A tengerparti nyugágyból második otthonról vagy bérbeadásból is profitot hozó nyaralóról álmodozva elhomályosulnak a külföldi ingatlanvásárlás árnyoldalai. Végigvesszük egy bevallottan szkeptikus hozzáértő józan ellenérveit, és bemutatunk három megvalósult álmot Pugliából, a Cote d’Azurről és a Costa del Solról.
„Mint a Keletiben elmenni vécére, vagy lesz belőle baj, vagy nem.” Balla Ákosnak, a Balla Ingatlan alapító tulajdonosának markáns véleménye van a külföldi ingatlanbefektetési álmokról, szerinte tízből kilencen hajlamosak lebecsülni a kockázatokat, és túlbecsülni a hasznot.
„Huszonöt éve vagyok a piacon, olvasom az elemzéseket, ismerem az adatokat, minden információ birtokában vagyok, beszélem a nyelvet és van helyismeretem, de így se tudom megmondani, hogy a budapesti árak merre mennek, mennyi lesz például az értéknövekedés egy-két év múlva, vagy hogyan alakulnak a bérleti díjak. Az utóbbi években is annyi minden történt, covid, háború, energiaválság, kamatszintek növekedése, ami felülírta a várakozásokat csak a saját piacunkon. Hogy látnám át egy másik ország lakáspiaci trendjeit, ahol csak arról van tapasztalatom, hogy szép a part és jó a pizza?” – magyarázza Ákos, és még csak a makrotrendeknél tart, nem is a praktikus nehézségeknél.
Pedig népszerű gondolat, és egyre nagyobb iparág is: itthon és több országban – főleg a Földközi-tenger partján, de egy ideje a Közel-Keleten és más egzotikusabb piacokon is – több szolgáltató rárepült a külföldön ingatlanra vágyakozó magyarokra. Nem feltétlenül befektetők ők a klasszikus értelemben, és ez a jobbik eset, mert legalább nem mindenki kerget hiú ábrándokat. Aki azért vásárol, mert idősebb korára szeretne egy jó klímájú második otthont, vagy olyan a munkája, hogy megteheti, hogy az év több hónapjában máshol él, esetleg B tervet keres, mert kezd elege lenni az országból, az nem tisztán befektetési döntést hoz, hanem életmódot, élettervet változtat. Ha okosan, tudatosan teszi – ahogy a három általunk megismert vásárló tette a délolasz, a délfrancia és a spanyol tengerpartok mentén –, elégedett is lehet a döntésével. (Tapasztalataik a következő oldalon.)
Öt éve irányítja a TV2 Csoportot, melyek voltak a legemlékezetesebb mérföldkövek az Ön számára? Az első mérföldkő a Tények Plusz című infotainment magazin öt évvel ezelőtti elindítása volt, mert ellentétben azzal, amit egyes versenytársak hangsúlyoznak, szerintem nem csak a főműsoridő fontos. Ugyanakkor megerősítettük a reggeli és a főműsoridő előtti műsorsávokat is a Mokkacinóval és a […]
Öt éve irányítja a TV2 Csoportot, melyek voltak a legemlékezetesebb mérföldkövek az Ön számára?
Az első mérföldkő a Tények Plusz című infotainment magazin öt évvel ezelőtti elindítása volt, mert ellentétben azzal, amit egyes versenytársak hangsúlyoznak, szerintem nem csak a főműsoridő fontos. Ugyanakkor megerősítettük a reggeli és a főműsoridő előtti műsorsávokat is a Mokkacinóval és a legnépszerűbb török sorozatokkal.
Aztán következett a főműsoridő. Számos próbálkozás után megértettük, hogy nehéz sorozatokkal megtartani a közönséget, ezért olyan szórakoztató műsorokat kell kínálnunk, amik könnyen követhetők: realityket és gameshowkat. Meglepett, hogy olyan nagy nemzetközi formátumok, mint A Nagy Ő vagy a Szerencsekerék elérhetők még Magyarországra, így megvásároltuk őket. Tehetséges és elhívatott kollégáimnak köszönhetően ezek a műsorok óriás sikert arattak, és a már meglévő formátumokkal, mint az Ázsia Expressz és a Séfek Séfe, a TV2-t piacvezetővé emelték. Ezt a nyerő receptet most már a konkurencia követi és másolja, ami elismerés számomra.
A hétvége egy hosszabb küzdelem, mivel ilyenkor gyűlik össze a család, és a szokások megváltoztatása időbe telik. De a Dancing with the Stars bebizonyította, hogy ezeken az estéken is lehet nyerni. Nem nagyképűség, ha azt mondom, hogy mára ismerem a magyarokat: a tánc összeköti őket, a boksz viszont megosztja. Számomra a televízió az, ami újraegyesít.
