Agyunk minden egyes apró hatásra, élményre és gondolatra formálódik, ennek a szuperszámítógépnek azonban nem elég néhány generáció, hogy evolúciós értelemben megváltozzon. Nyiri Gábor agykutatóval arról beszélgettünk, hogy milyen következményei lehetnek a digitalizáció térnyerésének, és mit tehetünk, hogy megőrizzük szellemi frissességünket.
Mitől változhat meg az agyunk fizikailag? Minden egyes gondolat megváltoztatja az agyunkat. Az is, hogy ön bejött ebbe a szobába, megváltoztatta az agyát. Mert azok az agyterületek, amik ezt a szobát most kódolják, kiválasztanak egy sejtpopulációt, és az pontosan ilyen konstellációban fog aktiválódni, amikor legközelebb visszatér, és emlékszik a helyre.
Minden gondolatunk, emlékünk, érzésünk megváltoztatja, hogy sejtjeink mennyire erősen kapcsolódnak egymáshoz. Magától értetődik, hogyha eddig nem tudta, mit jelent például az, hogy kemolumineszcencia, és most megtanulja, valahol annak le kell képeződnie fizikailag az agyában. A lényeg, hogy az agyunknak van egy hálózati alaphelyzete, ami szüntelenül plasztikusan változik.
Egy kutatás szerint az internetes térképek kora előtt a londoni taxisok térbeli tanulásért felelős agyterülete jelentősen megváltozott. Okozhat ilyen változást a nethasználat is? Valóban. Sokat idézett munka volt az ezredfordulóról. Kimutatták, hogy a munkájukban a térbeli tájékozódást használó taxisok hippokampuszának egyik része nőtt, másik részének térfogata csökkent, ráadásul éppen a taxizással eltöltött évek arányában. És valóban, ehhez hasonló változásokat az internet kora is okozhat.
Kortalan sztorik korszakos témákról. Generációs gyűjtés a Forbes.hu elmúlt éveiből.
Már nem tudják, mi az igazság
Nem lesz butább a Tiktok-videóktól a Z generáció, mint a kereskedelmi csatornák értéktelen tartalmait fogyasztó korábbi korosztályok, az influenszerek követése mögött viszont gyakran nagyon szomorú társadalmi trendek húzódnak meg. Guld Ádám médiakutató, A Z generáció médiahasználata: jelenségek, hatások, kockázatok című könyv szerzője szerint a mai médiakörnyezetben nehezebb felnőni, mint pár évtizeddel ezelőtt volt. Eredeti megjelenés: 2022. augusztus 7. Kérdezett: Galavits Patrik
Az idegrendszer múlt századi módon van bekötve
Tari Annamária pszichológus szerint lehet, hogy az alfa és a Z generáció már a webkettő világában szocializálódott, de az állva maradásodat segítő készségek nem sajátíthatók el online. „Ezeket csak offline helyzetekben lehet megszerezni, pont úgy, mint ötven vagy száz évvel ezelőtt.” Hol a boldogság mostanában? című könyvében arról ír, hogy személyiségünk meghatározó darabkáit adjuk át a digitális térnek, algoritmusoknak és a virtuális nyilvánosságnak. Eredeti megjelenés: 2023. november 30. Kérdezett: Tóth-Biró Marianna
Dacból magamnak akartam megfelelni, nem a családnak
Fazekas Bálint tizenhárom éves kora óta, iskola mellett járta végig a Vöröskő Kft. ranglétráját a raktárosi pozíciótól indulva a hazai Euronics boltok és webshop mögött álló Fazekasék családi cégénél. A tervezettnél korábban, huszonhárom évesen került főnöki székbe, ő az Euronics második generációs vezetője. Hogy néz ki közelről, amikor más véleményen vagytok apáddal? Miért nehéz átadni az elsőszülött gyereket – a céget – az igazi gyerekeknek? És miért kell figyelni a huszonévesek kiégésére? Eredeti megjelenés: 2022. május 16. Kérdezett: Gólya Ági
Nem is emlékszem, honnan jött
Egy hét alatt jutott el a prototípustól az első hirdetésig. Péteri Zsombor két hobbijából épít fenntartható márkát, használt mászókötelekből készít öveket, szépen el is kezdték venni a terméket – ja, és még csak tizenhat éves. „Most az interneten egy csomó helyen az megy, hogy mindenki fiatal vállalkozó és csilliókat keres – mondja. – Ez nekem nem erről szól, hanem hobbi, ami, mint kiderült, másokat is érdekel. Eredeti megjelenés: 2025. január 9. Írta: Zomborácz Iván
Igen, ilyen magyar iskola is van
Témazáró helyett témanyitó, kutyás nyelvtan és matek. „Azért vannak itt a gyerekek, hogy tanítsuk őket. Nem olyanok, mint a gépek, hogy beprogramozzuk, és úgy működnek, ahogy mi szeretnénk” – mondja Berecz Zoltán, a Fürkész Innovatív Általános Iskola alapítója. Öt éve indította el az iskolát feleségével, Berecz Melindával, mára kinőtték a Tárogató úti épületet. A gyerekek projekttémákat választhatnak, és abban is kapnak segítséget, hogy személyre szabottan megtalálják nekik, miben igazán jók. Eredeti megjelenés: 2024. szeptember 2. Kérdezett: G. Tóth Ilda
Anya és fia vitte el a briteknek a prémium magyar élelmiszereket
Gyenes Mónika és Kopácsi Zoltán teljesen különböző személyiségek, de úgy gondolják, ez teszi őket sikeressé. Ami mégis ugyanaz bennük: a tökéletességre, a legjobbá válásra való törekvés akár nagy áldozatok és kőkemény munka árán is. A magyar fogorvos és közgazdász fia Walesben épített fel jól működő családi vállalkozást, a Best of Hungary egész Nagy-Britanniát ellátja prémium magyar élelmiszerekkel. Eredeti megjelenés: 2022. július 26. Írta: Somogyi Szonja
Rosenstein Tibornak óriási szerencséje van, egyetlen fiát ugyanúgy elkapta a vendéglátás miliője, mint őt. Éttermükben lassan három évtizede vacsoráznak pesti családok és nemzetközi sztárok, például Ralph Fiennes vagy Adrian Brody. Libamáj, maceszgombóc és disznótoros – amit ez a régió adni tud, azt mind megtaláljuk a Rosenstein Vendéglőben.
Móra, Zegna, Babycare – az idén hetvenéves Janikovszky János legnagyobb üzletei. A 80-as években Németországban tanulta meg, milyen érzés szabadon, százezer dollárokkal boltolni, aztán hazajött,
hogy privatizálja a Móra könyvkiadót, és visszaszerezze a patinás mesekönyvek kiadási jogát. Azt mondja, amikor belevág valamibe, nem gondolja túl, tökölés helyett inkább cselekszik. Az intuícióját használja, okostelefont és appokat viszont nem.
Nem az számít, hogy a mai fiatalok sokkal több termék közül választhatnak. Aki hosszabb távon fektet be, ugyanazokat az alapszabályokat kell, hogy figyelembe vegye, mint szüleinek kellett. Az, hogy harminc év alatt sokkal olcsóbb és egyszerűbb lett a befektetés, legjobb, ha a hozamunkban csapódik le.