Lehet, hogy Michael O’Leary Magyarországon miniszterek leidiótázásával tett szert hatalmas ismertségre, de a Ryanair sikertörténetét már több mint harminc éve írja. Rengetegen utálják, ám a pénzügyi eredményei magukért beszélnek: ellentmondásos módszereivel a csőd széléről indulva emelte cégét a legtöbb utast szállító és egyben legértékesebb európai légitársasággá. Ahogy eddig minden válságból, most a covidból is megerősödve jön ki.
Talán túlzás, hogy ölni tudna vele, de érezhetően igen szúrós tekintettel fogad Michael O’Leary, amikor a dublini Ryanair-központban belépek a tárgyalóba. Még tart a fotózás, de egy pillanatra elugrik a kamerák elől, hogy egy kicsit vicsorogva elém dobhasson az asztalra egy papírkupacot. A Ryanarről szóló legutóbbi cikkem, kinyomtatva, angolra fordítva, néhány helyen kidekorálva nagy felkiáltó- és kérdőjelekkel. Boldogság, hogy felkészült, és mindent kifogásol belőle, ami szerint nem a Ryanair a legnagyobb király. Már az is baj, hogy a cikk szerint a Ryanairhez gyorsan visszataláltak az utasok a covid után, szerinte ugyanis el sem hagyták. A Wizznek sose volt még csak hasonló se a költségszintje, mint a Ryanairé, a brand pedig nem számít, csak a költség.
Végül is egész jól megúsztam ahhoz képest, milyen sztorik keringenek hangneméről és kiabálós temperamentumáról. Amikor erre rákérdezek, mindig csak mosolyog – kábé az a válasz, hogy „á, nem is”. Kicsit elvitatkozunk, mielőtt indul a magnó, de már ekkor minden oda fut ki, hogy cost is king, minden azon múlik, mennyire sikerül leszorítani a költségeket.
Nem sok nála nagyobb költségkontroller van a világban. A végletekig leegyszerűsítve valóban azzal mentette meg, majd futtatta fel a világ egyik legsikeresebb légitársaságává a belépésekor csőd szélén tántorgó Ryanairt, hogy mindenkiből kipasszírozta a szart is, legyen az reptér, munkavállaló, illetve bármi más üzleti partner. Ennek a brutális költségminimalizálásnak a része az is, amikor kéjes vigyorral idiótáz le akár minisztereket is, az így kapott ingyenpublicitással még ma is tud spórolni a reklámbüdzsén.
A GOLDBECK története több mint ötven, sikerben gazdag évre nyúlik vissza. Ma az építőipari szegmens egyik vezető vállalataként több mint 12 000 alkalmazottat foglalkoztat Európa-szerte. Az innovációban és trendteremtésben jártas cég egyedi és egyedülálló parkolóházprojektjeinek a kontinens minden részén csodájára járnak. A szellemi tulajdonért felelős igazgató, Martin Mihal’ a vállalat működéséről és sikeres projektjeiről beszélgetett […]
A GOLDBECK története több mint ötven, sikerben gazdag évre nyúlik vissza. Ma az építőipari szegmens egyik vezető vállalataként több mint 12 000 alkalmazottat foglalkoztat Európa-szerte. Az innovációban és trendteremtésben jártas cég egyedi és egyedülálló parkolóházprojektjeinek a kontinens minden részén csodájára járnak. A szellemi tulajdonért felelős igazgató, Martin Mihal’ a vállalat működéséről és sikeres projektjeiről beszélgetett velünk.
Hogyan kezdődött a GOLDBECK története?
A céget Ortwin Goldbeck és hét alkalmazottja alapította 1969-ben – ők együtt készítették a vállalat első acél építőelemeit is. Az 1980-as évek közepe óta, a klasszikus ipari csarnokok mellett a GOLDBECK irodaépületeket és többszintes parkolóházakat is épít saját gyártású elemekből. A vasfüggöny leomlása után a cég a német határokon túl, Csehországban és Lengyelországban is terjeszkedni kezdett, majd 2004-ben megnyitotta szlovák fiókját Pozsonyban.
Jelenleg hány országban működik a vállalat és mely területekre fókuszálnak?
