Egyet tudott: csinálni akar valamit. Az elején a legrosszabb lóra tett, de tanult belőle. Berczeli András két éve alapított fintech tanácsadó cége ritka sebességgel skálázódik. Illetve cégük: az alapító rendületlenül mantrázza a csapat erejét, egységben és közvetlenségben gondolkodik, az „én”-t szinte kitörölte a szótárából.
„Meg tudjuk oldani, hogy ne csak én, hanem mindenki, az egész csapat rajta legyen a fotón?” – kérdezi Berczeli András, ahogy lendületesen körbemutat az irodában. Péntek és járvány lévén furcsa, hogy tele van, le sem tudunk ülni a tárgyalóban, a home office korszak ellenére a kollégák szeretnek bejárni, jó a hangulat. Ha össze tudja trombitálni a harminc csapattag többségét, lefotózzuk a teljes gárdát, mondom. András bőszen bólogat, hangsúlyozni akarja a csapat fontosságát, nála ez az elsődleges szempont. Magát sem operatív vezetőnek, pláne nem főnöknek, hanem szervezetfejlesztőnek tartja, kis túlzással a vérében van a csapatépítés. Kicsit vakarom a fejem, alkalmas lesz-e a helyszín egy tömegjelenetre, elég jól ismerem az épületet a földszinten lévő Hatszín Teátrumtól a tetőről élvezhető panorámáig. Szinte hazajárok ugyanis a Corner Sixbe, a Pest belvárosában álló régi MSZP-székház ma a Forbes-arcok valószínűtlen, de létező gyűjtőhelye. A viseltes, pártállami kockaságot idéző épületben van a Móra Kiadó központja, Janikovszky János tulajdonosról már írtunk üzleti és műgyűjtői portrét is (Forbes, 2022/02). Itt van a Móra által már felvásárolt Bookr bázisa is, a cég alapítója, Horváth Dorka az öt évvel ezelőtti 30 sikeres 30 alatti listánk után felkerült idén bemutatott selfmade-listánkra is (Forbes, 2022/02).
Az épület tetején pedig a Munch főhadiszállása van, a négy alapító mindegyike szerepelt a 2021-es 30/30-as listán, Wettstein Albert még címlapon is volt (Forbes, 2021/05). Sőt, egy korábbi rendezvényünk, a Forbes Flow után a munchos srácok meghívták a szerkesztőséget bulizni az épület felső szintjére, fiatal startupperektől hemzsegett az emelet, megdöbbentő volt látni, a magazinunk hány korábbi portréalanya nyüzsgött a konyha és az erkély között.
A bankszektor pénzügyi szolgáltatásai és termékei annyira komplexek tudnak lenni, hogy az már engem is leköt.
Egy emberöltő óta van jelen a STIHL Magyarországon. A márkanévről évekkel ezelőtt elsőre mindenkinek a motoros fűrészek ugrottak be: ha valaki átszólt a szomszédba, hogy kölcsönkérheti a STIHL-t, akkor nem kellett magyarázkodni, mire is gondol. A STIHL azóta rengeteg új, innovatív termékkel bővítette palettáját, mára már nem csak az erdő- és mezőgazdaság, a kert- és tájépítés, valamint az építőipar professzionális dolgozói részére, hanem magán kerttulajdonosok, otthoni felhasználók, sőt, kertészkedni szerető nők számára is ajánl kerti gépeket. Bakon Gábort, az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft. ügyvezetőjét kérdeztük a cég jelenéről és jövőjéről.
Miként reagál a változó piaci igényekre a STIHL?
Az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft. tavaly november 15-én ünnepelte fennállásának 30. évfordulóját. Jómagam 15 éve, 2007 óta vagyok a vállalat ügyvezetője, és büszke vagyok rá, hogy a célunk és a világnézetünk a mai napig ugyanaz maradt, mint a kezdetekkor. A STIHL-nél nagyon alacsony a fluktuáció, mindmáig szinte ugyanazzal a csapattal dolgozom. Vezetőként most az egyik legnagyobb kihívásomnak azt érzem, hogy ezt a 15 éve összeállt csapatot a versenyképes juttatások mellett folyamatosan lendületben tartsam.
Mindennapi kiemelt célunk, hogy megfeleljünk a vevői elvásároknak, e nélkül nehéz lenne piacvezetőnek maradnunk. A Waiblingenben működő fejlesztési központunkban többszáz mérnök dolgozik azon, hogy a hobbi felhasználóktól a profi vállalkozókig mindenki megtalálja a számára megfelelő gépet, eszközt. Itt említsük meg azt is, hogy a piac az értékesítési csatornák terén is változik, egyre több kereskedőnk értékesít online is. Ami a jövő szempontjából biztos: felhasználóinkat most is és a jövőben is szakkereskedői hálózatunkon keresztül kívánjuk kiszolgálni, mert csak így tudjuk garantálni a teljeskörű, tartós elégedettséget.
