Anthony Capuano, a Marriott International szállodaóriás globális feje most járt először Budapesten, ahol egyebek mellett a nemrég megnyílt Dorotheát, a W Budapestet, a Matild Palace-t, a Ritz-Carltont és persze a Duna-parti Marriottot üzemeltetik. Ötcsillagos hotelekről, versenytársakról, felvásárlásokról, villákról és jachtpiacról is beszélgettünk.
Budapestről azt mondja: „Rendkívül érdekes, gazdag kulturális öröksége van. Egyre többen érdeklődnek a város iránt, hogy felfedezzék az építészeti remekműveket, a művészetet, amit kínál, kipróbálják a gasztronómiáját, vagy tanuljanak a történelméről. Sok minden megvan itt abból, amit az utazók keresnek. Ahhoz, hogy tovább növekedjen, elsősorban több és több direkt járat kell. Igazából erről szól az egész: hogyan jutnak ide, és mit tudnak még csinálni? A szegmens utazóitól azt hallom, hogy több luxusmárkabolt kéne ide.”
És hogy mit akarnak még szerinte a luxusfogyasztók? „Valami újat és egzotikusat. Alig várják, hogy felfedezzenek, amin a lezárások csak még nagyobbat dobtak. És úgy gondolom, hogy Kelet-Közép-Európa, azon belül is Budapest előkelő helyen szerepel a listájukon. A kereslet már megvan, csak a luxusmárkák kínálata nem volt eddig erős.” Kérdezett: Knittel Martin
Szívja magába a tudást, mint egy szivacs, tizennégy órákat dolgozik, mindenhol ott van. Kovács Dominik huszonhat éves, és felépített egy több mint százmillió dollárt érő céget. Az OpenAI adja a hátszelet, ő pedig kíváncsi, és most már végigmegy azon az úton, amin elindult. A Colossyan-sztori egyszer már majdnem félrement, most befektetők versenyeztek érte. Megint.
Kovács Dominik a Wall Streeten bérelt havi ötezer dollárért egy Airbnb-lakást. Maga a kégli nem volt igazán kényelmes, de legalább volt benne külön WC. Nem úgy, mint amikor pár éve Londonban béreltek. Akkor is kimentek a piacra, hogy friss tőkére vadásszanak. Ma már Londonban és a Wall Streeten is van irodájuk.
„Nem szeretem a pénzt égetni” – mondja most, amikor Budapesten beszélgetünk. Huszonhat éves, cége, a mesterséges intelligencia (AI) segítségével szövegből videókat generáló Colossyan most vont be huszonkétmillió dollárnyi friss befektetői tőkét. Ez ezen a szinten régiós és iparági rekord. Egyben erős hadüzenet a konkurenciának.
A kört a neves svájci befektető, a Lakestar vezette. Az elsők között voltak, akikkel beszéltek, azonnal megvolt a kémia. Dominik viszonylag hamar eljutott Klaus Hommelsig, a cég alapító-partneréig. „Inspiráló volt. Azt láttam, hogy érdekli az üzletünk. Nem olyan gyakori, mint az ember gondolná.” Becslésünk szerint ezzel a Colossyan értéke átlépte a százmillió dollárt. Dominik üzleti titok miatt ezt nem kommentálja. Azt emeli ki, hogy megmaradt a döntési szabadságuk, és olyan ajánlatot kaptak, amit nem lehetett visszautasítani.
A csapat fő terméke a Colossyan Creator. Akár egy pdf fájlból is képes pillanatok alatt videót kreálni – digitális karakterekkel, azaz avatárokkal. Se stáb, se stúdió, se drága felszerelés nem kell hozzá. Főleg céges tréningvideókat, oktatási anyagokat, ügyfeleket tájékoztató tartalmakat készítenek vele.
Number’s game Dominikkal három évvel ezelőtt találkoztam először. Erős kisugárzása volt már akkor is. Most egyszerre tűnik ugyanolyannak és nagyon másnak. A kisugárzásból karizma lett. „Egyike azoknak, akik akár négy hónap alatt is más emberré válnak, egyszerűen azért, mert rendkívül gyorsan képes tanulni – erősít rá Akis Bratsos, a Lakestar partnere. – Alázatosan dolgozik, megfogadja a tanácsokat, nemcsak maga dönt – ez ritka képesség.”
