”
Persze, ma már nem csak trendekre épít. Jöttek a személyesebb jellegű vlogok, úti videók, a sport- és életmódtartalmak, és ez a nagy sport- vagy étrendkiegészítő-márkáknak is érték. Nemcsak az elérés vagy a valós (nem vásárolt) követők aránya miatt, hanem mert tényleg benne van a témában, és rendszeresen edz. „Csak azokat a termékeinket mutatja meg, amiket maga is használ. Akkor reklámoz őszintén egy influenszer, ha nem ráerőltetik a dolgokat” – mondja Körmendy Zsolt, a Scitec Nutrition marketingkommunikációs vezetője, Barnival január óta dolgoznak együtt.
Előtte négy évig Huawei-nagykövet volt, most nemrég a Helly Hansen Finnországba vitte ki. Kétfajta brief szokott befutni hozzá: itt a keret, csinálj belőle bármit; vagy pedig ezt és ezt szeretnék bemutatni, mit javasolsz és mennyiért. „Olyat nem vállalok pénzért vagy termékért cserébe, hogy valamiről azt kéne mondjam, hogy a kedvencem.”
Eleinte a Bug TV nevű ügynökség menedzselte, majd az beolvadt 2018-ban a Post for Rentbe, a magyar influenszerpiac vezető szereplőjébe, ahová Barni is átment. Az ügynökség mögötti hátszél (az állami Hiventures több százmillió forint kockázati tőkéje és NER-közeli alapítók) ellenére valós szakmai tudással és hozzáadott értékkel bíró ügynökségként tekint rájuk a piac, a legértékesebb magyar influenszerek közül többel is leszerződtek. „Láttam, hogy innen jönnek a munkák, reális százalékot kérnek érte cserébe, és nem csak a hitegetés ment, mint máshol” – Barni ezért dolgozik velük.
Amerikai youtuberek mintájára vágott bele a termékfejlesztésbe. Nem az üdítőkészítés, inkább a márkaépítés mozgatta. Nem pusztán a nevével akarja eladni a Quicket, bár az se hátrány.
Amerikai youtuberek mintájára vágott bele a termékfejlesztésbe. Nem az üdítőkészítés, inkább a márkaépítés mozgatta. Nem pusztán a nevével akarja eladni a Quicket, bár az se hátrány.
Politikáról nem beszél videóiban, a Post for Rentet érintő döntését sem ez befolyásolta. Ez a fajta apátia kritika a tartalmaival szemben, de szerinte a nézői is örülnek, hogy nem politizál. „Van egy határ, amin túl már nem fér bele az együttműködés, mert mondjuk a cég annyira közel áll valamilyen politikai helyzethez vagy párthoz. A hirdetőktől is azt látom, hogy itthon olyanokat keresnek, akik nem vesznek részt politikában.” Utóbbit nem keverné össze a közélettel, mert annak az ő csatornáján is megvan a helye. Egyik reggel például Twitch-élőben kértek elnézést, amiért pártpolitizálástól tartottak, és emiatt nem adták nevüket a februári tartalomgyártói tüntetéshez. Belátták, hogy tévedtek. „Érdekes szituáció volt, tudod? Sokkal nagyobb savat kapsz, ha egy ilyen helyzetet nem reagálsz le. Van, hogy rá kell szánni öt–tíz percet, és azzal le van tudva a téma.”
Adózás előtti bevétel (millió forint) 2018 9,9 2019 27 2020 32,1 2021 50,3 2022 54,5 Egyéni vállalkozáson keresztül. Forrás: Dun & Bradstreet
Április 1-jén szép csendben elindult egy fontos változás a bankszektorban, de mit számít ez, ha epret veszünk az útmenti bácsitól, ha szétdobjuk a vacsoraszámlát a haverok között, vagy sokmilliós autót vásárolunk? Mindennapi tippek az azonnali fizetési rendszert fejlesztő Giro Zrt. vezérétől.
Egyre nagyobb érték a közösség, nem csak a közönség. Újra itt a legsikeresebb tartalomgyártók listája: kik azok, akik a több száz ezres követős profilokból valós üzleti értéket tudnak mutatni a hirdetői piacnak? Mi történik egyáltalán ezen a piacon?
Bajnai Gordon világraszóló karriert fut be Londonban, miközben Magyarországon senki sem tud róla. Wortmann Gabriella, az ELTE Bölcsészkarán kínai szakon végzett, most a világ egyik legsikeresebb sportszermárkájának, a New Balance-nek az alelnöke, és a globális ellátási láncokért felel. Gauder Milán már eddig is említésre méltó karriert épített a Mastercard globális vezetésében alelnökként, és most egy Európa-szerte ismert litván startup, […]
A pofás külső még a leghervasztóbb tartalmú könyvet is képes helyrepofozni és arra biztatni az olvasót, hogy az időnként unalmas szövegek helyett a könyv vizuális értékeit falja. A Magyar Könyvtervezés díj évről évre összegyűjti a magyar könyvkiadás legszínvonalasabban megtervezett és kiadott kiadványait. Ebben a könyvajánlóban kivételesen fontosabb a külső, mint a belbecs. 2024 legmutatósabb kiadványai kategóriánként, a Szakirodalom duplázásával.