Hogyan válhat valakiből STIHL kereskedő?
Szelektív értékesítési hálózatként működünk, családi vállalkozásként az egészséges versenyhelyzetek megteremtésében hiszünk. Ahhoz, hogy valaki velünk dolgozzon, meg kell felelnie a szigorú feltételrendszerünknek. A szakkereskedéseknek gépszervizt kell fenntartaniuk, széles termékpalettával kell rendelkezniük, de ugyanilyen fontosnak tartjuk azt is, hogy képzett, hozzáértő értékesítők fogadják a vásárlókat, ami többek között azért szükséges, mert a gépeket üzemkészen, használati tanácsokkal adjuk át a felhasználóknak. A kereskedésekben rendkívül fontos szerepe van az after sales termékkínálatnak és szolgáltatásoknak is. Szimbiózisban élünk a kereskedőinkkel, támogatjuk, folyamatosan edukáljuk őket.
Milyen változásokat hozott a covid a lakossági piacon STIHL-nél?
A kihívások ellenére 2021-ben közel 10 milliárd forint nettó forgalmat realizáltunk, az emberek sokkal több időt töltöttek otthon, és sokkal többen vágtak bele a kertészkedésbe. Még inkább előtérbe kerültek az akkumulátoros gépek, melyek rendkívül egyszerűen használhatók, a hobbi kertészeknek is nagy szabadságot, örömteli munkát biztosítanak. A globális STIHL vállalatcsoportnál tavaly 14 százalékkal nőtt az eladott gépek száma az előző évhez képest.
Milyen lépéseket tesz a STIHL a fenntartható fejlődés érdekében?
A fenntarthatóság a cégcsoport kiemelt projektje. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és az energiahatékonyság növelése stratégiánk kiemelt része. Missziónknak tekintjük a környezetvédelmet, éppen ezért folyamatosan dolgozunk termékeink károsanyag-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának csökkentésén, az akkumulátoros technológia tökéletesítése is ezt a célt szolgálja. Az automatizálás szintén első helyen áll a fejlesztésekben. Ilyen automatizált termékeink a robotfűnyírók, amelyek például az időjárást érzékelve, majd arra reflektálva végzik a gyep tökéletesre nyírását. A STIHL „connected” gépek és eszközök szervizigényt jeleznek, mutatják a teljesítményt, kommunikálnak az okostelefonokkal. Az anyacég több startuppal áll fejlesztési kapcsolatban, ilyen például a digitális, GPS alapú erdő- és parkfelmérés.
Gazsi Zoltán úgy vezeti a legnagyobb magyar salátagyárat, ahogyan sarki expedíciókat szokás. Kapcsolódásokat kereső autonóm vezető, hitelességet és bizalmat hirdet, elképesztő sodrású forgószél módjára mutatja, milyen, amikor valaki önazonos, vállalható és értékvezérelt. Hogy milyen, amikor a sikered nem mások kárára határozod meg.
Sosem volt még ilyen jövedelmező eladni mindenünket, főképp, ha szupersztárok vagyunk. Az amerikai Forbes összegyűjtötte a 25 legtöbbet kereső médiasztárt: összesen 4,4 milliárd dollárt szakítottak 2021-ben, a legtöbbjük anélkül, hogy bármi új terméket előállított volna. Íme a top tíz.
„I am my job. Egy vagyok a munkámmal. Ezt a csapdát jól ismerem. Nemcsak hogy belesétáltam, de jól magamra is zártam” – írta 2020 decemberében Gyurkó Szilvi jogász, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány létrehozója. A kiégés peremén állt, ezért kivett egy pihenőévet, vállalva az eltűnés minden kockázatát, a szakmaiaktól az anyagiakon át a személyesekig. Most visszatért az alapítványhoz, de fokozatosan, egyelőre csak tanácsadói státuszban. Interjú cápalétről, újratervezésről, nemet mondásról és sabbaticalról.
Az IBUSZ annak az 1902-ben alapított vállalatnak a jogutódja, melyet a Magyar Királyi Államvasutak hivatalos menetjegyirodájaként hoztak létre. Neve 1926-tól Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Rt., röviden IBUSZ lett.
Újbuda egyik eldugott utcájában működik Deme Mózes kerékpárüzlete. Már több bővülést és költözést is átélt, egy idő után mindig „égig érnek a bringák”.