Akis és Dominik szinte napi kapcsolatban vannak. Míg az AI-mániát meglovagolva sok befektető gyűjtötte a skalpokat, az 1,7 milliárd eurót és hat alapot kezelő svájci befektetési óriásnak egyetlen exkluzív AI-befektetése sem volt tavaly. A Lakestarnál olyan cégekben látták meg korán a potenciált, mint a Revolut, a Facebook, a Spotify vagy az Airbnb, de megfontolt játékosok maradtak. Időbe telik, amíg megvizsgálnak egy-egy piacot, felállítanak egy hipotézist, és eldöntik, kire érdemes fogadni.
Akis szerint üzenetértékű, hogy végül hova tettek tétet. „Találkoztam a Colossyan valamennyi versenytársával Európában és Amerikában. Össze tudjuk hasonlítani a szektor szereplőit. Dominik olyan egyedülálló vállalkozó, hogy egyesek csak miatta is befektettek volna a cégbe” – így Akis.
Ahogy Dominik, úgy a Lakestar sem szereti égetni a pénzt, pedig a Colossyan drága iparágban, a szintetikus média piacán akar erős versenyző lenni – Amerikában. Tizennégy fős AI-kutató csapatuk van, ez nem átlagos, és nem is olcsó. A korábbi befektetési körökből még volt a cég számláján, de Dominik tavaly ősszel elérkezettnek látta a momentumot, hogy újra kimenjenek a piacra forrásért. A momentum egyetlen számban összegezhető: 600. Százalékban mérve ekkorát nőtt éves alapon a csapat bevétele. A befektetőiket azonban még jobban lenyűgözte, hogy milyen tőkehatékonysággal tették.
A mostani forrásbevonás előtt komoly kutatást végeztek, és ügyes stratégiát találtak ki. Dominik tavaly nyáron kezdett el befektetőkkel beszélgetni, őszre felpörgette a találkozókat. Teljes táblázata volt több mint nyolcvan befektetőről, és hogy kivel, hányszor és hol találkozott. „Az online meeting egy pontot ért, a személyes kettőt.” Őszig senkinek sem mondták, hogy valójában tőkét keresnek, a dolgok menetén azonban csavartak egyet. Nem Amerikára akartak pénzt kérni, hanem Amerikából.
Dominik gyorsan áttette hát székhelyét New Yorkba. Az Airbnb-lakás és egy Whole Foods Market között ingázva nekilátott az új csapat felépítésének. Decemberben vették fel az első embert a kinti csapatba. New Yorkban teljesen alámerült a helyi ökoszisztémába. Építette a kapcsolati tőkéjét, szívta magába a tudást.
„Ez egy number’s game. Mutass minél több számot és találkozz minél több emberrel.” A kulcs az volt, hogy egyszerre beszélt szinte mindenkivel. „A befektetők nagyon pletykásak. Előkészítettük a terepet, aztán amikor egyszer csak valaki azt mondta, hogy na jó, küldjetek át valamit, mi azt mondtuk, hogy nem. Mi csak beszélgetünk. Ez annyira felhúzta őket, hogy rögtön érdekesek lettünk.”
Lázadó diákok Hongkongban Hongkongban 2019 végén kitörtek a diáklázadások, néhány egyetemen barikádot is emeltek. Olyan zajos káosz volt, hogy valódi lángok is felcsaptak belőle. Nemcsak a kínai államapparátus és vele annak katonai arzenálja állt az egyetemistákkal szemben, hanem az álhírekre épített propagandagépezet is. Az akkor huszonkét éves Dominik hirtelen az események sűrűjében találta magát mint kint tanuló egyetemista – és ez cégére is igaz volt.
A Koppenhágában indított, eredetileg Defudger névre hallgató startupja ugyanis azt a missziót vállalta, hogy tényleg jobb hellyé teszi a világot: az interneten terjedő manipulált képek és videók detektálására fejlesztettek hatékony eszközt. Több egyértelmű technológiai áttörés után üzleti modelljüket úgy verte le a korszellem, ahogy a kínai kommunista államhatalom a hongkongi diákok ellenállását.
A Colossyan születése korrajznak is beillik. A magyar alapítók – Dominik mellett régi barátja, Kovács Zoltán és Szabó Kristóf – Dániába mentek egyetemre, és cégépítésbe kezdtek. A Technical University of Denmark légköre meghatározó volt: hagyták, hogy azt tanulják, ami érdekli őket, és teret engedtek az ötleteiknek. Dominik itt tanult meg programozni is. Az első magvető tőkeinjekció után a csapat szétszéledt tanulni, de a céget vitték tovább. Dominik az AI területén a legjobb helyen akart még jobban elmélyülni, ezért választotta Hongkongot.