A GOLDBECK-nek Európában több mint száz fiókja, valamint tíz gyártóüzeme van, ezek mellett van három bemutatóközpontunk is, ahol az ügyfelek 1:1 méretben tekinthetik meg a termékeinket. 2022-ben létrehoztuk a GOLDBECK CEE South multinacionális cégcsoportot, amely összefogja a közép-európai régió négy országában működő öt fiókvállalatunkat. Ide tartozik Szlovákia, Magyarország, Szlovénia és Horvátország. Termékportfóliónkban megtalálhatóak a beltéri létesítmények, irodaépületek, parkolóházak, lakóházak, iskolák és sportlétesítmények építéséhez szükséges rendszerek is. Ezek mellett, külön üzletágat dedikáltunk a csarnokok, irodaházak és iskolaépületek felújítására.
A projektek lebonyolítása során lényeges különbségek vannak az egyes ügyfelekkel való kommunikációban?
Igen, hiszen minden ország más sajátosságokkal rendelkezik. Például a parkolóházak esetében lényeges különbségek vannak az építésre vonatkozó tűztechnikai követelmények között. Vannak ügyfeleink, akik több európai országra kiterjedő befektetési tervvel rendelkeznek. Cégünk jelentős segítséget nyújt nekik ehhez azzal, hogy biztonságos környezetet teremt a beruházásaikhoz. Részletekbe menően, előre feldolgozzuk az egyes országok közötti összes különbséget. Befektetési garancia mellett ügyfeleinknek átfogó szolgáltatásokat nyújtunk minden országban, ahol jelen vagyunk.
Hogyan merült fel, hogy parkolóházakkal is foglalkozzanak, és mi teszi ezeket a projekteket különlegessé az Ön számára?
Mi is érdekeltek vagyunk a gondtalan, kényelmes parkolás megteremtésében, hiszen ez mindennapi életünk szerves része. A cél, hogy elkerülhető legyen a parkolással kapcsolatos helyzetekből eredő, tudatalatti stressz. Ezt a vezérelvet követve készítették el mérnökeink azt a kiemelkedően felhasználóbarát, kényelmi szerkezetrendszert, amely segítségével a parkolóházak belső oszlopoktól mentesen alakíthatóak ki. Az épületrendszerünk előregyártott mennyezeti paneljeit rejtett acél teherhordó szerkezettel láttuk el. Röviden tehát a homlokzatot és a tetőt egy erős tartószerkezeti rácsra húzzuk fel, az ügyfél vagy az építész kívánságainak megfelelően. Az elismert európai homlokzatgyártókkal folytatott, kiemelkedő együttműködésünknek köszönhetően ki tudjuk elégíteni a befektető igényeire szabott homlokzati elemek gyártási követelményeit is. Természetesen a legmodernebb építési technológiákat alkalmazzuk.
Hogyan kapcsolódnak projektjeikben az környezetvédelem és a fenntarthatóság témáihoz?
Ez a terület kiemelt figyelmet követel, ezért a koordinálására létrehoztunk egy csoportszintű fenntarthatósági osztályt. Célunk, hogy a következő években elérjük a CO2-semlegességet. A fenntartható építkezés számunkra azt jelenti, hogy felelősséget vállalunk a környezeti terhelés csökkentésében. Az intenzív kutatás-fejlesztés eredményeképp rendszerszintű megoldásainkban a környezeti, szociális, funkcionális és gazdasági tényezőket kiegyensúlyozott módon kezeljük. A klímavédelem és a környezeti szempontokkal való összeegyeztethetőség számunkra központi témák a parkolóházak tervezésében. A parkolóházak esetében a fotovoltaikus eszközök elegendő napenergiát biztosítanak mind az elektromos járművek töltéséhez, mind pedig a napi áramfogyasztás fedezéséhez. A homlokzatra vagy a tetőre telepített növények nem csupán a környező klímára vannak jó hatással, hanem természetes élőhelyet biztosítanak egyéb élőlények számára is. Az ilyen típusú homlokzatok és tetők megakadályozzák a környezet túlmelegedését és természetes védelmet jelentenek a porral és a zajártalommal szemben – ez a városi környezetben különösen fontos.
Az önök építkezési rendszere akár 20%-kal csökkenti a CO₂-kibocsátást a hagyományos technológiákhoz képest. Ezt hogyan tudták elérni?
Első pillantásra látható, hogy a mi rendszerünk anyagigénye kisebb, mint a hagyományos, monolitikus építkezéseké. A különböző építési módszerek összehasonlításával alaposan megvizsgáltuk a különböző építőanyagok gyártásának többszintes parkolóházaink CO2-egyenlegére gyakorolt hatását. A biefeldi GOLDBECK alkalmazotti parkolót vetettük össze egy elképzelt, hagyományos módszerekkel épített parkolóházzal, és azt a kiváló eredményt kaptuk, hogy az előbbi CO2-lábnyoma 20%-kal alacsonyabb.
