A dicső járványéveknek vége. Az e-kereskedelemben szinte mindenkinek jól ment a szekere, viszont a covid lecsengésével most már tényleg okosnak kell lenni, és a pénzzel meg a fejlesztésekkel is okosan kell bánni. Pláne olyan tőkeerős régiós titánok árnyékában, mint az Emag, az Alza vagy a Kifli – ezek ugyanis egyre agresszívabbak a magyar piacon. A Forbes és a Google három országban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is feltérképezte a digitális hősöket. Közös listánkban hoztunk is tíz (plusz három) meggyőző sztorit – ezek a cégek, webáruházak az elmúlt évben is bebizonyították, hogy nem hiába biztosak a dolgukban.
A módszertan: A Forbes Magyarország szerkesztősége és a Google Magyarország először shortlistet készített a magyar piacon is működő, magyar alapítású, tulajdonú, illetve magyar múlttal, gyökerekkel, kötődéssel rendelkező, jelentős online vagy e-kereskedelmi tevékenységet végző cégekről. Ehhez a cégek nyilvánosan közzétett üzleti eredményeit és több itthoni kutatócég (GKID, Growww) korábbi méréseit is figyelembe vettük, valamint hazai e-kereskedelmi szakértőkkel beszélgettünk.
Végül a listát a Forbes és a Google közös szavazása alapján a 2022. évi árbevételt vagy online forgalmat, az egyéves növekedési ütemet és az elmúlt egyéves időszakban elért mérföldköveket is figyelembe véve szűkítettük tíz nagy szereplőre, valamint három növekvőre (rising starokra). Nem rangsorban, hanem ábécérendben soroljuk fel őket.
Árukereső → Árösszehasonlító Az ilyen sikersztori húsz éve nagy dobás volt, ma meg szinte észre sem veszed, annyira alapvető. A magyar ősinternet egyik fő alakja ma a cseh Heureka csoport tagja, de az itthoni online árösszehasonlító piacon így is megkerülhetetlen. 2022-ben már a nyolcmilliárdot közelítette az üzemeltetőcég éves árbevétele, ez 2021-hez képest tizenhat százalékos növekedés, a nyereség évek óta másfél–kétmilliárd forint között alakul. A platform ma már több mint 4700 webáruház huszonkét millió ajánlatát gyűjti össze, és az összehasonlítás mellett fontos funkciója az azonnali, direkt vásárlás is. (Az e havi Forbes magazin kommentelője nem mellesleg az Árukereső kitalálója, társalapítója, egykori vezetője, Bíró Roland.)
Biotech USA → E-kereskedelem, webáruház Történetének legjobb évét zárta a száz országban ötven webshopot és 286 franchise-üzletet üzemeltető cégcsoport. A legértékesebb családi cégek 2023-as Forbes-listáján tizenkettedikek voltak 70,2 milliárd forintos becsült értékkel. Árbevételük nyolcvan százaléka már most külföldi értékesítésből jön, és 2023-as terjeszkedési terveik között ott van Kína, India és Szaúd-Arábia is. Az étrend-kiegészítőket gyártó cégcsoport öt márkával bír, köztük van a korábbi versenytárs, a mára felvásárolt Scitec is. Az alapanyag-beszerzési árak növekedése ellenére is negyven százalékkal haladta meg a cégcsoport forgalma a 2021-est. Sőt tízmilliárd forintos hároméves beruházási tervükben további negyvenszázalékos árbevétel-növekedést vállaltak a projekt befejezéséig és utána még legalább öt évig.
A Cupra a Seat almárkájának indult, mára pedig a Volkswagen csoport legvagányabb, a legfiatalabb autóvásárló közönséget megszólító márkája lett.
Mindössze három és fél évvel ezelőtt mutatták be az egyik mallorcai félszigetről elnevezett Cupra Formentort. A Formentort otthon, azaz a spanyolországi Martorellben gyártják, és tavaly százhúszezret adtak el belőle. Az elektromos Cupra Born Németországban készül, a hamarosan csatlakozó Cupra Tavascan kihasználja majd a Volkswagen kínai gyártókapacitását, a Cupra Terramar Győrből jön majd, szintén jövőre. De mit érdemes tudni erről a friss márkáról? Münchenben, a legnagyobb autós kiállításon, az IAA Mobilityn beszélgettünk Wayne Griffithsszel, a Cupra és a Seat első emberével.