Miután gyorsan kiderült, hogy a nagy tech cégek nem kérnek a manipultált videók detektálásából, a csapat az etikus célú deepfake (direkt manipulált) videók gyártása felé fordult (ekkor vették fel a Colossyan nevet is). Technológiailag ez nem volt nagy lépés, üzletileg annál inkább. A potenciált meglátta bennük a magyar Day One Capital és az Oktogon Ventures is. Beszálltak.
Barátság vagy a cég „Úgy éreztem, mintha levágott karral mennék tárgyalni” – ezt még egy évvel ezelőtt mondta Dominik lapunknak. A 2022-es év nyara kritikus volt. Ősszel a Day One vezetésével a befektetők üzletrésszé konvertálható hitel formájában 1 millió dollárral tőkésítették fel a céget. De volt egy feltételük: az alapítóknak meg kell oldaniuk a köztük lévő konfliktusokat. Ennek pedig válás lett a vége. Az igazgatóság, köztük Dominik is amellett szavazott akkor, hogy alapítótársaitól megváljanak.
„Eljutottunk egy olyan pontra, ahol választani kellett a cég és a barátságunk között. De a cég mögött nemcsak pénz van, hanem emberek, munkaórák, ügyfelek, befektetők, és én is, aki több mint tizennégy órát ölök bele mindennap” – mondta a döntés után. Kristóf, az egykori alapítótárs akkor úgy kommentálta a lépést, hogy útjaik „kulturális és értékrendbeli különbségek” miatt váltak el. A cég érdekében, noha maradtak volna, végül tiszteletben tartották az igazgatóság döntését. Úgy tudjuk, hogy a két társalapítót kivásárolták, köztük azóta minden kapcsolat megszakadt.
Az ilyen problémák gyakoriak, a megoldás közel sem az, a kemény döntést pedig értékelték a tárgyalófelek is. „Azelőtt sokszor éreztem, hogy úgy kezelnek, mint egy egyetemistát. Ezután úgy kezeltek, mint egy üzletembert.” Ekkor már olyan ügyfelekkel dolgoztak, mint a BMW, a HP vagy az Amazon. A korábban tervezett növekedési ütemet tartani tudták. A Credo Ventures ekkortájt még visszautasította őket, nem sokkal később már újra forró lett a sztori – Dominik meg is versenyeztette az új befektetőket.
Egy évvel ezelőtt újabb, ötmillió dolláros kört zártak a bolgár Launch Hub vezetésével, de részt vett benne az edtech fókuszú, londoni Emerge Education is. Az ő szerepük azért fontos, mert miattuk elkezdtek a képzések és az oktatás felé nyitni. Ez volt az a terület, ahol az ügyfél-visszajelzésekre fókuszálva a Colossyan egyre jobban megtalálta a helyét.
Dominik Weiszbart Zsolttal, a Day One Capital partnerével járta végig a nyugati partot tavaly ősszel. „Tudatában volt, hogy van nála valami érdekes. Nem ő ment a befektetők után, hanem a befektetők akartak vele beszélni, meg tudta fordítani a folyamatot. Erre kevés alapító képes” – mondja Zsolt.
Ahogy a nagykönyvben meg van írva: San Franciscóban „házról házra” jártak a Sand Hill Roadon, és tárgyaltak. Dominik így jutott el a Stanfordra, ahol nagy hatással volt rá egy Esther Wojcickivel folytatott beszélgetés. Ő „a Szilícium-völgy keresztanyja”. Három lánya komoly karriert futott be a Völgyben, sok technológust, cégvezetőt inspirált. „Hire the best people, and give them everything you can” – ezt tanácsolta Dominiknak. Ő meg azt mondja, ezt persze valahol tudta is, de teljesen más megvilágításba került, amikor „Woy” mondta. A tanács az amúgy maximalista Dominikon is változtatott. „Feljebb tettem a lécet.”
Színre lép az OpenAI A piac domináns szereplői egymás után jelentetik meg új AI modelljeiket, amelyek élethű videófelvételeket képesek készíteni bármilyen szövegből – gyakorlatilag azonnal. A Google előrukkolt a Lumiere-rel, a generatív AI éllovasa, az OpenAI épp februárban jött ki a Sorával. De mire megy majd az óriások árnyékában a magyar Colossyan?
