Év elején égbe szálltak a lakásárak Magyarországon, de most jöhet a fordulat. Kérdés, hogy eljön-e ismét a tagadás állapota, és az eladók évekig kitartják álomáraikat.
A közel tíz éve tartó szinte szakadatlan áremelkedés után idén év elején még fokozódott is a drágulás üteme a magyar lakáspiacon, a Magyar Nemzeti Bank már decemberre egyértelmű, egészen pontosan 18 százalékos túlértékeltséget számolt ki. A többség, akinek van lakása, elégedetten csettinthet, a magyar háztartások nagy részének ezen alapul a vagyona. Aki viszont nem akart, vagy nem tudott lakást venni az elmúlt években, valószínűleg jó időre lemaradt.
A béremelkedés is számottevő volt az utóbbi nyolc évben, de a lakásárak az ország legnagyobb részén gyorsabban nőttek az átlagfizetésnél. Ez egyre több embernek tette elérhetetlenné a lakásvásárlást, vagy erős kompromisszumokra kényszerítette a kifeszített pénzügyi hátterű vásárlókat. Most pedig az olcsó hitelek korának is vége. Komoly csúcsra járt a lakáspiac, de egyértelműnek tűnik, hogy fordulóponthoz értünk. A visszaesés valamilyen szinten biztosnak tűnik, a fő kérdés az, hogy csak a tranzakciószám csökken-e, vagy az árak is lejtőre kerülnek.
Budapest, Andrássy út 19. Az olyan belső tereket, mint amilyeneket új sorozatunkban bemutatunk, kevesen láthatják a maguk teljes valójában. Ezeket az enteriőröket luxus, elegancia és időnként némi titokzatosság lengi be.
Brüll Zsigmond terménykereskedő 1880 és 1881 között építtette föl neoreneszánsz bérházát a mai Andrássy út 19. alatt. Freund Vilmos kereken tíz épületet tervezett az egykori Sugár útra, ebből kettőt a Brüll Henrik és fiai cég tulajdonosainak. (Az Andrássy út 43. alatt épült föl a másik.)
Az eklektikus palota műemléki rekonstrukciójának a 2010-es években álltak neki, itthon ritkán látható igényességgel és anyagi erőforrásokkal. Építtetője a Gattyán György tulajdonában álló WebMindLicences Kft.
A cél egy úgynevezett luxury multibrand áruház kialakítása volt ötezer négyzetméteren. Az áruház kétéves felújítás után, 2013-ban nyitotta meg kapuit Il Bacio di Stile néven. Az olasz kifejezés azt jelenti, a stílus csókja, és az itt kapható világmárkákra utalt.
A rekonstrukció terveit Nagy Csaba és a műemléki épületek felújításában igen tapasztalt Archikon csapata, az üzletek belsőépítészeti terveit a milánói Beretta Associati, az étterem és a bár belsőépítészeti terveit a londoni GA Design készítették.
A luxusáruház hét évvel ezelőtt bezárta kapuit, így nem sétálhatunk be bármikor. Az enteriőr azonban – a ruhákat és cipőket leszámítva – azóta is szinte változatlan, ezért rendezvényekre, filmforgatásokra adják bérbe. A tulajdonosok szerint a turistákkal kiegészített hazai piac akkoriban még nem tudott eltartani egy ilyen koncepciót, de nem zárják ki, hogy a jövőben ismét áruházként nyissák meg újra.
Bejárat Eredeti állapotban maradt fenn a bejárati előcsarnok és a lépcsőház is. Az átjáró terében három lapos, csegelyes kupola teremt hangsúlyokat, az innen induló főlépcső trieszti mészkőből faragott, háromkarú lebegőlépcsővel kapcsolja össze az emeleteket. Kis érdekesség: a bolt kapui előtt elsétálva mindig parfümillatot érezhettünk. Nem azért, mert valaki reggel túltolta a reggeli kölnit, a levegőbe fújt illatfelhő a koncepció része volt.
Udvar A budapesti bérházak jellemzője volt a beépítetlen tetőtér, hiszen a cselédlakások a hátsó traktusokban kaptak helyet, szemben például a párizsi manzárdtetőkkel. Ez megváltozott, az udvart lefedték, és keresztirányú hidakkal, valamint mozgólépcsőkkel növelték az átjárhatóságot. Nagy Csaba építész szavaival: „Az új karaktert a hidak, az áttört belső homlokzat és a könnyed üvegszerkezet határozzák meg, a külső teret átjárható belső térré transzformálva.”
Bár és étterem Hullámzó belső tér, légies tető, az udvar üvegteteje fölött megnyitva: a negyedik és ötödik emelet a kortárs építészeté. A tervezők ezt úgy oldották meg, hogy a belső részen egy szabadon formált, emelkedő „lepel” rejti magába a kétszintes teret, ahonnan a panoráma egészen pazar – az utcáról mégsem látunk semmit. A belsőépítészetre a színek harmóniája és a nemes anyaghasználat jellemző, a bárpult egy része például ónixból készült.
Piano nobile Ritkaságszámba ment az eredeti állapotban fennmaradt úgynevezett piano nobile, az emeleti polgári lakás utcafronti szalonokkal, eredeti nyílászárókkal, gazdag gipszdíszítésekkel, kandallókkal, padlóburkolattal, faragott fa fal- és mennyezetburkolatú ebédlővel. Ez az elegancia a későbbi áruházban is visszatükröződött.
Kőszegi Dániel egy kis debreceni pinceboltból indulva építette fel az ország legnagyobb erősáramú nagykereskedőcégét. A céget ma már gyerekei irányítják, de ő a nyugdíjas évek felé közeledve új ötletbe vágott bele, és egy maroknyi mérnökkel olyan elektromos meghajtást fejlesztett ki és gyártott le, amire az iparág nagyágyúi is elismerően csettintenek. Teherautóikat az Audi és az Aldi, kukásautóikat több magyar város is használja. Hamarosan bővítik az üzemet, és az a céljuk, hogy rövid idő alatt nyélbe üssék az első külföldi üzleteket is.
Nagy változások történnek a Hiventuresnél. Miután a startupfinanszírozás területén megvalósították terveiket, a hagyományos vállalatoknak is türelmes befektetőként segítenek megvalósítani másként elérhetetlennek látszó céljaikat.
Angliából hozott biokertészeti tudását lassan harminc éve Magyarországon kamatoztatja Matthew Hayes, a Zsámboki Biokert alapítója. Mintagazdaságában hetvenféle biozöldség terem.