Összeállította: Bánáti Anna, Gólya Ági, Zsiborás Gergő

  1. Webeye
    Telematics Zrt.
    nyilvános vételár: 20,4 MRD Ft
    (60,6 millió euró)
    Vevő: Eurowag (Csehország)
    Alapítás: 2001
    Németh Tibor eredetileg építőmérnöknek készült, de egy szerencsés véletlen folytán odakeveredett Frank Hegyi, Kanadába emigrált magyar mérnök GPS-technológiáról szóló előadására a Műegyetemen. A szerencsés véletlen az volt, hogy Hegyi úr csomagját, benne a laptopjával, elkeverték a vámosok a repülőtéren, és a mérnök Tibortól kért segítséget a visszaszerzéséhez. 1995-ben a GPS-technológia megállt Amerikánál, főleg a katonai felhasználás jellemezte, alig volt néhány ipari szereplő, hát még polgári felhasználó. Tibort azonnal lenyűgözte az újdonság, és végül benne találta meg a hivatását.

    Sok hónapnyi kutató- és agymunka után fogalmazódott meg benne, hogy a GPS-technológiát kiegészítve „mozgó dolgok követésével” kell foglalkoznia, azaz logisztikával, árukövetéssel, fuvarfelügyelettel. A recept hozzávalói közül minden újdonságnak számított, alig volt elérhető és bevált tudás a piacon, amiből kiindulhattak volna, sem a GPS-technológia, sem a vezeték nélküli adatátvitel nem volt piacképes állapotban a céljaikhoz, így mindenre maguknak kellett rájönniük.
    A mobil távközlés 1994-ben a Westellel indult, de amíg nem került ipari formában a piacra, csak a beszédcsatornákon – pl. walkie-talkie – lehetett átvinni az összegyűjtött információt. A ma már mindennaposnak számító adatátviteli csatornák elterjedésével aztán könnyebb dolguk lett. Harcostársakat úgy szerzett magának, hogy egyetemekről vadászott le vörös diplomás mérnököket, programozó matematikusokat, akikkel – Tibor szavaival élve – a klasszikus magyar „konyha- és garázskutatás” módszereivel kifejlesztették a technológiát, és 2001-ben megszületett a Webeye elődje, a Lambda-Com Kft.
Németh Tibor

A doboz
„Azt meg kell tanulni, hogy amikor létrehozunk valami technológiát, a felénél se tartunk a munkában. Ahhoz, hogy abból sikertermék legyen, meg kell tanulni a másik oldalt, a fogyasztói világot, a kereskedelmi szabályokat, a piaci farkastörvényeket” – mondta Tibor a Forbesnak 2018-ban, amikor részletes cégportréban mesélték el a Magyarországról irányított multiépítés fordulatait. Sikertermékük, egy információkat gyűjtő és továbbító fedélzeti számítógép a járművekben (a cégnél mindenki csak doboznak hívja), kiegészítve a szükséges adatfeldolgozó szoftverekkel már 2005-re a piac élére dobta őket.


A Waberer’s egy kisebb flottával tesztelte őket, majd 2018-ra nyolcszáz járművüket és ötszáz pótkocsijukat bízta rájuk, mérték a sofőrök vezetéstechnikáját, az üzemanyag-felhasználást, a hátralévő vezetési időt, hogy a sofőrök megengedett utakat használnak-e, sőt azt is, nyitva maradt-e a raktárajtó, vagy hogy a sofőr időben megáll-e pihenni. A Webeye használatával komoly pénzeket spórolhattak meg a szolgáltatásért havidíjat fizető fuvarozócégek.