Egy márka elköszön, egy másik önállósodik Kezdjük azzal, hogy a jelek szerint a Seat mostani modelljeinek kifuttatása után befejezi az autógyártást. A Sociedad Española de Automóviles de Turismo (innen jön a Seat, ha mindig meg akartad volna kérdezni) 1950-ben jött létre Katalóniában, és a spanyol állam támogatásával a Fiat hozta tető alá. A 70-es évek végére elmérgesedett a viszony, mivel a Fiat az olajválság közepén nem volt hajlandó több pénzt áldozni a Seatra. Némi pereskedés után, amit a Fiat elvesztett, a spanyol állam a Volkswagennek adta tovább a márkát.
Wolfsburg jó gazdának bizonyult, de a 90-es évek elején, amikor a Škoda is a család része lett, a Seat furcsa helyzetben találta magát. Egyrészt megmaradt olcsóbb Volkswagen-alternatívának, másrészt fokozatosan azt is megengedte neki az anyavállalat, hogy nagy teljesítményű modelleket dobjon piacra a Cupra márkanév alatt. Ez a Cupra Racing csapatból jött, amit 1985-ben alapítottak a Seat korábbi motorsportos ambícióinak fokozására, főként túraautózásra. Azt is pletykálták, hogy a Volkswagen saját Alfa Romeót szeretne, ezt pedig az amúgy is fiatalos formaterveket hozó Seattal lehetne megvalósítani. Csakhogy nem történt így, hiszen ha a Seat Cuprák túl hosszú időn át gyorsabbak és kívánatosabbak az erősebb Volkswageneknél is, a vezérkar előbb-utóbb zsigerből kinyírja a trónkövetelőt. A Seat vagy a Škoda csapata mindig csak addig nyújtózhat, amekkorára a német fél a takarót szabja.
Bő hetven év után elengedik a Seat kezét, egyszerűen azért, mert mint kiderült, öt évvel ezelőtt a Cupra sokkal erősebb ajánlattal robbant be a piacra. Az egészet az a Luca de Meo hozta össze a Volkswagennek, aki ma már a Renault elnöke. Korábban a Seatot irányította, 2018-ban ő tette a Cuprát önálló márkává. Ehhez ügyesen lobbizott a pénzért. Tudta, hogy bejöhet, hiszen ő volt az is, aki 2007-ben még a Fiatnál újraindította az Abarth márkát. Igaz, csak egyetlen termékkel, de az Abarth 500 nagyon sikeres lett, történelmi skorpiós logója mindenhol ugyanazt jelenti: Emozione.
A Cupra mostani vezérigazgatója, a manchesteri Wayne Griffiths élete jelentős részét az Ingolstadt–München-tengelyen töltötte, főként az Audi különböző munkaköreiben. 2020 őszén, a távozó Luca de Meo után vette át a Seatot és a Cuprát. Ma azzal büszkélkedhet, hogy a Cupra tulajdonosai tizenöt évvel fiatalabbak, mint a Volkswagen Csoport többi tagjának vásárlói. Ráadásul ezt úgy éri el a márka, hogy ezeknek a vevőknek a fele nem is választana mást a csoport termékeiből.
A spanyolországi gyárban most teljes átalakítás zajlik az elektromos átállás miatt. Valenciában akkumulátorgyár épül, mivel a spanyol fél vezeti a VW kompakt elektromos típusainak tízmilliárd eurós fejlesztését, amiből a Volkswagen, a Škoda és a Cupra is megkapja a maga termékeit. Utóbbié a Cupra Raval lesz 2025 végén, elvileg huszonötezer euró környékén. Nincs hát olyan, hogy mindenki a maga gyárában gyárt, de Griffiths szerint hosszabb távon csak úgy vehetik fel a versenyt akár a Tesla agresszív árazásával, akár a kínai márkák rohamával, ha Európában zöld energiával és saját akkumulátorokkal készülhet a modellek többsége.
