A dicső járványéveknek vége. Az e-kereskedelemben szinte mindenkinek jól ment a szekere, viszont a covid lecsengésével most már tényleg okosnak kell lenni, és a pénzzel meg a fejlesztésekkel is okosan kell bánni. Pláne olyan tőkeerős régiós titánok árnyékában, mint az Emag, az Alza vagy a Kifli – ezek ugyanis egyre agresszívabbak a magyar piacon. A Forbes és a Google három országban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is feltérképezte a digitális hősöket. Közös listánkban hoztunk is tíz (plusz három) meggyőző sztorit – ezek a cégek, webáruházak az elmúlt évben is bebizonyították, hogy nem hiába biztosak a dolgukban.
A módszertan: A Forbes Magyarország szerkesztősége és a Google Magyarország először shortlistet készített a magyar piacon is működő, magyar alapítású, tulajdonú, illetve magyar múlttal, gyökerekkel, kötődéssel rendelkező, jelentős online vagy e-kereskedelmi tevékenységet végző cégekről. Ehhez a cégek nyilvánosan közzétett üzleti eredményeit és több itthoni kutatócég (GKID, Growww) korábbi méréseit is figyelembe vettük, valamint hazai e-kereskedelmi szakértőkkel beszélgettünk.
Végül a listát a Forbes és a Google közös szavazása alapján a 2022. évi árbevételt vagy online forgalmat, az egyéves növekedési ütemet és az elmúlt egyéves időszakban elért mérföldköveket is figyelembe véve szűkítettük tíz nagy szereplőre, valamint három növekvőre (rising starokra). Nem rangsorban, hanem ábécérendben soroljuk fel őket.
Árukereső → Árösszehasonlító Az ilyen sikersztori húsz éve nagy dobás volt, ma meg szinte észre sem veszed, annyira alapvető. A magyar ősinternet egyik fő alakja ma a cseh Heureka csoport tagja, de az itthoni online árösszehasonlító piacon így is megkerülhetetlen. 2022-ben már a nyolcmilliárdot közelítette az üzemeltetőcég éves árbevétele, ez 2021-hez képest tizenhat százalékos növekedés, a nyereség évek óta másfél–kétmilliárd forint között alakul. A platform ma már több mint 4700 webáruház huszonkét millió ajánlatát gyűjti össze, és az összehasonlítás mellett fontos funkciója az azonnali, direkt vásárlás is. (Az e havi Forbes magazin kommentelője nem mellesleg az Árukereső kitalálója, társalapítója, egykori vezetője, Bíró Roland.)
Biotech USA → E-kereskedelem, webáruház Történetének legjobb évét zárta a száz országban ötven webshopot és 286 franchise-üzletet üzemeltető cégcsoport. A legértékesebb családi cégek 2023-as Forbes-listáján tizenkettedikek voltak 70,2 milliárd forintos becsült értékkel. Árbevételük nyolcvan százaléka már most külföldi értékesítésből jön, és 2023-as terjeszkedési terveik között ott van Kína, India és Szaúd-Arábia is. Az étrend-kiegészítőket gyártó cégcsoport öt márkával bír, köztük van a korábbi versenytárs, a mára felvásárolt Scitec is. Az alapanyag-beszerzési árak növekedése ellenére is negyven százalékkal haladta meg a cégcsoport forgalma a 2021-est. Sőt tízmilliárd forintos hároméves beruházási tervükben további negyvenszázalékos árbevétel-növekedést vállaltak a projekt befejezéséig és utána még legalább öt évig.
Lehet a tulajdonos és a vásárló egyszerre elégedett egy webáruházzal? – A Mito Group tagjaként a Mito Digital tizenöt éve segíti nemzetközi és hazai nagyvállalatok digitális fejlődését az online kereskedelmi felületeik tervezésével, újratervezésével és fejlesztésével. De mi szükséges ma egy efféle stratégiai jelentőségű projekt sikeréhez? És hogyan hangolhatók össze az üzleti célok a fogyasztói elvárásokkal […]
Lehet a tulajdonos és a vásárló egyszerre elégedett egy webáruházzal? – A Mito Group tagjaként a Mito Digital tizenöt éve segíti nemzetközi és hazai nagyvállalatok digitális fejlődését az online kereskedelmi felületeik tervezésével, újratervezésével és fejlesztésével. De mi szükséges ma egy efféle stratégiai jelentőségű projekt sikeréhez? És hogyan hangolhatók össze az üzleti célok a fogyasztói elvárásokkal ugyanazon platformon?