„A Sora egy új, infrastrukturális komponens a generatív AI-n belül. Ilyen alapmodell létezett szövegre, képre, hangra – és most már létezik videóra is. Tudtuk, hogy ezzel ki fognak jönni – magyarázza nyugodt hangon Akis. – Azzal, hogy szövegből videót tudsz csinálni, még nem igazán oldottad meg senki problémáját, igaz?” A Lakestar partnere szerint a helyzet hasonló, mint amikor az Amazon piacra vitte a felhőplatformját, az AWS-t.
Ez az alaptechnológia, vagy ahogy Akis is hivatkozik rá, a „harctér”, ahol aztán egymással versenyző cégek innovációja célmegoldásokat és igényeket hoz létre. A nagy tech cégek minél nagyobb területet akarnak lefedni, ezekre a technológiákra pedig vertikális megoldások épülnek. „Az AI akkor jó, ha képes vagy lefedni az egész workflow-t” – mondja Dominik. A nagyok általános megoldásokat adnak, ott piacvezetők. A Colossyan a vevőinek előkészít egy teljes infrastruktúrát: csak használni kell.
A Sora – és versenytársai – jelenleg egyszerre képeznek jó alapot és hátszelet. Ráébreszti a cégeket, hogy a semmiből is lehet videót gyártani, ez ma már nem pénz, hanem számítási kapacitás kérdése. A Colossyan által gyártott videók hetven–nyolcvan százalékos megtakarítást hozhatnak. Hatékonyságuk nagyon gyorsan visszamérhető, és a számok a szintetikus média mellett szólnak. Nagyobb ügyfélelégedettség, nagyobb értékesítési számok.
A magas inflációs környezetben rengeteg cég hajlandó fizetni ilyen megoldásokért. „Bármi újba fektetünk, azt keressük, hogyan illeszkednek egymáshoz a vállalat egymástól függő részei az ügyfelek problémáinak megoldásában.” Akis és partnerei úgy látták, hogy a Colossyan a képzési-oktatási piacon olyan szereplővé kezdett válni, aki mellé egyre nehezebb odaférni. Ez pedig hatalmas piac. Mérete a SkyQuest befektetési cég előrejelzései szerint négy év alatt elérheti az ötszázmilliárd dollárt globálisan.
A nem etikus – jellemzően pornográf – deepfake videókat nem tartják jelentős kockázatnak. A matek a Colossyan mellett erős érv. A cégeknek kínált videós termékek jól behatárolt és szabályozható piacra számíthatnak. Akis szerint, ha valaki itt képes lesz erős pozíciókat kiépíteni, az esetleges jogi kockázatokat is tudja kezelni.
A Colossyannak van egy közvetlen riválisa is, a Synthesia. A magyarok előtt három évvel indultak, eddig összesen 156 millió dollárt vontak be. A cég vezetője egyszerűen csak úgy hívja Dominikot: „My Main Enemy”. De mi különbözteti meg a két startupot? „A mi cégünket áthatja a végrehajtás, ez van a fókuszban. Ezt tudják a mérnökeink, a termékkel foglalkozók, a sales és az AI-kutatók is. Szimplán rövidebb idő alatt több elemet vagyunk képesek leszállítani.”
Weiszbart Zsolt azt mondja, azt kellett bebizonyítani a befektetőknek, hogy ez a piac lesz olyan hatalmas, hogy két nagy szereplő is bőven elfér majd egymás mellett. Az egyik nagy pedig a Colossyan lesz. A következő lépcsőfok, amit a csapat megugrana, hogy minél interaktívabbak legyenek a videók. A fejlesztés mellett a most bevont tőke másik fele a piacépítésre megy. „Nagyon sok olyan cég bukott el, ahol a termék rohadt jó volt, de a disztribúcióval nem foglalkoztak” – mondja Dominik.
Ezen az úton már a Lakestarral együtt mennek tovább. „A legerősebb termékkel mi rendelkezünk a területünkön, most már csak meg kell ragadni a piacot. Ez egyszerre kihívás és lehetőség” – mondja Akis. A következő szakasz lényege az lesz, hogy egy jól működő globális szervezetet hozzanak létre. „Fel kell vennünk a legjobb embereket, miközben a hatékonyság kultúráját meg kell tartanunk. Túl kell járnunk a versenytársak eszén, akik több tőkét szívtak fel, mint mi.”