Elektromos sportautó Idén már százötvenezer Cupra talált gazdára, az elmúlt öt évet tekintve négyszázezer fölött járnak, ami a Volkswagen új márkájától erős teljesítmény. A Münchenben bemutatott DarkRebel koncepció ezt szeretné meglovagolni. Nincs szó platformokról vagy sorozatgyártásról, csak az erős ambícióról, hogy ha annyi, az Audinál eltöltött év után sikerült piacra dobni az öthengeres benzinmotorral szerelt Formentor VZ5-öt, akkor beleférhet majd egy rendes poszterhős is. Egy olyan elektromos sportautó, ami ugyan nem termel közvetlen profitot, viszont felemeli a Cuprát arra a szintre, ahová a Seat sosem mehetett.
Egy radikális shooting brake dizájn (fordítsuk, mondjuk, áramvonalas sportkombinak), aminél csak az a vadabb, hogy közben a Cupra már az amerikai piac meghódítását tervezi. A Cupra 2021-ben Münchenben nyitotta meg első üzletét, az idei év első negyedévében 370 millió eurós profitot ért el 7,4 milliárdos forgalom mellett. Ez félmilliárd euróval több, mint a tavalyi bevételük, és meggyőző válasz arra a problémára, hogy a fiatalabb generációk egyre kevésbé akarnak autót venni. Ha kívül-belül elég bátor a kínálat, és hihető a köré épített életérzés is, mégis utat tör magának a birtoklási vágy.
Ki ne tudná, milyen a táplálkozásban kompromisszumot kötni: az egészség miatt lemondani a kedvenceinkről, vagy pont fordítva. Egy svéd márka, úgy tűnik, átvágta a gordiuszi csomót, egy magyar páros pedig felfigyelt a N!CK’S trendi, cukor-, glutén- és pálmaolajmentes édességeire. Lovasné Lénárt Fanni és Lovas Balázs olyan rágcsálnivalókat forgalmaznak, amik a legnagyobb márkákkal is felveszik a […]
Brúnó fiam idén szeptemberben kezdte a középiskolát. Az első tanítási nap első tanórája után – biztosan kijavít majd, amikor idáig ér a jegyzetemben, mert náluk ezt epochának hívják – küldött egy képet. A boldogult emlékű Pesti Hírlap 1990. május 3-ai számát mutatta, a harmadik oldalt, ahol két írásom is olvasható az előző nap történéseiről. Az első történelemstúdiumon ugyanis az […]
Százezrek néznek vasárnap esténként a Cápák közöttben. Már az első évadban akartak téged cápának, de akkor nem szeretted volna. Miért?Zsigerből nem éreztem késztetést médiás megjelenésre, és általában hallgatok a megérzéseimre. Az is közrejátszott, hogy a hitelezési és a coachingműködésemet is nagyon szigorú titoktartás övezi, és nem tudtam, mindez hogyan egyeztethető össze a televízió világával. Emellett az üzleti világban, aki kell, hogy […]
Nem kérdés, mi most a legjobb kockázatmentes befektetés: az inflációkövető állampapírokat, ezek közül is a Prémium Magyar Állampapírt még bő egy évig nem veri semmi. De mivel minden pénzt sosem érdemes egy irányba terelni, és mert PMÁP-ból legfeljebb huszonötmillió forintért lehet vásárolni, jó tudni az Államkincstár többi ajánlatáról is. Csemegéző.
Az elmúlt években rengeteget beszéltünk a digitalizációról, ugyanakkor a technológia fejlődésével óriásira nyílt a kapu a kiberbűnözők számára is, akik mind költség, mind tudás vonatkozásában nagyon olcsón és könnyen indíthatnak támadásokat. Wittinghoff Dániel és Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági szakértői szerint ez már önmagában problémát jelent, de úgy látják, az érintettek nagy része csak súlyos […]