Hozunk pár újdonságot. Itt van rögtön egy világpremier, a sztárkommentelő, aki a lap szélén pár személyes mondatot hozzáfűz a cikkhez – én még ilyet nem láttam máshol. Alföldi Róbert vállalta, hogy ő lesz az első, és így rögtön két igazi Forbes-arc is került a megújuló lap címlapjára. Hány évesen kapott Commodore-t, hányszor nem volt pénze zsemlére, és hány cégével […]
Hozunk pár újdonságot. Itt van rögtön egy világpremier, a sztárkommentelő, aki a lap szélén pár személyes mondatot hozzáfűz a cikkhez – én még ilyet nem láttam máshol. Alföldi Róbert vállalta, hogy ő lesz az első, és így rögtön két igazi Forbes-arc is került a megújuló lap címlapjára.
Hány évesen kapott Commodore-t, hányszor nem volt pénze zsemlére, és hány cégével bukott meg?
Van annál forbesosabb, mint ha valaki nem végzi el az egyetemet, hanem épít egy, a világpiacon is sikeres céget, majd arra fordítja az energiáját és pénzét, hogy minél virágzóbb magyar üzleti kultúrát teremtsen? Na, ugye. Ezért is jó, hogy Balogh Petyát mostanáig tartogattuk a címlapra – pedig már a legelső számban is szerepelt –, és Bánáti Anna most ült le vele és szüleivel beszélgetni arról, hogy miből lesz a Forbes-arc? Hány évesen kapott Commodore-t, hányszor nem volt pénze zsemlére, és hány cégével bukott meg? A Forbes-sztorik a legritkább esetben egyenes vonalúak és egyenletesek. Az egy másik pálya.
Volt már egy sikeres exitjük, fel is építették belőle következő tech startupjukat. A Haidekker testvérek a telekocsipiacról nyergeltek át a menzákra, hogy visszaadják nekünk azt a rengeteg időt, amit ebédért sorban állva töltünk el. Tennék mindezt globális piacvezetőként.
Miről is van szó? A Deligo Vision Technologies mesterséges intelligenciával és gépi tanulással gyorsítaná fel a menzai sorban állást, és faragna a kasszázás költségein. Szenzor alá pakolod az ebédet, odaérinted a kártyád, és suhanhatsz is tovább a géptől. Tényleg pár másodperc a művelet.
A startup tavasszal másfél millió euró befektetést vont be. A kört az OTP-féle Portfolion vezette, az Oktogon Venturesön vagy Szőke Márton angyalbefektetőn túl olyan külföldi angyalok is részt vettek benne, mint Robin Chase, a Zipcar autómegosztó amerikai alapítója, vagy Charles Songhurst egykori Microsoft-stratéga.
Miért nagy sztori? A céget az Autohopból exitelő Haidekker testvérek, István és Balázs, és velük tartó technológiai vezetőjük, Fazekas Gábor alapították. Négy országban futó telekocsis szolgáltatásukat a francia autómegosztó óriásnak, a Blablacarnak adták el 2015-ben. Alkalmazottként edződtek pár évet a franciáknál, majd egy év pihenő után belevágtak új, ambiciózus tech projektjükbe. Távolról sem sorozatvállalkozói sapkában: maradandót akarnak alkotni.
Örülnek? „Bőven többségi tulajdonosok maradtunk” – mondják az alapítók a Forbesnak, nekik és jövőbeni kollégáiknak is bőven maradt mozgásterük. Kész a termék, megvan, ki az ügyfél, és már az európai skálázáshoz is megvan a kellő tőke, legalábbis egy évre biztosan, akkortájt vonnának majd be újabb kört.
Hogyan tovább? „Tudják, hová akarnak néhány év alatt eljutni” – mondja a cégről Gergely Bence, a Portfolion befektetési menedzsere, és hozzáteszi, hogy már a tőkebevonás előtt is állandó kapcsolatban voltak. „Sokkal izgalmasabb perspektíva – mondja István –, hogy egyszer esetleg tőzsdére léphetünk annál, hogy bejelentkezik-e valaki, és ad-e értünk némi pénzt.” A menzapiacon ötven–százmillió eurós éves bevételi potenciált látnak, de a jövőben nem csak erre a felhasználási területre gyártanának.
A nagyvárosok mindig szélsőséges érzelmeket szültek. Ez az egyszerű megfigyelés adta az ötletet, hogy öt évvel ezelőtt, az első Forbes Urban különszámba megírjuk vállaltan szubjektív, ámde annál szórakoztatóbb budapesti listánkat. Bagi úr ismét elővette karcos ceruzáját.
Tavaly óta minden online pénztárgéppel rendelkező üzlet számára kötelező, hogy valamilyen digitális fizetőeszközt is elfogadjon. A törvény miatt rengeteg kkv szerzett be bankkártyaterminált, viszont a többségük még mindig nem igazán bízik benne – mutatott rá a PSC CEE Kft. vezérigazgatója.
Kőszegi Dániel egy kis debreceni pinceboltból indulva építette fel az ország legnagyobb erősáramú nagykereskedőcégét. A céget ma már gyerekei irányítják, de ő a nyugdíjas évek felé közeledve új ötletbe vágott bele, és egy maroknyi mérnökkel olyan elektromos meghajtást fejlesztett ki és gyártott le, amire az iparág nagyágyúi is elismerően csettintenek. Teherautóikat az Audi és az Aldi, kukásautóikat több magyar város is használja. Hamarosan bővítik az üzemet, és az a céljuk, hogy rövid idő alatt nyélbe üssék az első külföldi üzleteket is.
Az utóbbi tíz évben megjelent az órák piacán egy különleges, az óragyűjtők, órakedvelők vagy az iparban otthonosan mozgó, a fejnehéz multikat megelégelő szakemberek által életre hívott szegmens. A mikromárkák a megszokott dizájnoktól némileg eltérőt adnak közvetlen online értékesítéssel és különösen jó ár-érték aránnyal. Egyik erős versenyzőjük a használt piacon millió forintokért forgó Ming.
Több mint tíz éve készítik Budapest egyik legdrágább fagylaltját, legújabban pedig kulturális mecenatúrát is felvállaltak. A Fragola alapítói, Tihanyi Eszter és Török Balázs százmillió forintos beruházással színházi előadásokat, koncerteket és kiállításokat is befogadó bisztrót nyitottak Újlipótvárosban, miután négy évvel ezelőtt már elkezdték a szezonális fagylaltbizniszt kiegészíteni pizzériákkal. Idén meglesz az egymilliárdos forgalom – már bőven nem csak gombócból.