Ezen kívül mi különbözteti meg a céget a versenytársaktól?
Parkolóházaink megfelelnek az összes fontos építési és üzemeltetési követelménynek. Teljes életciklusuk során gazdaságos, ugyanakkor felhasználóbarát, kényelmes és innovatív konstrukciók. A nyitott kialakítású homlokzat és az oszlopmentes belső elrendezés nem csak nagyobb biztonságérzetet adnak, de az optimális szellőzést és a természetes fény beáramlását is segítik. Az európai családi vállalkozások értékrendszerét követjük, ugyanakkor fiókvállalataink és gyártóüzemeink decentralizált rendszerben működnek Európa-szerte. Elkészült projektjeinkről hosszú távon gondoskodunk, teljeskörű szolgáltatást és kulcsrakész építkezést kínálunk. Azonban ennél több is megkülönböztet bennünket versenytársainktól. A központi tervfejlesztésnek köszönhetően bármilyen új technológiát nagyon gyorsan be tudunk vezetni az egész kontinensen.
Mit tartanak a cég legnagyobb eredményének a parkolóház-építés terén?
Legújabb projektünk, amire büszkék vagyunk, hogy egy nyolcszintes, 8500 férőhelyes parkolóházzal bővítjük a frankfurti repülőteret. Szintén a legnagyobb sikereink között említeném, hogy a németországi Hirschbergben a munkavállalóink számára épített parkoló volt a legelső parkolóház, amely megkapta az arany minősítést a Német Fenntartható Épületek Tanácsától (DGNB).
A parkolóházak építése során mennyiben számolnak az autóipari trendekkel?
Ezek a trendek a parkolók korszerűsítésére ösztönznek, így a parkolók bővítésére, illetve az egyes parkolóhelyek elektromos töltővel való ellátására. Egy 3,5 tonnás teherszállító járművekre tervezett garázs megépítésével sikerrel teljesítettük egy európai logisztikai cég különleges igényeit is. A hirschbergi fejlesztési és dizájnközponttal folytatott kölcsönös és intenzív kommunikáció olyan szakmailag kiemelkedő környezetet teremt, amelyben még a jelentősebb kihívásokat és átlag feletti igényeket is teljesíteni tudjuk.
Hogyan látja a parkolóházak jövőjét? Mi a GOLDBECK jövőképe?
A gyorsan növekvő autóipar miatt egyre szembetűnőbb a parkolóházak hiánya. Az önkormányzatok már a lakóövezetekben is kénytelenek szabályozni a parkolást. A GOLDBECK kész páratlan szolgáltatásokat nyújtani ügyfeleinek a parkolóházak előkészítése és üzemeltetése terén. Emellett szeretnénk továbbra is vezető szerepet betöltetni az ügyfeleink számára elérhető új technológiák és folyamatok létrehozásában és bevezetésében.
A Szabadság téri Flavát egyelőre meghagyhatjuk azoknak, akik euróval fizetnek, valamiért félnek elhagyni a szállodájukat, és azt sem szeretnék eldönteni, hogy aznap ülve bulizzanak vagy vacsorázzanak.
A 2008-as gazdasági világválság óta nem voltak ilyen nehéz hetei a bankszektornak, mint márciusban. Hét adat és három ábra az Egyesült Államok történetének második és harmadik legnagyobb bankcsődjéről (Silicon Valley Bank, Signature Bank), valamint a 157 éves svájci bankóriás (Credit Suisse) bőven áron aluli eladásáról.
Merész. Ambiciózus. Őrült. Vagy csak maga a nagybetűs Álom. Szeretünk nagy ötletekről írni a Forbes.hu-ra, hát még, ha a nagy ötletek valóra válnak, legyen szó akár huszonéves startupperekről vagy sok év multit maguk mögött hagyó alkalmazottakról.
Váratlan bejelentés a márciusi magazint bemutató eseményünkön, a Kilövésen. Már csak az ehhez hasonló pillanatokért is érdemes élőben meghallgatni a legizgalmasabb Forbes-sztorikat.
Marc Ferrero kortárs festő és az Hublot luxusóramárka találkozása több mint gyümölcsöző. A szenvedélyes művész óralapnyi felületeken is képes kibontakozni. Az Hublot újra boltot nyitott Budapesten, ebből az alkalomból járt a városban Marc Ferrero – extravaganciáról, szögletes vonalakról és a színek erejéről beszélgettünk.