Minden szempontból festői életet él Barcelona mellett, egy hegytetőn álló pazar házban, pompás kilátással a tengerre, és egyre kevesebbet gondol az egykori hazájában őt ért sérelmekre. Náray Tamás Magyarországon befutott divattervező volt, több mint húsz éven át készített ruhakollekciókat az elitnek, 2019-es emigrálása után pedig keresett festőművész lett Spanyolországban. Kiállításról kiállításra jár, absztrakt expresszionista festményeiért milliókat adnak a gyűjtők, közben magyar rajongók tízezrei olvassák a nagyregényeit. Meglátogattuk katalóniai otthonában, és jót beszélgettünk mañanáról, gyümölcsfákról, tibeti terrierekről és családbarátságról.
Sajttál, szőlő, dió, eper, guacamole, csokis süti és prosecco – úri fogadtatásban van részünk, amikor késő este megérkezünk Náray Tamásék nyaralójába Sant Pere de Ribes tengerpartjára Krasznai Zoli címlapfotóssal és asszisztensével, Novák Marcival. Barcelonától délre, a Costa Doradán április közepén a bátrabbak már úszkálnak a tengerben, de a lakóparkhoz tartozó medencét is választhatnánk, ahol kora reggel már javában sürgölődnek a karbantartók. A teraszról pont a vonatalagút tetejére épült Masia Casa del Marra látunk rá – valaha Franco tábornok is szívesen vendégeskedett a kúriában. Lehet, hogy csak helyi legenda, de mi máris elkezdünk azon spekulálni, van-e titkos földalatti járat, amin át a diktátor egyenesen az alagútba, a vonathoz tudott menekülni.
A sitgesi TamistArte galériában is jártunk.
A sitgesi TamistArte galériában is jártunk.
A tüchtig lakóparkból kora délelőtt lesétálunk a partra, a síneken kelünk át, így keresztezzük a pár percenként mellettünk elzakatoló elővárosi vonat útját. „Olyan, mint a gödöllői HÉV” – mondom később viccből Tamásnak, hogy talán valami hasonló elhelyezkedésű házat keresett, amikor még Gödöllőn éltek, és Spanyolországban nyaralót vettek maguknak. Aztán 2019-ben ebben a sorházban kezdtek új életet Gyenes Istvánnal, aki több mint huszonöt éve a társa a vállalkozásban is, és az életben is.
„Ebben a fotóban benne van az egész életem” – mondta Tamás, amikor meglátta a képet fotózás után Krasznai Zoli gépének kijelzőjén.
„Ebben a fotóban benne van az egész életem” – mondta Tamás, amikor meglátta a képet fotózás után Krasznai Zoli gépének kijelzőjén.
Mindössze tíz kilométerre van innen TamistArte nevű galériájuk, a C32-es autópályán alagutakon át vezet az út a régen melegparadicsomnak mondott, ma már luxusnyaralóhely Sitgesbe. „Negyven év után nemrég majdnem az összes autópályakaput lebontották Spanyolországban, de pont ezen a szakaszon maradtak meg” – mutatja István, miközben előveszi a sztrádabérletét.
Jó kérdés. Tíz pont, amivel közelebb jutunk a válaszhoz.
Összeállította: Lits Benedek és Vaszkó Iván
1.Magyarország 7,5 százaléka még sohasem használt közösségi médiát. Tegyük hozzá, uniós szinten így is dobogón vagyunk, nálunk csak Dánia és Ciprus pörgeti jobban a platformokat.
3. Ez most komoly? Miért költenek még mindig influenszerposztokra? Persze, hogy komoly. Íme pár logikus magyarázat.
· Jelentősen bővült az influenszermarketingben részt vevő cégek száma, egyre inkább lényeges eleme lett a többcsatornás (omnichannel) marketingkampányoknak. · Az 1980–1995 között született milleniálok kezdenek átszokni a hagyományos médiáról a közösségire, így egyre könnyebben célozhatók meg influenszerekkel is. · Az offline szájreklám már rég nem a leghatékonyabb reklámfajta, a közösségi médiában terjedő rövid felhasználói videók átvették ezt a szerepet. · Az influenszerek száma az egekbe szökött. Igaz, a többségük valójában tízezer követő alatti nanoinfluenszer, a márkák mégis leginkább velük szeretnének dolgozni.
