Szétrobbant fej, lebénult nyelv, zsibbadt agy – a hongkongi étteremben minden a csiliről szól, és ez jó. Miután túl van az első sokkon a vendégek szervezete.
Elégedetten nyugtázom, amikor a kedves séf, Theign Phan részletesen elmeséli, hogy mennyire téves sztereotípia a szecsuáni konyháról, hogy abban a csípős ízek dominálnak. Állítása szerint szó sincs nyelvleégetésről, órákig lángoló ajkakról, soha véget nem érő csuklásról, izzadásról, vörösödésről és sápadásról, hiszen ez az egyensúlyról, a bizsergésről, az alapanyagokról, a színekről szól.
Egy ponton túl nem tudtam tovább követni nagyívű gondolatmenetét, addigra már gyanútlanul bevettem a számba az első falatot, és szétrobbant a fejem, lebénult a nyelvem, elzsibbadt az agyam, lángolt az arcom. Közben igyekeztem megértően mosolyogva bólogatni. Na, meg kiérezni a finom egyensúlyt, amit a számban felrobbanó atombomba (állítólag) képvisel. Ha nem is sikerült teljesen, de „minek mentem oda”, vállalom érte a felelősséget. Vállaltam, és izzadtam is rendesen, ahogy azok teszik, akiknek fogalmuk sincs egyensúlyról, meg borzalmas, szégyellnivaló előítéletekről.
Aztán csak eljött az étkezésnek az a pontja, amikor a fogások sora egyszer csak összeállt valami egészen mássá. Ugyan az első tíz fogáshoz nagyjából annyi csilit használtak fel, mint a magyarországi csilifarm egész termése (ki számolja?), az első detonáció elmúltával végre kezdek más ízeket, sőt egyfajta eufóriát érezni.
Harminc éve indultak, róluk írt címlapsztorink óta nyolc év telt el. A Bortársaság nem tankönyvi cég, így is működik.
A Bortársaság különös, különleges története 2016-ban a Forbes címlapját is megjárta. Akkor azt is írtuk: „Ha egy multis szervezetfejlesztő rápillantana a történetre, akkor vagy könyvet írna róla, vagy újra kellene indítani a szívét. Nincs leírás a márkáról, nincs fedélzeti tréning a belépéskor, nincs szövegkönyv az eladóknak.”
Tálos Attiláék cége valóban nem a hétköznapi értelemben működtetett üzleti vállalkozás. Rengeteg helye van az intuíciónak, a személyes kapcsolatoknak, a döntések mögött sokszor nem mélyelemzések, hanem megérzések húzódnak – a rendszer pedig működik. A Bortársaság önálló narratívát hozott a hazai borpiacra, nem fél megújulni, de közben a vezérfonalat sem engedi el. Amellé áll oda, amiben hisz.
A covid alatt szerencsés helyzetbe kerültek. Az éttermeket be lehetett zárni, de borra attól még volt igény, így a kiskereskedelmi eladások kilőttek az égbe. A járvány lecsengésével azonban vissza kellett ereszkedni a földre. „Mint tulajdonos és a számok embere nehéz volt látni, hogy az a növekedési ütem, amit akkor tapasztaltunk, nem maradt meg” – mondja Palotai Zoltán, a cég egyik tulajdonosa, a kiskereskedelemet irányító vezető.
A járvány utáni időszak a borászokat hozta nehezebb helyzetbe, az energiaárak növekedése, az infláció minduntalan emelésre kényszerítette a viszonteladókat is. „Lehetett látni, hogy ez nem tárgyalási stratégia, hogy jobb üzletet csináljanak – mondja Zoltán. – Az üveg ára a háromszorosára emelkedett, fizetniük kellett a számlákat. Ilyen környezetben mi csak annyit emeltünk a borok árán, amennyit a borász emelt nekünk, nem növeltük a marzsot.” Az üzletekben a borok ára kétezer forintnál kezdődik, szerintük ez az az összeg, aminél már felelősen tud eljárni a borász és a kereskedő is.
