Jánosdeák Attilának egyetlen munkahelye volt, amióta megkapta a közgazdászdiplomáját. Ma az Eli Lilly gyógyszeróriás legfontosabb európai központjának pénzügyi igazgatója. A cég árfolyama valósággal felrobbant az elmúlt években, hála az új, elhízás ellen is hatékony gyógyszerüknek.
Jánosdeák Attila egy sportos Chevrolet Berettával parkolt be a Webber International University kampuszára. A magánegyetem a floridai Tampa és Orlando között nagyjából félúton, a Crooked Lake partján található. Attila 2003-ban, akkor még csupán egy bőrönddel és egy tenisztáskával, sportösztöndíjjal jött ide a grazi egyetemről – ahol közgázt tanult – egy félévre. Végül három szemeszter lett belőle.
A nagybetűs amerikai életet élte: mint a teniszcsapat megbecsült tagja beutazta az Államokat, közben szerzett egy mesterdiplomát. Pedig mindez visszalépést jelentett neki. Grazban önálló albérlete volt, jó kocsival, tanult, közben dolgozott a helyi teniszklubban. „Ebből sokat leadtam Floridában. Ketten voltunk egy kis koliszobában, a tusoló közös volt, kint a folyóson, a kaja borzasztó. Négy-öt évet léptem vissza életszínvonalban, de nem mondanám, hogy nem csinálnám meg újra.” Amerika először volt fontos állomás az életében, de nem utoljára. Értelmiségi szülők gyermeként nőtt fel Keszthelyen, ahol a 80-as, 90-es években – az idejáró német turisták miatt – élénk teniszélet volt. Az ország a rendszerváltás sokkjából ébredezett, amikor Attilát édesapja levitte a helyi teniszklubba. Nem lett csúcsjátékos, de az országos elitben ott volt. A szülők úgy döntöttek, tanuljon külföldön, lásson világot, így került a Borg Monsbergerbe, egy grazi sportakadémiára.
„Edzéstervünk volt, ott kellett lenni az edzéseken, de tanulásban sem engedték a linkeskedést.” Ugyan Keszthely közel volt, de ekkor még úgy tartotta a kapcsolatot a családdal, hogy a kollégiumi folyosó végén kikiabálták a nevét, ha otthonról hívták. Tizennégy évesen igazi mélyvízbe került. „Alkalmazkodnom kellett, azt hiszem, ebben azóta is jó vagyok.” A Borg nem versenyistálló, stabil alapokat adott azoknak is, akik nem lettek profi sportolók. Attila elvégezte a teniszedzői képzést, a helyi klubban iskolásoktól nyugdíjasokig sok mindenkivel foglalkozott. Coach volt a pályán, és ez hasznos tapasztalat lett. A klubban követték, hogy kinél hány játékos marad egy-egy kurzus után.
A K&H idén kilencedik alkalommal díjazta azokat a hazai családi vállalatokat, amelyek üzleti magatartása, szemlélete iránymutató, valamint követendő példa lehet mások számára is. A K&H családi vállalatok kiválósági díjban ismét azok a cégek részesülhettek, akik a kategóriájukban kimagasló eredményt értek el. A K&H mindig is fontosnak tartotta a szoros partnerséget a családi vállalkozásokkal, amelyek a […]
A K&H idén kilencedik alkalommal díjazta azokat a hazai családi vállalatokat, amelyek üzleti magatartása, szemlélete iránymutató, valamint követendő példa lehet mások számára is. A K&H családi vállalatok kiválósági díjban ismét azok a cégek részesülhettek, akik a kategóriájukban kimagasló eredményt értek el.
