Már vetítik a mozik Francis Ford Coppola új filmjét. A Megalopolisz a rendezőre jellemző, minden ízében nagyszabású, öntörvényű alkotás. Coppola több mint negyven évvel ezelőtt kezdte tervezgetni jövővízióját, és végül a saját pénzéből forgatta le. 120 millió dollárt invesztált a produkcióba. A legendás film- és borkészítővel húsz percet beszélgethettünk Zoomon: az interjú rögtön egy felszólítással kezdődött, és ha A Keresztapa rendezője szólítja fel az embert valamire, nincs mese, annak úgy is kell lennie.
Jó reggelt, Mr. Coppola… Jó reggelt, hívjon Francisnek!
Francis, ha jól tudom, a Megalopolisz ötlete valamikor az Apokalipszis most forgatásának káoszában fogant meg a fejében. Az Apokalipszis most híresen emberpróbáló forgatás volt, kész csoda, hogy egyáltalán elkészült. A káosz, a kimerültség, a közismert nehézségek szerepet játszottak benne, hogy egy nagyszabású amerikai utópiát kezdett tervezgetni? Az Apokalipszis most minden energiámat lekötötte, csakis erre összpontosítottam, a Megalopolisz ötlete csak valamivel később jött. Miután az Apokalipszissel végeztem, és áttekintettem az addigi munkáimat, azt kellett látnom, hogy minden addigi filmemet, A keresztapát, az Apokalipszist és az összes többit más-más stílusban készítettem el. Ami rendjén is van, hiszen mindegyik más-más témát ölelt fel. Nem hagyott nyugodni, hogy miféle stílusom lesz, ha egyszer megöregszem. Jegyzetelni kezdtem, ha olvastam valamit, ami felkeltette a figyelmemet, akár egy újságcikk, akár más, bekerült a jegyzetfüzetembe.
Lassanként arra jutottam, hogy idősebb fejjel egy római eposzt szeretnék csinálni. Idővel aztán az ötlet kinőtte magát, és már a modern Amerikát akartam ábrázolni, méghozzá úgy, mintha az a Római Birodalom lenne. A régi Cecil B. DeMille-filmek grandiózusságát vagy éppen Stanley Kubrick Spartacusát akartam vegyíteni a Róma szerepét játszó Amerikával. Ez az ötlet azonban csak később jött.
Volt valaha egy stúdiója, a művészi álmokat, az önmegvalósítást minden más elé helyező Zoetrope Stúdió. A maga nemében ez is utópia volt, csak aztán az Apokalipszis mostot követő filmje, a Szívbéli csődbe vitte. Ha a Zoetrope Stúdiót nem kell eladnia, lehet, hogy a Megalopolisz elkészültére sem kell negyven évet várnia? Nehéz megmondani, mit tettem volna, ha nem vesztem el a stúdiót. A stúdió ugyan elveszett, de én maradtam, és a terveim sem változtak: ugyanazokat a filmeket akarom megcsinálni, amiket korábban elterveztem. Elsőre szokatlannak látszó, a korábbi munkáimhoz nem sokban hasonlító filmeket.
Fekete pont, tűzpiros Ferrari. A Forbes.hu termése.
Kolumbia fővárosától, Bogotától kilencven percre, a Zipacón-hegység vonulatai között, egy trópusi köderdőben bújik meg a kávévilág egyik legizgalmasabb ültetvénye, a La Palma & El Tucán. Ez a farm klímáját és gazdálkodási modelljét tekintve is párját ritkítja, nem nagyipari termelésre, hanem kísérletezésre, kis volumenű értékesítésre rendezkedett be.
A világ baristái sorban állnak, versenyeken ebből a kávéból főzni nagyban megdobja az esélyt a győzelemre. Nem sok partnerüknek szállítanak rendszeresen a termésből, Magyarországon egy kis családi kávézó az egyik, akivel mégis összeálltak.
Specialty kávézóból Dunát lehet rekeszteni Budapesten, a belvárosban szinte egymást érik az üzletek. Kezdetben ezek a kávézók szolgáltak randihelyszínül két kávérajongónak, Viszneki Viviennek és Haddad Nassimnak.
Megismerkedésük után együtt kutatták az új ízeket, és kávézós szenvedélyük az összeköltözésük után sem csillapodott. Nassim egyre-másra szerzett be egyre komolyabb gépeket és eszközöket, élvezték, hogy mind mélyebbre jutnak a kávézás rejtelmeiben. Maguktól talán nem gondoltak volna arra, hogy kávézót nyissanak, de egy barát meggyőzte őket, hogy ha már ennyi időt és energiát fordítottak a kávézás kiismerésébe, egy kávézó elindítása már csak egy lépésre van. Egy héttel később aláírták a bérleti szerződést a Szerb utcai kis üzlethelyiségre. Öt évvel ezelőtt így indult a Vivina’s Café & Roastery.
