Egy éppen mélyre zuhanó részvény? Ingatlan, mert az legalább megfogható? Vagy a jó öreg állampapír? Mibe érdemes menekíteni a pénzünket, ha van? Ács Gábor három elemzésben veszi végig a lehetőségeket és a buktatókat is, mert ami elsőre logikusnak tűnik, nem biztos, hogy másodszorra is az. Jó ilyenkor egy olyan embert meghallgatni, aki már pár válságot pénzügyi újságíróként végigélt és […]
Egy éppen mélyre zuhanó részvény? Ingatlan, mert az legalább megfogható? Vagy a jó öreg állampapír? Mibe érdemes menekíteni a pénzünket, ha van? Ács Gábor három elemzésben veszi végig a lehetőségeket és a buktatókat is, mert ami elsőre logikusnak tűnik, nem biztos, hogy másodszorra is az. Jó ilyenkor egy olyan embert meghallgatni, aki már pár válságot pénzügyi újságíróként végigélt és végigírt.
Ez a magazin mindenesetre jó befektetés volt. Egy 32 oldalas személyes pénzügyi melléklet, két lista, benne mélyfúrás és mintavétel a magyar gazdaság egy-egy pontján, Gárdos Péter- és Uj Péter-portrék, és olyan üzleti sztorik, mint a magyar Skinsmarté és a cseh Rohliké (utóbbit Kifli.hu-ként az ajtód elől ismered).
Az idei exitlistán látszik, hogy 2021 még jó éve volt a magyar gazdaságnak, erős számokat tudtak mutatni a befektetőknek, és talán vonzó volt az is, hogy a közelgő válság előtt pénzhez lehet jutni. (Igaz, mindegyik tulajdonos azonnal feltehette magának a kérdést: részvény, ingatlan vagy állampapír?) Exitlistáink történetében a mostani az egyik leghosszabb és a legszínesebb. Gyártócégek, tanácsadók, startupok vannak a listán, aki végigolvassa, garantáltan meglepődik majd, mennyi olyan értékes, izgalmas, előremutató magyar cég van, amikről keveset hallani. Igaz ez az új e-kereskedelmi listánkra is, bár itt azért több az ismert név. A pohár mégis csak félig van tele, mert a cseh és a szlovák Forbes magazinnal összedolgozva készítettük ezt a listát. Mindkét országban jelentősen fejlettebb az online kereskedelmi piac, több és nagyobb cég nőtt fel az elmúlt tizenöt évben, magyarként fájó volt ezt megtapasztalni.
Írd fel, tervezz, aludj rá egyet! Mennyi a havi jövedelmünk, és mennyit költünk el belőle? Míg előbbit gyakran fejből is tudjuk, addig a kiadásainkat érdemes külön is feljegyezni – ott a jó öreg a-ceruza, egy Excel-tábla, valamilyen mobilapp vagy több netbankos alkalmazás extra funkciója. A lényeg, hogy ha tudjuk, mire költünk, könnyebb betömni a lukakat, amiken át elfolyik a pénzünk, könnyebb kordában tartani a fix kiadások feletti havi keretet. A különösen veszélyes impulzusvásárlások ellen jó taktika a bevásárlólista, de még jobb az alvás.
Nézz körül! Nem csak az számít, mit veszünk, hanem az is, hogy mennyiért. Emelkedő infláció mellett ugyanúgy fontos az árverseny: bár az árral szemben kevés kereskedő tud úszni, egy-egy akcióval sok vásárlót behúzhat. Az online árösszehasonlító oldalakkal – különösen a nagyobb értékű fogyasztási cikkeknél – ezt kényelmes is követni, de az akciók mellett a jó öreg pontgyűjtő kártyákkal is kedvező ajánlatokat lehet kifogni. Hódítanak a kupongyűjtés új formái is, több fintech cég (Curve, Recash) mellett már a hagyományos nagy bankok (Erste, OTP) is üzemeltetnek ilyen platformokat.
