Mély levegőt vesz,és hörögve megindul

Jeremy Clarkson autós műsorvezető simán a világ legjobb útjának nevezte a transzfogarasi utat, amivel tudnék vitatkozni, de mondott már nagyobb hülyeséget is. (A klímaváltozásról például azt: „Mi a baj vele? Ha el is vesztjük Hollandiát, vannak más helyek, ahol lehet nyaralni.”) Abban viszont igaza van, hogy egészen elképesztő látvány, és bizonyos szögekből nézve tényleg páratlan. Kedvencem, amikor a léghűtéses Porsche átforrósodott motorháztetője felett remegő levegőn keresztül nézem.

A Fogarasi-havasokon átvezető szerpentin és a Porsche csúcsmodelljei között az ötven év a kapocs: 1974-ben adták át a Transzfogarast, és mutatták be az első 911 Turbót. Az út építését az egykori román diktátor, Ceaușescu rendelte el közvetlenül az 1968-as prágai tavasz után. Attól tartott, hogy a Szovjetunió Romániát is meg akarja szállni, és a mozgósítás szempontjából kulcsfontosságúnak tűnt, hogy legyen egy út az addig még lóháton is járhatatlan Fogarasi-havasokon át. Hivatalosan 1974 szeptemberében adták át, de utána még hat évig tartott, míg tényleg késznek lehetett nevezni.


Ahhoz is trükközni kell, hogy a Porsche 911 Turbo ötvenedik évfordulója kijöjjön. A 930-as gyári kódjelű autót először 1975-ben lehetett megvenni, viszont a közönségnek már 1974 végén, a Párizsi Autószalonon leleplezték. Arra az évfordulós bulira, amin részt vehettem, a 930 mellé a következő két generációból is kihoztak egy-egy különleges példányt a Porsche múzeumából. Ezek a régi Porschék annyi ember életében ott vannak a kipipálandó élmények listáján, hogy a fennmaradt autók Ferrari-árban cserélnek gazdát. Én pedig azért utaztam a Fogarasok lábához, hogy vezessem is őket.