Vannak a bulvárdefiníciók és vannak a tudományosak, utóbbiak szerint egy generáció nem attól születik meg, hogy letelt újabb húsz év, hanem kifejlődik, mert ugyanazt a sorsformáló élményt élte át, és ettől egyformán változott meg az identitása. De miért nincs covidgeneráció? Szabó Andreának van válasza, és mellé rengeteg adata arról is, hogyan látja a világot a rendszerváltás generációja és a rendszerváltás válságának generációja.
Beléptünk 2025-be, rögtön megjelentek az első cikkek a béta generációról, te viszont nemrég is azt mondtad, hogy sokkal kevesebb egymással párhuzamos generációt lehet azonosítani, mint amennyit a közbeszédben szokás emlegetni. Tehát, hogy alaptalan külön X, Y, Z, alfa stb. generációkról beszélni. Kifejtenéd? Én mindig próbálom eloszlatni a generációkkal kapcsolatos tévhiteket. A generáció tudományos fogalom, méghozzá egy Mannheim Károly nevű magyar tudós tette ki ezt az egészet majdnem száz évvel ezelőtt az asztalra. 1928-ban írta meg azt a teljesen ismeretlen tudományszociológiai írást – konkrétan az asztalfióknak –, amelyik először veti fel a generációk létezésének problematikáját. Ő a generációs irodalom kezdőpontja, és Mannheim azt állítja, hogy egy generáció, az nem születik. A generáció, az fejlődik, a generáció, az lesz.
Mitől? Hogyan alakul ki? Ehhez több dolognak kell egyszerre teljesülnie. Először is kell egy közös élmény, az adott generáció gondolkodását meghatározó közös tapasztalat. De kell az is, hogy együtt dolgozzák fel ezt a bizonyos élményt, még akkor is, ha nem tudják, hogy ők egyébként közös feldolgozásban vannak, de hasonló módon reagálnak bizonyos kérdésekre. És még ez is kevés, mert kell hozzá egy identitás is, vagyis hogy fölismerjék: ők mások, mint a többiek.
A generációs irodalom az Egyesült Államokban szökkent szárba, amikor jöttek a 68-asok, és nem voltak hajlandók beépülni a világháború utáni amerikai világba, hanem azt mondták, köszönjük szépen, nekünk ebből a konzervatív társadalomból elég. Virágozzék ezer virág, jöjjön a hippikorszak, a háborúellenes hangok, és jöjjön egy korábban soha nem ismert szabadság. Ez a nemzedék nagyon népes, hiszen a második világháború utáni rövid időszakban, a baby boom korában születtek. Ők kezdték először felismerni és ki is fejteni, hogy „mi teljesen mások vagyunk”.
Agyunk minden egyes apró hatásra, élményre és gondolatra formálódik, ennek a szuperszámítógépnek azonban nem elég néhány generáció, hogy evolúciós értelemben megváltozzon. Nyiri Gábor agykutatóval arról beszélgettünk, hogy milyen következményei lehetnek a digitalizáció térnyerésének, és mit tehetünk, hogy megőrizzük szellemi frissességünket.
Mitől változhat meg az agyunk fizikailag? Minden egyes gondolat megváltoztatja az agyunkat. Az is, hogy ön bejött ebbe a szobába, megváltoztatta az agyát. Mert azok az agyterületek, amik ezt a szobát most kódolják, kiválasztanak egy sejtpopulációt, és az pontosan ilyen konstellációban fog aktiválódni, amikor legközelebb visszatér, és emlékszik a helyre.
Minden gondolatunk, emlékünk, érzésünk megváltoztatja, hogy sejtjeink mennyire erősen kapcsolódnak egymáshoz. Magától értetődik, hogyha eddig nem tudta, mit jelent például az, hogy kemolumineszcencia, és most megtanulja, valahol annak le kell képeződnie fizikailag az agyában. A lényeg, hogy az agyunknak van egy hálózati alaphelyzete, ami szüntelenül plasztikusan változik.