Kezdjük rögtön azzal a kérdéssel, hogy milyen egy jó webshop?
Bobor Szabolcs, vezérigazgató: Attól függ, kit kérdezünk erről. Míg a tulajdonos számára a minél nagyobb konverzió, azaz a látogatások eredménnyé alakítása a cél, addig a vásárló csak szeretne gyorsan és zavartalanul hozzájutni a vágyott termékhez. Az elmúlt tizenöt évben sok országból és iparágból bíztak ránk bevételtermelő digitális csatornákat, és azt látjuk, hogy ez az alapképlet nem csak az olyan hagyományos értelemben vett kereskedelmi ügyfeleinknél igaz, mint az Auchan vagy a Libri. Mindegy, hogy a piac magyar, kanadai vagy ecuadori, és hogy a kosártermék egy izlandi repülőjegy, online sportfogadás, villámgyors mobilnet vagy a heti nagybevásárlás, a vége mindig egy checkout folyamat. Ha lecsupaszítjuk, a legtöbb üzletileg kritikus felület mögött ez a logika működik.
Nem zárják ki egymást ezek a tulajdonosi és fogyasztói érdekek?
Farkas Dániel, ügyfélkapcsolati vezető: Ideális esetben nem. Ugyanakkor nagyon fontos jól belőni a hangsúlyokat, mivel az iparág és a vállalat jellegzetességeitől függ, hogy adott üzleti cél hogyan érhető el, milyen mértékű rugalmasságot enged meg egyik vagy másik irányba.
Mekkora mozgástér lehet egy-egy szektorban? Megeshet, hogy a felhasználói élményt teljesen háttérbe szorítja az üzleti elvárás?
F. D.: Vannak alapvetések, amiknek mindenképp meg kell felelni a customer journey, azaz a vásárlói út tervezésekor, de az is igaz, hogy a felhasználók sok esetben jóval rugalmasabbak, mint gondoljuk. Ha elkötelezettek, például egy kedvező árú repülőjegyet vennének, akkor akár egy bonyolultabb folyamaton is átküzdik magukat. Ez tulajdonosi oldalon is több teret enged a kiegészítő szolgáltatásokból származó eladások kiaknázására, ami diszkont légitársasági ügyfeleinknek, mint a Wizz Air vagy az izlandi PLAY, fontos bevételi forrás. Máshol azonban nagyobb hatással van a konverzióra az, hogy hogyan érzi magát a felhasználó. A digitális lottó és sportfogadás területén a Szerencsejáték Zrt.-vel és a Scientific Games-szel, a világ egyik vezető játékszolgáltatójával is dolgozunk, és azt látjuk, hogy a játékélmény is meghatározó faktor. A kiskereskedelemben a rengeteg online szereplő miatt kiélezett a verseny a fogyasztókért, a rosszul megválasztott vagy túlzott mennyiségű keresztértékesítési ajánlatok hamar elriasztják őket. Annál hatékonyabbak lehetnek a vásárlói élmény egészét segítő megoldások, legyen az egy hűségkártya-applikáció, zökkenőmentes fizetési felület vagy az offline vásárlás digitális támogatása. Telekommunikációs ügyfelek, például a Deutsche Telekom esetében pedig megint más sajátosságokkal találkoztunk. Mivel ezek a szolgáltatások már-már olyan alapvetők számunkra, mint hogy folyik a víz a csapból, fontos, hogy könnyen és gyorsan hozzájussunk. Ha ez teljesül, jobban elnézzük a keresztértékesítési törekvéseket is, már csak az esetleges váltással járó kényelmetlenségek miatt is.
Mire fontos odafigyelnie annak, aki az e-kereskedelmi platformját szeretné kialakítani vagy optimalizálni?
B. Sz.: Ez egy nagyon komplex kihívás. Nem véletlen, hogy egy-egy annyira speciális szegmens esetén, mint amilyen a légiközlekedés vagy a szerencsejáték, dedikált szakmai csapataink vannak, akik évtizedes tapasztalattal a hátuk mögött segítik az ügyfeleket. A már említett szempontok mellett lényeges kérdés, hogy a szervezeti és a technológiai adottságok egyáltalán mit tesznek lehetővé. Vagy épp, hogy mit nem – nap mint nap tapasztaljuk, hogy mondjuk egy húsz vagy harminc éve megörökölt háttérrendszer milyen limitációkhoz vezethet. Mindez holisztikus megközelítést igényel, ami nem könnyű feladat, amikor egy nagyvállalat több osztálya több különböző beszállítóval működik együtt.
