Mikor kell permetezni, hogy a termés a lehető legkevesebb vegyszerrel is a legjobb minőségű legyen? Erre a kérdésre fejlesztett digitális rovarmonitorozási okoseszközt és szolgáltatást a huszonévesekből álló magyar Smapp Lab. Már nemcsak Európában, de Dél-Amerikában is aktívan terjeszkednek.
„Hajnalban forrasztottunk, fúrtunk, aztán reggel vittük a csapdát a gazdákhoz. Egy közösségi irodában voltunk akkoriban. Csak akkor tudtuk csinálni a rovarcsapdákat, amikor a többiek már hazamentek” – emlékszik vissza a lassan három évvel ezelőtti indulásra Posta Donát, a Smapp Lab CEO-ja, egyben egyik alapítója. „Aztán át tudtunk lépni abból a sufnituningból” – mosolyog már budapesti irodájukban a másik alapító, a biomérnök Bereczki Anna, a Smapp Lab kutatási vezetője.
A fotózás idejére lehuppanok egy székre, ahonnan épp az iroda játékkészletére látok: A Mars terraformálása című társas mellett egy Monopoly, egy Bang és egy Lego világtérkép kapott helyet. Donáték – kis túlzással – épp a világ meghódítására készülnek: Európában lassan húsz országban használják a gazdák a Smapp Lab csapdákat és a kapcsolt szolgáltatásokat, és már Dél-Amerikában – Brazíliában, Chilében, Argentínában és Mexikóban – is elkezdtek terjeszkedni.
A covid felgyorsította a növekedésüket, mert az utazási korlátozások, tilalmak miatt minden kontinensen ugyanannyi idő- és anyagi ráfordítással lehetett üzletet kötni. „Amikor korai fázisú a cég, és korlátozottak a pénzügyi forrásai, ez nagy előny. Nem kellett a partnerek között választanunk, csak azon múlt a tárgyalások száma, hogy adott napon meddig tudtunk fennmaradni, és az időeltolódásokat is figyelembe véve hogyan időzítettük a megbeszéléseket.”
Marc Ferrero kortárs festő és az Hublot luxusóramárka találkozása több mint gyümölcsöző. A szenvedélyes művész óralapnyi felületeken is képes kibontakozni. Az Hublot újra boltot nyitott Budapesten, ebből az alkalomból járt a városban Marc Ferrero – extravaganciáról, szögletes vonalakról és a színek erejéről beszélgettünk.
Kérdezett: Ligetfalvi Viktor és Schwarz Gábor
Alapvetően órás szakújságíró vagyok, de azt gondolom, hogy a kortárs művészet és az óraipar, vagyis az elmélyült órakedvelés között az az egyik legfőbb hasonlóság, hogy azt látsz bele, amit szeretnél. Így van, ebben egyetértünk.
Láttam az általad tervezett Hublot-kat a 2019-es bázeli óraexpón, a Baselworldön. Az Hublot extravagánsabb modelljei jellemzően gyémánttal vannak kirakva, különleges anyagból készültek, színesek, akár szivárványszínűek, viszont az általad készített két modell, a kék és a piros változatok még az Hublot kollekciójából is kilógtak. A te ötleted volt, hogy órát tervezz, vagy az Hublot keresett meg? Műtárgygyűjtőkkel dolgoztam Svájcban, és ők hoztak össze egy találkozót az Hublot munkatársaival. Csak úgy, tét nélkül. Húszperces találkozó volt, és négy óra múlva már kész volt a szerződés is. Beleszerettek abba, amit csinálok, főleg, amikor megmutattam a Lipstick című képemet és annak a részleteit. Két perc múlva, mit két perc, két másodperc múlva rá is vágták, hogy „ez kell nekünk”, szeretnének egy olyan órát, aminek ez a festmény az alapja. Szerelem volt első látásra. Nem dolgoztam még ilyen márkával, nem dolgoztam órán korábban, de egy nap alatt a semmiből jött össze, és fantasztikus érzés volt.
A Lipstick című festmény a Storytelling Art sorozat tagja, egy nőt látunk rajta rúzzsal, és a körülötte levő képekből kirakhatunk egy történetet. Egy 21. századi nő egyéniségét szeretném kibontani. Körben nem használok éleket, de a középpontban levő nő ábrázolásán több él is elég markáns, például a rúzs és a szemüvegkeret. Körben pedig a nő különböző szerepei, különböző arcai bontakoznak ki.
Ki választotta a kék és piros színeket? Te vagy az Hublot? Közösen. A színek kiválasztása hosszabb folyamat volt. Az olajfesték színei behatárolták a keresést, és hosszas egyeztetés után lett a piros, ami a szenvedélyt kifejező szín, és a türkiz, ami a nyaralás, a trópusok, a vízpart jellegzetes színe. Minden színnek megvan a jelentése, úgyhogy ez nagyon fontos lépés volt.