Említettem a tehetségeket. Amióta 2019-ben csatlakoztam a TV2 Csoporthoz, az az álmom, hogy ezt a tudást exportáljuk, erős regionális szereplővé váljunk, az OTP Bank és a Mol példáját követve, akik Magyarországról lettek nemzetközi bajnokok. 2020-ban megvásároltuk a 3 tévécsatornával rendelkező szlovéniai Planet Groupot. A TV2-vel való szinergiák kiépítésével növeltük a nézettséget és a bevételt. Ha két ország jól együtt tud működni, miért ne lehetne három vagy négy?
Az Ön nevéhez fűződik a TV2 digitális platformjának a megújítása is, a konkurenciához képest mégis egy teljesen más stratégiát választott.
A digitális stratégiánk egyszerű: akkor kínálunk tartalmat a nézőnek, ha hajlandó fizetni érte. A piac elemzése után az AVOD mellett döntöttünk és sikeresen elindítottuk a TV2 Playt, amely az első naptól kezdve nyereséges. Ezután jött a TV2 Play Prémium, amit a telco partnereinkkel együtt alakítottunk ki. A gyorsan növekvő TV2 Play Zero pedig 499 forintért kínálja reklámmentesen a tartalmainkat. Mi egyelőre nem hiszünk a direct-to-consumer SVOD-ban, több tényező miatt sem: a piac mérete, a vásárlóerő és a hagyományok miatt. Mi inkább megtartjuk a hagyományainkat, és a Spíler csatornáinkat fejlesztjük.
Várható-e újabb bejelentés, csatorna átnevezés a kábelportfóliónál?
A TV2-nél egy 14 csatornából álló portfóliót találtam, amelyek ritkán „beszéltek” egymással, sok néző azt sem tudta, hogy az Izaura, a Mozi+ és a Spíler egy családba tartoznak. A csapatommal folyamatosan finomhangoljuk a kábeles portfóliónkat, átnevezünk és újrapozicionálunk, valamint tartalmi és arculati fejlesztéseket végzünk. A legtöbb csatorna mára vezető szerepet tölt be a saját szegmensében, de a kereskedelmi televíziók top 10-es listáján is szerepelnek. Ezt bizonyítja a TV2 Klub közelmúltbeli sikere is. (x)
Nem vagy tankönyvi portfóliómenedzser. Nem óvatoskodsz, provokatív szövegeid vannak a Holdblogon vagy a Hold After Hours podcastban. Szándékos?Ezt részben a tánc hozta. Minden előadás egy fellépés, egy Powerpoint-prezinek, pláne egy podcastnek szórakoztatónak kell lennie, és az majd mellesleg lejön, hogy okos vagy, vagy sem. Sokáig én is olyan voltam, mint amilyen kép él a pénzügyi szektorról, de ezt […]
Idén is fehér abrosz mellett gáláztunk neves magyar családi vállalatok tulajdonosaival, hallgattunk színpadi beszélgetést hosszú, derűs életről és pénzügyi sikerekről, meg persze koccintottunk új generációkra, üzleti összefonódásokra, örökségekre.
Lakást adni, venni tipikusan olyan ügy, ahol eladó, vevő, no pláne még a közvetítő is jól akar járni. Nem csoda: sok pénzről, milliókról, életünk vagyontárgyáról van szó. Szinte mindig legalább annyira érzelmi döntés, mint amennyire racionális, az utóbbit támogatjuk most meg negyven jó tanáccsal. A három kulcsszó: felkészültség, tudatosság, korrektség.
Vannak ösztönösen jól eltalált márkanevek. A 30-as nyugdíjas ilyen volt. Kit ne érdekelne, hogyan lehet már harmincas éveidre annyi pénzt keresni, hogy megélj a kamataiból. Tele voltak az előadótermek, kattintották a cikkeket. Engem is magával ragadt ez a tudatosság és célra tartás, de mindig érdekelt, vajon mi lesz a harmincas nyugdíjassal a negyvenes éveire. Takács Szabolcs eltűnt a nyilvánosság elől, azt […]
Írta: Nagy Szabolcs Szerintünk menned kéne. Ezt nem tudod megugrani.” Ezekkel a szavakkal végződött az első startuprodeóm. A Tresorit alapítói, vezetői ültek velem egy kis tárgyalóban az első rendes irodánkban. Pár évvel a később sikeresen exitáló kiberbiztonsági startup indulása után voltunk, épp erősen küzdöttünk azért, hogy minél több üzleti ügyfélnek értékesítsünk. Ez történetesen nekem mint marketingvezetőnek lett volna […]