Egy kutatás szerint az internetes térképek kora előtt a londoni taxisok térbeli tanulásért felelős agyterülete jelentősen megváltozott. Okozhat ilyen változást a nethasználat is? Valóban. Sokat idézett munka volt az ezredfordulóról. Kimutatták, hogy a munkájukban a térbeli tájékozódást használó taxisok hippokampuszának egyik része nőtt, másik részének térfogata csökkent, ráadásul éppen a taxizással eltöltött évek arányában. És valóban, ehhez hasonló változásokat az internet kora is okozhat.
Ma már rengeteg külső memóriát használunk, a Google-ben tartjuk az emlékeinket, nem jegyzünk meg telefonszámokat. Sokkal több dolgot tudunk egyszerűbben megoldani, emiatt úgy érezzük, hogy előrébb vagyunk, akár intelligensebbek is, pedig szerintem nem. Mivel minden módosítja az agyunk hálózatait, fontos tényező, hogyan történik ez a módosítás.
Fontos, hogy honnan szerezzük az információkat? Más hatása van a digitális világból kapott infónak? A generációk szempontjából az egyik legnagyobb eltérés a technológia. Korunk egyik legnagyobb tragédiája, ahogy a gyerekek beszerzik az információkat. A megnövekedett képernyőidő, a digitális tér, a közösségi média negatív hatása jelentős. Az agysejtek száma nagyjából ugyanannyi minden embernél, de az agy 18–21 éves korig fejlődik. Az, hogy valaki milyen komplexitással képes felfogni a körülötte lévő világot, mennyi emléket tud raktározni, és milyen képességekkel rendelkezik, elsősorban a sejtkapcsolatok számával arányos. Azzal, milyen plasztikusan, milyen könnyen tudja változtatni ezeket a kapcsolódásokat.
Amikor megszületünk, az agyunk nem egy fehér papír, nem lehet ráírni bármit, bárhova, bárhogyan. Az agy valójában az evolúció által elkészített, jól felhúzott rugókból áll, amiket meg kell rezegtetni. Az agynak szüksége van rá, hogy ő szerezze be az információt.
Az evolúció úgy alakította ki, hogy a fejlődő idegrendszer maga vizsgálja meg a külvilágot. Az erre válaszként bejövő információk formálják az agyban leghatékonyabban azt a képet, ami által a külső világot képes megérteni és feldolgozni. Ezért nagyon fontos, hogy a gyerekek minél több időt töltsenek a virtuális világon kívül.
Itt kezdődhet a generációs probléma? Itt két probléma van. A képernyőkön egyrészt olyan dolgokat láthatnak, amik tévútra vezethetik őket, de még fontosabb, hogy nem csinálják azt, amire a fejlődéshez szükségük lenne. A változatos környezet, a zene, a sportolás, a szociális kapcsolatok mind a gyerek agyának különböző készségeit fejlesztik: a motoros képességeit, a gondolkodási képességeit.
Arra nem tudjuk fölkészíteni a gyerekeinket, hogy mi lesz húsz év múlva, képtelenek vagyunk rá. Egy dolgot tudunk tenni. Megpróbálunk bennük a lehető legnagyobb plaszticitási lehetőséget magában rejtő idegi hálózatot létrehozni. Hogy a változásokra a lehető legjobban tudjon reagálni.
Hogyan válnak mégis a technológiai eszközöktől függővé? Minden élőlénynek két dologra kell koncentrálnia: hogy elkerülje a negatív dolgokat, és minél több pozitív élménye legyen. Megtanulja elkerülni a rosszat, hatékonyan megszerezni a jót. Emiatt alakulnak ki a függőségek, ezért tudott elterjedni a digitális média. A bizonyos cselekvésekre való rászoktatás egyik legerőteljesebb módja a szakaszos megerősítés (intermittent reinforcement). Ilyen alkalmankénti megerősítéssel dolgoznak a rövid videók, a Tiktok. Ez ugyanolyan, mint amikor az őseink bogyót keresgéltek az erdőben, és bár sok melóba került, néha-néha találtak egy szem málnát, és ez boldoggá tette őket. A jutalom kiszámíthatatlansága erősíti a viselkedést.