Most megjelent a fekete és a fehér modell is. Ennek a két színnek az a története, hogy amikor fiatal voltam, képregényeket készítettem, és nagyon drága volt színesben nyomtatni, tehát egy magamfajta művésznek nem volt más választása, mint kiválóan rajzolni fekete-fehér-ben. A mai világban a színes nyomtatás már egyáltalán nem különleges, de az én időmben – ötvenkilenc éves vagyok – még jól kellett tudni rajzolni, festeni fekete-fehérben is. Egyszerű színek, de mégis, az én életemben nagyon jelentős szerepük van.
Az Hublot-val való megismerkedésed előtt is szeretted? Igen, igen.
Mi volt az első órád? Az első órámat még elsőáldozásra kaptam a nagynénémtől, de nem emlékszem pontosan, milyen volt.
Van kedvenc márkád? Az Hublot. A márka hitvallása nagyon közel áll a művészi irányomhoz. Az Hublot szlogenje az „art of fusion”. És ez az összeolvadás, ez a fúzió az én művészetemben is megmutatkozik, mivel különböző grafikai stílusokat keverek. Emellett szeretem, ha egy óra felismerhető. Nem kedvelem az egyszerű darabokat.
Ez itt rajtad egy Hublot Spirit of Big Bang gyémántokkal? Igen, nagyon szeretem, főleg, hogy nem szokványos kerek tokos, hanem téglalap alakú, úgynevezett tonneau. Szeretem a szögletesebb vonalakat.
A szögletes vonalak a modern festészetbe a kubizmussal kerültek be. Igen, Picasso is jeles képviselője volt ennek az irányzatnak. A modern, populáris művészetben is egyre markánsabban jelennek meg a szögletes vonalak. Láthatod nálam is, hogy fontosnak tartom a szögletesebb részleteket.
Fogalmazzunk úgy, hogy nem volt egyszerű gyerekkorod, tizenhat évesen az iskolát is otthagytad. Mit tanácsolsz egy mai fiatalnak, akit egyik oldalról a megfelelni vágyás, az elvárások nyomasztanak, a másik oldalról viszont ott van benne az elfojtott képzőművész, a festő vagy szobrász, vagy más művészi ambíció? A legfontosabb, hogy a művészeten keresztül történő önkifejezés szabadságot ad. És a legnagyobb szabadságot szerintem a festés adja. Van néhány tubusnyi színed, és egy egész világot hozhatsz létre velük. A festészetre pedig egyre nagyobb igény van. A művészetnek van jövője, ezáltal a művészeknek is.
Nehéz a kezdeti években pénzt keresni a művészettel? Nem kerestem vele pénzt, azt sem tudtam, hogyan lehet. Többször kellett nulláról újrakezdenem, nem volt könnyű. Egy idő után rájöttem, hogy el tudom adni a képeimet, ha nem egy vagyonért árulom őket, hanem körülbelül száz euróért. Ez így is lett. De csak azt tudom tanácsolni, hogy próbálkozni kell, csinálni kell, de nagyon kemény lesz.
Az 1980-ban alapított svájci céget 2008-ban megvásárolta az LVMH csoport, így egy tulajdonoshoz került a Tag Hauer és a Zenith óramárkákkal. A francia hublot (lőrés) szó eredetileg azt a kis kör alakú ablakot jelenti, amit a hajó testébe vágnak, hogy levegőt és fényt engedjen be rajta.
Írta: Jared Schrieber (angyalbefektető) // Fordította: Knittel Martin Négy éve költöztem Magyarországra, és ez alatt az idő alatt arra lettem figyelmes, hogy sokan azt hiszik, minden új technológiai vállalat „startup”, részben azért, mert a szó jelentésének nincs pontos meghatározása. És valóban, talán könnyebb azzal meghatározni a startupot, hogy mi nem. Egy startup nem kisvállalkozás, és nem is […]
Márkus Zsolt Magyarországon elsőként épített fel egész évben termelő, mesterséges világítású üvegházat. Az itt pirosodó veresegyházi paradicsomok a Bocuse d’Or döntőjéig jutottak és a profit is szépen nőtt. Aztán épphogy túlélték a covidot, egy makacs paradicsomvírus és az energiaár-robbanás térdre kényszerítette a vállalkozást. Most a veresi szamócával és uborkával menekülnek előre.
Bő tíz év konjunktúra ért véget a világgazdaságban 2022-ben, és a tanulóévein lassan túljutó ökoszisztémának újra bizonyítania kell. Ezúttal abban, hogy mit kezd a kockázati tőkétől idegen üzleti logikával, a racionalitással és a tervezhetőséggel.
Nagy nehezen és az unióban a legmagasabb szinten tetőzött a magyar infláció az év elején, de nagyon bizonytalan, hogy milyen gyorsan térhet vissza messze a tíz százalék alatti régióba. A jegybank és a kormány egyre élesebb konfliktusa is emlékezetessé tette az elmúlt hónapokat, végül még egy bankválság is beütött Amerikából. A Forbes negyedéves makrogazdasági jelentése.