Egyél okosan! A kiadásaink több mint negyede élelmiszerre megy, fontos, hogy ezt minél hatékonyabban költsük el. Az éttermi étkezésnél az otthoni főzés több időt és energiát vesz el, a végösszegen ugyanakkor sokat nyerhetünk. Már azzal is spórolhatunk, ha ételrendelésnél magunk megyünk a csomagért kiszállítás helyett, az ételrendelős appok kihagyásával pedig megúszhatjuk a platformok emelt árazását. Plusz zöld pont jár, ha spórolás közben még kidobásra szánt ételt is mentünk, ahogy ezt például a Munch teszi – de a szomszédokkal is ér összebeszélni.
Védd a rezsid! A mai energiaárak mellett ez az egyik legégetőbb pont. Jelentősen spórolni csak nagy kezdeti beruházások árán lehet (hőszigetelés cseréje, fűtésrendszer korszerűsítése), de léteznek olcsóbb és könnyen felszerelhető megoldások is, mint például a hőtükör fólia. A fogyasztás visszafogását pedig akár apróbb lépésekkel is megkezdhetjük: folyó víz helyett medencében is lehet mosogatni, és egy-két fokkal alacsonyabb belső hőmérséklet is sokat számíthat.
Csökkentsd a digitális rezsid! Mivel van ilyen is: egyre több online szolgáltatás épül be a mindennapi életünkbe. A streamingháború élesedésével nagy a kísértés, hogy újabb és újabb platformokra fizessünk elő, de erre megoldás lehet, ha váltogatjuk a hozzáférésünket, és egy időben csak egy-két szolgáltatónak fizetünk. Az internet-, telefon- és banki költségeink is alattomosak lehetnek, ha nem figyelünk, itt az idő, hogy most és innentől évente egyszer átnézzük, milyen csomagot használunk, kell-e annyi bankkártya, nem érdemes-e csomagot vagy akár szolgáltatót (bankot, biztosítót, telekom céget) váltani.
Legyél zöld! A környezettudatos életmód ugyan sokszor növeli a költségeinket is, de van, amikor a fenntarthatóság spórolással is jár. Ruházkodásban a vintage üzletekkel üthetünk két legyet egy csapásra, a közlekedésben az autóhasználat visszaszorításával. A benzinárakkal szemben a közösségi közlekedés vagy a kerékpár is olcsóbb opció, Budapest belvárosában pedig a Mol Bubi közbringarendszer különösen kecsegtető a havi ötszázforintos használati díjával.
Leestek a részvényárak, olcsó papírokkal verhetjük meg az inflációt? Logikus gondolatmenet, kár, hogy több sebből vérzik. Igazán bevállalós, aki ma a kockázatok ismeretében nagy súlyt ad a részvényeknek, a fejőstehénnek használt magyar cégek papírjaival meg különösen érdemes óvatosnak lenni.
Rekordévet zár az építőipar, hallani az egyik helyen. Válságban van a húzóágazat, mondják egy másikon. Hol az igazság, mit várnak a piac szereplői, és hogyan lehet felkészülni egy olyan időszakra, amikor a válságtényezőkre a határokon belül nincs megoldásunk?
Ha szeptember, akkor Festetics-palota. És ha Festetics-palota, akkor Forbes Családi Gála, ahol együtt öltöztünk ünneplőbe a legnagyobb családi vállalkozásokkal.
Amíg az elmúlt években sorra vetették meg lábukat itthon is a kelet-közép-európai online titánok az Alzától a Mallon át a Rohlikig (Kifli), a magyar e-kereskedelmi forgatagban főképp azok tudnak itthon kitűnni, akik már évtizedeket öltek abba, hogy fogyasztóiknak a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsák. Nagy összeolvadások, patinás számtech áruházak, izgalmas új kihívók. Három Forbes-szerkesztőség, Csehország, Szlovákia és Magyarország csapata együtt dolgozott, először készítettünk listát a legfontosabb webáruházakról. Íme a magyar piac 15 magyar tulajdonú csúcsjátékosa.