De ha tudjuk, hogy időt vesz el tőlünk, nem tesz jót, miért van a gyerekek előtt mégis ott a kicsi és nagy képernyő? Az ember társadalmilag beágyazott lény, ezért nem lehet teljesen szabad akarata. Fizetés után kell mennie, csinálnia az ebédet, miközben a gyereknek szeretné a legtöbbet megadni. Sajnos a legtöbb emberhez nem jut el az az információ, hogy a gyerekének ne adjon tabletet. Elképesztően nagy a digitális lobbi. Brutális, hogy kapható tablettartós etetőszék és babakocsi, tablettartód lehet a vécében is.
Mindenkinek kell a számítógép, az a felzárkóztatás eszköze. Amerikában több államban is kivették néhány évre a kézírás tanítását az oktatásból a digitális fejlesztés javára. Azóta rájöttek, hogy óriási baklövés volt. A gyerekek kognitív teljesítménye súlyosan leromlott, és ismét kötelezővé tették.
Hiányzik a tájékoztatás, az oktatás. Hogy az emberek tudják, milyen szinten károsítják magukat. Mert a gazdaságot a fejlődés viszi előre. A GDP-t az növeli, ami hosszú távon rosszat tesz: a digitalizáció, a környezetszennyezés. Ha ezekkel egyáltalán nem foglalkoznánk, még gyorsabban haladna a gazdaság. Egy olyan cél, mint az egészségügy rendbetétele, nem éri meg. Pedig ha nem figyelünk oda, hogy a digitalizációnak csak bizonyos fokáig jussunk el, és azt jól használjuk, akkor egy darabig jobbak leszünk gazdaságilag, de ötven–hatvan év múlva óriási baj lesz. Már most azt jósolják a kutatások, hogy 2060-ra négy–hatszorosára fog nőni az Alzheimer-kórosok száma.
A digitális demencia hatására? Amiatt, amit a digitális demencia tesz az aggyal. Az Alzheimer-kórnál fontos faktor, hogy előtte mekkora IQ-val, intelligenciával, milyen ismeretekkel, vagyis mekkora plaszticitással rendelkezett az agy. Ha nagy mértékűvel, eleve kisebb valószínűséggel alakul ki a demenciának ez a típusa, és ha mégis kialakul, enyhébb tünetekkel járhat.
Drámaian megnövelheti az Alzheimer-kórral élők számát, ha a digitális demencia elvesz egy csomó inputot, olyan lehetőséget, ami a gyerekek agyának komplexitását, ismereteit növelhetné, látókörét bővíthetné. Ráadásul a képernyőidő növelésével a szorongás, a depresszió is gyakoribbá válik. Egyrészt a környezetgazdagítás hiánya, másrészt a plaszticitás csökkenése miatt az agy nehezebben birkózik meg bármilyen nehézséggel.
Akkor lesz majd baj, amikor a depresszió, a digitális demencia meg az Alzheimer-kór olyan szintre jut, hogy már a termelékenységet zavarja. Ez nagyon komoly generációs probléma lehet. Amikor nyugdíj előtt Alzheimer-kóros lesz egy réteg, egy másik réteg pedig azért esik ki a munkából, mert emiatt depressziós. Őket pedig a társadalomnak el kell tartania, hiszen mindez a mi hibánk lesz. Nem vagyok borúlátó, azt gondolom, hogy a társadalom ki fogja ezt kompenzálni, ebben a mesterséges intelligencia (MI) is segíthet. Jelenleg óriási kísérlet zajlik, halványlila gőzünk sincs, mi fog történni az MI-vel. De mindig hittem az emberekben. Hiszek benne, hogy a józan ész diadalmaskodik.
