Év elején égbe szálltak a lakásárak Magyarországon, de most jöhet a fordulat. Kérdés, hogy eljön-e ismét a tagadás állapota, és az eladók évekig kitartják álomáraikat.
A közel tíz éve tartó szinte szakadatlan áremelkedés után idén év elején még fokozódott is a drágulás üteme a magyar lakáspiacon, a Magyar Nemzeti Bank már decemberre egyértelmű, egészen pontosan 18 százalékos túlértékeltséget számolt ki. A többség, akinek van lakása, elégedetten csettinthet, a magyar háztartások nagy részének ezen alapul a vagyona. Aki viszont nem akart, vagy nem tudott lakást venni az elmúlt években, valószínűleg jó időre lemaradt.
A béremelkedés is számottevő volt az utóbbi nyolc évben, de a lakásárak az ország legnagyobb részén gyorsabban nőttek az átlagfizetésnél. Ez egyre több embernek tette elérhetetlenné a lakásvásárlást, vagy erős kompromisszumokra kényszerítette a kifeszített pénzügyi hátterű vásárlókat. Most pedig az olcsó hitelek korának is vége. Komoly csúcsra járt a lakáspiac, de egyértelműnek tűnik, hogy fordulóponthoz értünk. A visszaesés valamilyen szinten biztosnak tűnik, a fő kérdés az, hogy csak a tranzakciószám csökken-e, vagy az árak is lejtőre kerülnek.
A Daktela egy kis cseh digitális családi vállalkozásból nőtte ki magát európai szinten piacvezető céggé. A tavalyi évben 10 millió eurós árbevételt realizáltak, ami már most közel 40 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, és ez még csak a kezdet!
Richard Baar és David Hájek cége, a Daktela az egyik legnagyobb közép-európai szolgáltató, amely vállalatok számára kínál központi kommunikációs szolgáltatásokat. 2021-ben rekordot döntöttek, árbevételük elérte a 10 millió eurót, ami 33 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest.
Jelenleg Csehország és Szlovákia mellett már az Egyesült Királyságban, Magyarországon, Romániában, Szlovéniában, valamint Lengyelországban is üzemeltetnek irodákat. A Daktela ma már Csehország egyik legnagyobb SaaS (Software as a Service) vállalata. Baar és Hájek szerint a „kis családi” vállalkozás sikeresen fejlődik, lassan 200 fős csapatukkal ma már multinacionális vállalatnak számítanak.
Az eredetileg digitális központokat értékesítő és telepítő cégnek indult, majd később ügyfélkapcsolati kommunikációs központok építésére koncentráló cég jelenleg több mint 900 ügyféllel rendelkezik, köztük olyan cégekkel, mint a Rohlík (kifli.hu), a Mall, a Notino vagy a Solitea. Ugyanakkor a magyarországi ügyfélkör is szépen bővül, dolgoznak a Budmilnak, a Femcare.hu-nak és az Árukeresőnek is.
„2021-ben az előző évhez képest több mint 30 százalékkal nőtt a hívások száma, 18 százalékkal a chat-kommunikáció és 35 százalékkal a Daktela felhasználók száma” – hangsúlyozta Richard Baar, a cég igazgatója.
A Sandberg Capital szlovák magántőkealap tavaly fektetett be a Daktelába 150 millió euró értékben azzal a céllal, hogy hosszú távon támogassa a cég expanziós törekvéseit Közép-Európában és támogassa a nyugat-európai jelenlét megszilárdítását. A befektető belépésével felgyorsult a Daktela külföldi terjeszkedése, a cseh, a lengyel, a brit, a dubaji és a Fülöp-szigeteki fiók egy magyar fiókkal is bővült.
„2022-ben folytatjuk külföldi terjeszkedésünket szlovéniai és romániai fiókok megnyitásával, mindkét országban a telekommunikációs szolgáltatások teljes portfólióját kínáljuk a helyi cégeknek és ügyfeleknek. Ugyanakkor több olyan akvizíciós lehetőséggel is foglalkozunk, amelyek tovább bővíthetik termékportfóliónkat, és így a központi kommunikációs piac még szélesebb területét fedik majd le” – teszi hozzá Baar.
Új, mégis ismerős területekre merészkedett az Épduferr a tavalyi évben. Az új üzletágak hatalmas sikernek bizonyultak, a cég mégis inkább lassan, fokozatosan építkezik tovább, a legfontosabbnak ugyanis a hosszú távú stabilitást tartják. Palkovics Milán Dániellel, az Épduferr igazgatóságának elnökével ültünk le beszélgetni.
A nagyvárosok mindig szélsőséges érzelmeket szültek. Ez az egyszerű megfigyelés adta az ötletet, hogy öt évvel ezelőtt, az első Forbes Urban különszámba megírjuk vállaltan szubjektív, ámde annál szórakoztatóbb budapesti listánkat. Bagi úr ismét elővette karcos ceruzáját.
Ránézésre mintha kakukktojásként került volna az ikonikus kalauz által ajánlott budapesti éttermek közé a Hoppá! Ez az érzésünk egészen közelről megnézve sem múlt el.
Az Electrolux – a vállalat nyíregyházi beruházásával – a jövő gyárát építi Magyarországon. A globális vállalat büszke svéd gyökereire és skandináv értékeken alapuló működésére. A cégcsoport stockholmi központjában dolgozó Safrankó Edittel a mérnökképzésről, a multikulturális mindennapok előnyeiről és arról beszélgettünk, hogy egy magyar szakember számára milyen lehetőségeket kínál a svéd vállalat Magyarországon és világszerte.