Mit láttok ma a legnagyobb kihívásnak vállalati oldalról?
B. Sz.: A digitális csatornák priorizálása már nem csak megfontolandó, hanem alapvető üzleti elvárás. Ugyanakkor a szervezeti sajátosságok miatt az egyes funkciók gyakran silókban működnek, az IT, marketing, kereskedelem, CRM vagy design részlegek rendszerint maguk hozzák a beszállítóikat. Amikor egy digitális transzformációs projekt közepén eredményeket kell felmutatni, akkor rengeteg energiát, időt és pénzt tud felemészteni, ha ilyen mértékű fragmentáltság nehezíti a haladást. Nem meglepő, hogy felértékelődtek az olyan partnerségek, amik a stratégiai probléma és kihívás feltárásával kezdődnek, majd az implementált megoldás utánkövetésénél végződnek. A Mito Groupnál mi is ebben hiszünk, legyen szó service designról, a frontend tervezéséről és fejlesztéséről, teljesítményoptimalizálásról vagy márkakommunikációról.
F. D.: Amikor az egyik nemzetközi ügyfelünknél a napi egymillió dolláros értékesítés a cél, akkor elsősorban nem weboldalra vagy alkalmazásra van szükség, hanem problémamegoldásra. Mondanom sem kell, nem egy-két kompetencia szükséges ennek eléréséhez.
Hogyan valósítható meg hatékony együttműködés ebben a szerepben?
F. D.: Cégcsoport szinten a szolgáltatásaink lefedik a teljes ügyféligény spektrumot, a digitális folyamattervezés szintjén pedig a designereink stratégiában gondolkodnak. Értik a partnerek kihívásait, látják, hogy a felület hogyan és milyen célok mentén illik az üzleti narratívába. Amikor egy projekt már a kezdeti fázisban, a boardroomból is figyelmet kap, az nagyban támogathatja ezt, ráadásul az ilyen mértékű bizalom számunkra is hihetetlenül jó érzés. Így tudunk aztán közösen egy olyan megoldás kialakításán dolgozni, amivel a nap végén, de még napközben is mindenki elégedett.
Menj a levegőért, a tájért, a borért, és maradj a halászléért: Baranja a mi Baranyánk hiányzó,
de a horvát schengeni csatlakozással számunkra is könnyebben elérhető része.
A Forbes.hu-n megjelent első revolutos, csalós cikkem óta egyre-másra sodorja elém az élet a károsultak eseteit. Bőven vannak már tanulságok, de az is egyre világosabb, hogy lehet bármekkora zseni valaki, akkor sincs igazán védve.
Hamarosan vége az extrém magas lakossági állampapírkamat időszakának, újra a kisbefektetők figyelmének középpontjába kerülhetnek a részvények. A magyar piac kicsi, de a miénk, itt is vannak kiváló cégek, kiváló történetek, az árfolyamok pedig gyakran egymással szembe is mozognak, minden időszaknak megvannak a kedvencei, nyertesei. Összegyűjtöttük, hogy mit kínál ma a BÉT 10+1 ígéretes vállalata – kicsik és nagyok, csúcson és mélyponton levők, mindenféle iparágból.
Semmilyen pénzügyminiszter vagy jegybankelnök sem tudott volna pontosabban fogalmazni az öngondoskodásról, mint erdész barátom a minap. Szerinte a faültetésre a legjobb időpont éppen húsz évvel ezelőtt volt, a második legjobb időpont pedig ma van. Ugyanez igaz az öngondoskodásra. Esszenciális meglátás ez. Az én tanácsom is az, hogy semmiképpen ne várjunk az államra, vegyük tudomásul, hogy esélyünk sincs arra a – szerény […]
Bali egyszerre paradicsom a nászutasoknak, a jógiknak és a szörfösöknek is, utóbbiak a déli Uluwatu hullámaiért a világ végéről is eljönnek. A nyugati part viszont kész időutazás, se beach club, se night club, csak az óceán dübörög. De a koromfekete homok, a buja dzsungel és a tengerparti rizsföldek birodalmában ott a sziget legkifinomultabb új szállodája is, ami alig egy év alatt feltette a nyugati partszakaszt a balinéz turistatérképre.