Az évek alatt a cég kínálata a fogyasztók ízlésével változott, noha valószínűleg sosem lesz kimondva egyértelműen, hogy a vásárlók ízlése határozza-e meg a szortimentet, vagy a kínálat vezeti-e azt. Egy biztos: a Bortársaság vevőköre egyre kifinomultabbá válik, a nagyon egyértelmű megoldások után megjelent az igény az újdonságokra. Vörösborból például öt év alatt tíz százalékot csökkent a kereslet, sőt a korábban jolly jokernek számító rozé is kezd veszíteni a vonzerejéből.
Csizmadia Bence választékért felelős vezető (head of wine) szerint az emberek ma máshogy ítélik meg a jó bort. „Az élvezeti értéket már nem erőben fogalmazzák meg, hanem abban, ami valójában jólesik, ami elegáns, nem telít el. Az utóbbi öt évben látványosan nőttek a sauvignon blanc-ok és a pezsgők eladásai is.”
Típusok eladási arányának változása az utóbbi öt évben – fehérborok: +32% – rosék: −5% – vörösborok: −10% – pezsgők: +39%
Idén bejárták Chilét és Argentínát is, az utakon nemcsak a jó borokat keresik, de inspirálódnak is, és a korábbiaknál jobban figyelnek az analitikus hozzáállásra, amikor új bort hoznak be a kínálatba. 2016 óta tíz új helyet nyitottak, ezzel üzleteik száma huszonötre bővült a már meglévő webshop mellett. Utóbbi aránya az árbevételben stabil tizenöt százalék évek óta, a covid alatt is csak húsz százalékig ment fel a bolti értékesítés mellett.
A közeljövőben nem a növekedésre, inkább az elmélyedésre figyelnek majd, hogy megmaradjon a hitelesség. „Egyszerűen van egy gondolatunk a világról és a borról – mondja Zoltán –, és úgy akarjuk átadni, hogy közben nem tesszük nevetségessé magunkat azzal, hogy pátoszosan, bikkfanyelven fogalmazunk.”
Budapest Bortársaság Kft. Tulajdonosok: Tálos Attila (43,16%), Thomas Brinley Howells (27,35%), Tálos Gábor (16,22%), Dely Csanád (7,25%), Palotai Zoltán Frigyes (6,02%) Létszám: 157 fő Árbevétel (milliárd forint) 2020: 7,8 2021: 9,2 2022: 11,8 2023: 13,0 Adózott eredmény (millió forint) 2020: 340,0 2021: 576,7 2022: 710,4 2023: 669,3 Forrás: Credit Online
Nem vagy tankönyvi portfóliómenedzser. Nem óvatoskodsz, provokatív szövegeid vannak a Holdblogon vagy a Hold After Hours podcastban. Szándékos?Ezt részben a tánc hozta. Minden előadás egy fellépés, egy Powerpoint-prezinek, pláne egy podcastnek szórakoztatónak kell lennie, és az majd mellesleg lejön, hogy okos vagy, vagy sem. Sokáig én is olyan voltam, mint amilyen kép él a pénzügyi szektorról, de ezt […]
Van két varázsszó, amivel a semmi közepén a luxus luxusába jutsz, ahol aztán nincs más dolgod, mint hagynod, hogy elvarázsoljon a minden. Pár nap a Seychelle-szigeteki lapos Plattén, ahol a recepciós elejtette a füzetét, a diónyi rákok eliszkoltak előlünk, és időnként több száz teknős bukkan fel a tojásaival.
Jánosdeák Attilának egyetlen munkahelye volt, amióta megkapta a közgazdászdiplomáját. Ma az Eli Lilly gyógyszeróriás legfontosabb európai központjának pénzügyi igazgatója. A cég árfolyama valósággal felrobbant az elmúlt években, hála az új, elhízás ellen is hatékony gyógyszerüknek.