Mit tehetünk a leépülés ellen? Az agy tréningezése mindig segít, csökkenti az Alzheimer-kór valószínűségét. De ami a kognitív képességeknek kifejezetten jót tesz, az a szociális beágyazottság, a társaságba járás. Az időseknek mindig ajánlatos, nemcsak a társas kapcsolatok csodája miatt, hanem mert így valósítható meg legkönnyebben az agy plasztikusságát segítő változatosság. Ha valaki lemegy a parkba sakkozni, az önmagában olyan sokféleséget ad, amit nem kap meg, ha otthon olvasgat.
Mi a helyzet a multitaskinggal vagy a feladatok váltogatásával? Segít frissen tartani az agyat? Nem lehet akármeddig szélesíteni a befogadható információs sávot. Nincs olyan, hogy multitasking. Az ember egyszerre egy dologra tud figyelni. Pont. Olyan még nem volt a világtörténelemben, hogy valaki két könyvet olvasott egyazon pillanatban. Az agynak az a legnagyobb energiakifejtés, ha egyik típusú feladatról másikra kell váltania. Rettenetesen nehéz lecsendesíteni az addig tüzelő sejtcsoportot, és gyorsan aktiválni egy másikat. Ehhez át kell rendezni az energiavisszanyerő rendszereket: tágulnak az erek, oda oxigént kell szállítani.
Ezért is épülnek be kisebb eséllyel túl sok feladat közepette a fontos információk? Mit tegyünk, hogy mégse felejtsünk el mindent? Ha be vagyunk ágyazódva egy társadalomba, akkor a felgyorsult ütem miatt nem sok mindent tehetünk. Sokkal jobban megjegyezhető az az információ, aminek van ideje leülepedni, amit van idő megérteni, esetleg vissza lehet rá térni több napon át. Az idegsejtek hálózatainak és így bennük az idegsejtek kapcsolatainak érniük kell, le kell hántaniuk magukról a sallangot, hogy megerősödjenek. De harminc után, negyven felett az emberek igenis elfelejtenek dolgokat, ez teljesen normális. Mert el is kell felejteni. Az emberi agy nem arra lett kitalálva, hogy mindent megjegyezzen, hanem arra, hogy képes legyen hatékonyan jósolni a jövőt egy másodperccel, egy héttel, egy évvel előre.
Nyiri Gábor
a HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (KOKI) Agykéreg Kutatócsoportjának vezetője, kutatásai az emlékek, különösen a negatív emlékek kódolásának, felidézésének és elfelejtésének mechanizmusaival foglalkoznak.
Az igazság valóságlenyomat. Apró részlet egy bizonyos szögből. Igazsága mindenkinek van, a valóság viszont olyan dolog, amit mindenki birtokolni akar, de senkié sem lehet. Az emberi történelem leírható a valóság kisajátítására tett törekvések sorozataként is. Azt hiszem, ilyen fajta birtoklási vágy sohasem volt bennem. A valóság rekonstruálása a történetmesélés, lehetetlen, de gyönyörű küldetés, ami otthonra lelt nyughatatlan természetemben. A legnagyobb értéke […]
Mivel a felnőttek nem tudják elfogadni a bizonytalanságukat, hogy ők sem tudhatnak mindent, a gyerekek is szétesnek a mai világ információs áradatában, mondja Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, egyetemi tanár. Még egy „elég jó szülő” sem tud teljes biztonságot adni a gyermekének, de
a határokat mindenképp ki kell jelölnie. Közben sokkal több dolog köti össze a mai gyerekeket a nagyszüleikkel, mint gondolnánk.
El kell fogadni, hogy kamaszkorban mindenki az identitását keresi, szeretné megtudni, hogy ki ő,
miben jó, miben nem. Ezen agyal, és közben rendszerint áthágja a szabályokat, feszegeti a határokat,
mondja Szücs Szilvi kamaszmediátor. Szerinte a szülő igenis mindig a legjobbat akarja, tehát nem kell hibáztatnia magát, ha hirtelen megromlott a kommunikáció a tizenéves gyerekével. Érdemes leülni
és közösen elfogadható szabályokat, kereteket lefektetni.