Maga köré gyűjti a legjobb embereket Számít-e, hogy régiós csúcs a mostani befektetés? Természetesen jól hangzik. „Egy méret után már nincs nagy különbség aközött, ha tizenöt- vagy huszonkétmilliót húzol be, a nap végén nem ez számít. A befektető azért jön, mert meg akarja tízszerezni a pénzét” – mondja Weiszbart Zsolt. Ami most a csapatnak nagyon kell: végrehajtási képesség és szürkeállomány. Budapesten agresszív növekedés a cél, Londonban tizenöt emberig mehetnek fel, és kellenek majd új kollégák a Wall Street-i irodába is.
Piacuk egyértelműen Észak-Amerika és a nagy cégek. Innen kell jönnie a növekedésnek. Erre az évre a mostani négyszeresére nőnének – bevételben, nem létszámban. Azt ugyanis Dominik száz alatt akarja tartani. „Ez nagyon fontos. Száz felett – ebben a struktúrában – már lennének olyanok, akik nem dolgoznának annyira. Ezt nem akarjuk.” Több mint három évre elegendő pénzük van. Dominik szerint reális, hogy ezalatt önfenntartóvá váljon a Colossyan, de nem ez a fókusz.
A legutóbbi tőkebevonáskor még négy-öt részleget vitt cégen belül, mára visszavonult a hagyományos CEO-szerepbe. „A stratégia és a csapat építése a fő feladatom.” Woy tanácsát megfogadva egy nagyon kompetens és tapasztalt csapatot kezdett maga köré építeni. A Vimeótól, a Revoluttól és a nagy rivális Synthesiától is igazoltak kulcsmunkavállalókat.
A Colossyannál minden adva volt, hogy a technológiáját kiöntse a közösségimédia-platformokra, és látványos, de semmitmondó számokkal turnézzon a piacon. Ehelyett tudatosan választottak maguknak célpiacot. Olyan piacot, ami valójában hatalmas, és hosszú évekre megadhatja a növekedést. Akis is izgatottan beszél arról, hogy ebben a sztoriban mekkora a potenciál. „Azt hiszem, még mindig az első napon vagyunk ahhoz képest, amit a jövőben fogunk elérni.”
Colossyan Alapítás: 2021 Irodák: Budapest (HQ), London, New York Alapító-CEO: Kovács Dominik Társalapítók: Kovács Zoltán, Szabó Kristóf (kivásárolták őket) Bevont tőke 1 millió dollár magvető kör (2021. november) Day One Capital (lead, magyar), Oktogon Ventures, APX, Kapui Ákos, Mikael Hallstrup (angyalok) 1 millió dollár convertible note (2022. ősz), Kádár Tamás (SEON) is beszáll 5 millió dollár pre-Series A kör (2023. január) Launch Hub (lead, bolgár), Emerge Education és a korábbi befektetők 22 millió dollár Series A (2024. február) Lakestar (lead, svájci) és a korábbi invesztorok
Van egyedi programos, nemzetközi, nagyon zöld, zsidó, valamint művészeti fókuszú. A legtöbb nem állami fenntartású általános iskola is a nemzeti alaptanterv (NAT) szerint tanít, csak más módszerekkel. Például nem negyvenöt perces órákat tartanak, hanem blokkokban, egy-egy témakörhöz kapcsolódva érintenek több tantárgyat, vagy előbb feladják, hogy készüljenek a gyerekek az új tananyagból, és utána beszélik meg együtt. Bár az általános iskolákba a jelentkezés határideje hagyományosan április, a legmenőbb magánsulikban már előző évben betelnek a helyek. Másrészt sok helyen az egész tanévben vesznek fel gyerekeket.
Összegyűjtöttük a harminc legismertebb budapesti és fővárosközeli magániskolát a különlegességeikkel és a tandíjaikkal. (Kihagytuk azokat, ahol csak pár tucat gyerek tanul, illetve a tagiskolaként működőket, a nagyon újakat, és ahol nem közlik transzparensen a tandíjat – ilyen is akadt pár.)
Horváth Krisztián, avagy Krúbi szinte azonnal belevitte a magyarokat a rosszba. Szövegeivel bármikor megégethette volna a kezét, vagy ész nélkül is elkezdhetett volna slágereket ontani. Helyette ritkán ad ki zenét, de ha igen, nemcsak a streaminglistákon, de az Arénában is hatalmasat gurít vele. A 29 éves pomázi srác nemrég 14 ezres telt ház előtt rappelt a banánról, és vált az új generáció sikersztorijává. Mindezt úgy, hogy hangzása egyre elborultabb, témái egyre mélyebbek, és túlmutatnak politikai fásultságán. Nem hiába, nála minden egy nagy terv része, öt évre előre tudja, mit akar.