Bár vendéglátós tapasztalatuk nem volt, sikerült jó áron kibérelniük az ingatlant. Nyolcmillió forinttal indultak el, megtakarításból, illetve családtól, barátoktól kapott kölcsönből állt össze. „Úgy voltunk vele, csináld magad projekt, ha elbukjuk, akkor sem adósodunk el életünk végéig” – mondja Vivi.
A rajtot nehezítette, hogy három hónappal a nyitás után megjelent a covid. „Az első két évben nem volt semmi profitunk.” A költségeket sikerült leszorítaniuk azzal, hogy nem volt alkalmazott, mindent ők csináltak, közben képezték magukat. Hogy mennyire komolyan vették az önképzést, jól mutatja, hogy két évvel később megnyerték a nemzetközi The Barista League budapesti versenyét, és innentől nemcsak az ismertségük, de a nemzetközi kapcsolataik is megerősödtek.
„Vivi és Nassim nemcsak üzleti partnerek, de szenvedélyes kávéfogyasztók is. Figyelemre méltó erőfeszítéseket tesznek, hogy megértsék és értékeljék a kávészem útját a farmtól a csészéig” – mondja a Forbes.hu-nak Angélica Garrido, a La Palma & El Tucán kávéját exportáló Equation Coffee munkatársa. A teljes sztorit keresd a Forbes.hu-n! Írta: Nagy Zsolt
Nagyobb nevekre is mondott már nemet, mint Miley Cyrus
Ha valakitől, hát az Emmy-díjas magyar operatőrtől, Rév Marcelltől érdemes megkérdezni, neki mit jelent a szabadság. És nem csak azért, mert a magyar filmtámogatási rendszeren kívül készült el régi barátja, Szimler Bálint első nagyjátékfilmje, a magyar oktatás – és közhangulat – helyzetét feldolgozó Fekete pont. Ki tudja, milyen nemzetközi munkákra és mekkora pénzekre mondhatott nemet, csak hogy helyette idejöhessen Los Angelesből, és ő fényképezhesse a filmet. Na, ez az igazi szabadság! Kérdezett: Vaszkó Iván
Nekem nem a pénzre van szükségem, hanem a játékra
Sokan kritizálják, de ennél sokkal több rajongója van, és nem csak azok, akiknek véletlenszerűen osztogatott utcán tabletet, PS5-öt vagy iPhone-t. Miért úgy adakozik, ahogy? Mennyit költ jótékonyságra? Mit mondott neki a huszonéves fia, amikor elvállalta a Nagy Őt? Nem tett rosszat a műsor az üzletnek, a Crystal Nailsnek és a Luxoyának? Mit csinál minden évben egyszer egy svájci magánklinikán, ahol akár több tíz millió forintot is otthagy? Mit ér Jákob Zoli, az egyik legértékesebb magyar celeb a tűzpiros Ferrarija nélkül? Kérdezett: Kis Judit
Kiégett a Kifli csúcsán, váltott, most 300 milliárd forint befektetésért felel
Tavaly kimerült a Kifli.hu főnöke, otthagyta a céget, és Prágáig ment, hogy kipihenje magát. Mire elkezdett unatkozni, korábbi főnöke (nem mellesleg szeptemberi címlaposunk), Tomáš Čupr becsekkolt nála egy visszautasíthatatlan ajánlattal. Így lett Klekner Péter kapucnis CEO-ból befektetőmágnás, akinek nemcsak 800 millió euróért, de egy csapatnyi agyért is felelnie kell. Mit jelent ma főnöknek lenni, és amúgy ki törődik a főnökkel? Kérdezett: Vaszkó Iván
A tengerparti nyugágyból második otthonról vagy bérbeadásból is profitot hozó nyaralóról álmodozva elhomályosulnak a külföldi ingatlanvásárlás árnyoldalai. Végigvesszük egy bevallottan szkeptikus hozzáértő józan ellenérveit, és bemutatunk három megvalósult álmot Pugliából, a Cote d’Azurről és a Costa del Solról.
Lakást adni, venni tipikusan olyan ügy, ahol eladó, vevő, no pláne még a közvetítő is jól akar járni. Nem csoda: sok pénzről, milliókról, életünk vagyontárgyáról van szó. Szinte mindig legalább annyira érzelmi döntés, mint amennyire racionális, az utóbbit támogatjuk most meg negyven jó tanáccsal. A három kulcsszó: felkészültség, tudatosság, korrektség.
Lecsengett az inflációs állampapír-mánia, a két számjegyű kamatoknak reszeltek, de továbbra is infláció feletti hozamot kínálnak a kockázatmentes kötvények. Melyik a legjobb, milyen alapon válasszunk?
Van két varázsszó, amivel a semmi közepén a luxus luxusába jutsz, ahol aztán nincs más dolgod, mint hagynod, hogy elvarázsoljon a minden. Pár nap a Seychelle-szigeteki lapos Plattén, ahol a recepciós elejtette a füzetét, a diónyi rákok eliszkoltak előlünk, és időnként több száz teknős bukkan fel a tojásaival.