· Az Instagramon és a Tiktokon az idősebb platformokhoz képest új célcsoportokat lehet elérni, az öt és huszonkét év közötti I-Gent, vagyis az internetgenerációt. · A márkák kezdenek áttérni a nekik releváns adatok mérésére, például a lájkok helyett az átkattintások arányára, ez is felfele hajtja az influenszerkampányok sikerességét.
4. 63% Egy kutatás szerint ilyen arányban szeretnének a cégek mesterséges intelligenciát használni az influenszerkampányaikban. Főképp a releváns influenszerek kiválasztása miatt.
5. A hirdetők fáznak tőle, a nézők nem Brutális nézettségeket hoz a Twitch már Magyarországon is, de márkavédelmi szempontból ez a platform még mindig szürkezóna. Mert hát ki tudja, melyik streamernek mikor durran el élőben az agya.
6. Kik a magyar Twitch-sztárok?
Sokáig a TheVR volt. (Portré: Forbes, 2022/11.) Most is ők a legkövetettebb magyar Twitch-csatorna, de az elmúlt év a megosztó 2okos párosról is szólt.(Erről bővebben: 121. oldal.) Összes megtekintett óra (2023)
1. TheVR: 3 674 609 2. 2okos: 1 823 924 Egy év alatt 209 719 követőt verbuváltak, áprilisban övék lett a valaha volt legmagasabb pillanatnyi nézőszám (70 893 néző). 3. Nessaj: 1 289 080 4. Jordanfaki: 1 213 606 5. Eazykee: 885 033
8. Mennyibe kerülnek a droidok? 235 millió forintba. Ennyit hirdetett a Fidesz, a Megafon és a CÖF (Civil Összefogás Fórum) facebookos, google-ös propagandára idén év elejétől március 28-ig. A Facebook tíz legnagyobb politikai-közéleti hirdetője között csak a kormányoldalt találjuk.
9. És ha már politika
Magyar Péter-posztokra interaktálunk a legjobban. Majdnem tripla akkora mértékben, mint Orbán Viktorra. Magyar politikusok márciusban a Facebookon
10. A másolat másolatának a másolata A fontosabb „új” platformok
2020–2021 Instagram és Facebook Reels, Youtube Shorts – a Tiktok mintájára. Azután, hogy utóbbit betiltották Indiában, vagyis szabad préda lett egy milliárdos nagyságrendű célcsoportból.
2022 Bereal – kicsit a Snapchatre hasonlít, csak vállalhatóbb üzenettel. 2020-ban jött ki, két évvel később kapták fel. Sokaknak szimpatikus volt, hogy elég csak napi két percet posztolni.
2023 Threads – az X (Twitter) mintájára. Mark Zuckerberg cége jól ráérzett a néplélekre, miután Musknál elszabadult a pokol. Kilenc hónap alatt havi 130 millió aktív felhasználójuk lett (X: 550 millió).
2024 Tiktok Notes – az Instagram mintájára. Csak korlátozott számú országban, még nem tudni, hogy az Egyesült Államokban bevezetik-e.
Nyolcvan tag egy év alatt. Rajtuk kívül velünk volt több alapító is a Forbes Business Club exkluzív vállalkozói közösségének első születésnapján az InterContinental Budapestben.
Légrádi Gergelynél sokáig megfért egymás mellett, hogy ügyvédkedik és közben ír is. Némileg megborult a harmónia, amikor elkezdte az Eszínházat, azóta sakkoznia kell, hogy továbbra is legalább százkét százalékos erőbedobással tudjon elvégezni mindent. Márpedig ő így szereti csinálni.
Egy nagy influenszer vagy ötven mikroinfluenszer? Mi kerül több tízmillió forintba egy megállapodásnál? Aki politizál, annak kampec? És ki akar káromkodó streamerekért fizetni?
Influenszernek üzletemberek, üzletembernek influenszerek. Hasan Suleiman (Szuli, balra) és Bálint a fitnesziparnak mutatnak görbe tükröt vicces, olykor ismeretterjesztő tartalmaikkal úgy, hogy közben nem is szeretik a tipikus kondis közeget. A TikTokon önmagukat adják, félmillióan követik őket. Rövid, frappáns videóik brutális elérést (és néha brutális favicceket) produkálnak, több mint harmincegymillió lájknál tartanak. Szakmaiság, alázat, önirónia, nagy adag humor – ez alkotja a kispesti Gym Suleiman egyvelegét.