Aranypolgár (1941)

Időtállóságát jelzi, hogy az Amerikai Filmintézet százas listája ma is minden idők legnagyszerűbb amerikai filmjeként jegyzi Orson Welles félig életrajzi ihletésű mesterművét. 1941-es bemutatásakor még csúfos zakó volt a jegypénztáraknál, a nagyvárosokon túl nemigen özönlöttek rá, a hollywoodi elit pedig a kitűnő kritikák ellenére is megvetette a filmet, hiszen az a hírhedt, hírhajhász médiamágnás, William Randolph Hearst életén alapult.
Kilenc Oscar-jelöléséből a forgatókönyvért kapott csak díjat, de amikor a gálán felolvasták a jelöltlistákon a címét, mindig kifütyülték. Ironikus módon a múlt évszázad új, lendületes mé­diája, a tévé hozta vissza az 50-es években a köztudatba, azóta pedig szakadatlanul pajzson hordozzák az Aranypolgárt.
„Történelmi értéke vitathatatlan marad, de senki sem akarja majd újra látni.” (Jorge Luis Borges, Sur irodalmi magazin)


Dr. Strangelove, avagy rájöttem, hogy nem kell félni a bombától, meg is lehet szeretni (1964)