A K&H mindig is fontosnak tartotta a szoros partnerséget a családi vállalkozásokkal, amelyek a portfóliója közel felét teszik ki. Épp ezért járult hozzá fejlődésükhöz az elmúlt évek során 720 milliárd forintnyi hitelkitettséggel. A pénzügyi támogatás mellett ugyanakkor elengedhetetlen a cégek szakmai elismerése is, hiszen a legpéldamutatóbb megoldásokat alkalmazó cégek inspirációul szolgálhatnak más családi vállalatok számára is. A 2016-ban életre hívott K&H családi vállalatok kiválósági díj éppen ezt a célt szolgálja: hogy támogassa és elismerje a magyarországi családi tulajdonban lévő vállalatok hozzájárulását a gazdasághoz és elkötelezettségüket a társadalom és a környezetük iránt.
„A K&H családi vállalatok kiválósági díjra idén is négy kategóriában lehetett pályázni. Hosszú távú stratégia kategóriában a cég sikeres működésének, növekedésének fenntartását és a gazdaságon belüli jelentős, előremutató szerepét díjaztuk. Innováció kategóriában az elmúlt években már megvalósult vagy a közeljövőben tervezett fejlesztéseket és azok hatásait vettük figyelembe. A környezetvédelmi fenntarthatóság kategória nyerteseit a környezetszennyezés csökkentésére irányuló tevékenységeik alapján választottuk ki. A sikeres generációváltás kategória díjazottjai pedig azok a vállalatok lehettek, amelyek eredményesen beépítették családi értékeiket a vállalatvezetésbe. A szakmai zsűri ezúttal hat kiemelkedő vállalatot részesített a díjban” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
INNOVÁCIÓ
FINO-FOOD Kft.
„Zéró kompromisszum”
A FINO-FOOD Kft. tulajdonosa, az Egyed család, több mint 30 éve kezdett minőségi tejtermékek gyártásába. Egyed László, az alapító-tulajdonos, már gyerekkorában közel került a tejipari ágazathoz, hiszen nagyszüleinek tehenei voltak, így nemcsak a tejfeldolgozás folyamatait, de az értékesítés csínját-bínját is elsajátította. A vállalat 2006-ban kezdte meg működését Kaposváron, egy olyan régióban, ahol a tejfeldolgozáson kívül tehenészeti telepek működtetésével és termőföldek művelésével is foglalkoznak. Farmjaikon több mint 5000 szarvasmarhát tartanak, közülük kb. 2400 tejelő. A vállalat 2021-ben vegán, növényi alapú termékekkel bővítette portfólióját Fino Vegajó márkanév alatt. A 2021-es bevezetést követően a Fino Vegajó termékcsalád 5 terméke közül a tejmentes túróalternatíva elnyerte a dubaji Gulfood nemzetközi vásáron a „Leginnovatívabb termék” díját. Legfrissebb újdonságuk, a 2023 szeptemberében bevezetett Fino Vegajó Vegan bar, egy roppanós, mártott desszertrúd, amelyet a tejallergiások is fogyaszthatnak.
KÉSZ Csoport
Adatokból épület
A KÉSZ Holding Zrt. a több mint négy évtizedes múltra visszatekintő KÉSZ Csoport irányító vállalata. Ez Magyarország egyik legszélesebb portfólióval rendelkező, építőipari fókuszú, technológia-vezérelt vállalatcsoportja, amely nemzetközi jelenléttel is rendelkezik. Egyedi struktúrájuknak köszönhetően képesek kiszolgálni az ügyfeleiket az építőipar teljes palettáján, a tervezéstől a gyártáson át a megvalósításig. A szakértelem mellett a családi vállalati alapokon nyugvó értékrendszer is hozzájárul ahhoz, hogy a KÉSZ Holding Zrt. zökkenőmentesen irányíthassa a hazai tag- és nemzetközi leányvállalatok működését. Ezt támogatja az információáramlást segítő BIM (Building Information Management) munkamódszer is, amely lehetővé teszi az adatok egységes kezelését és hatékony felhasználását az ajánlatadástól egészen az épület életciklusának a végéig. A BIM módszertan gyakorlati implementálására hozták létre BIM stratégiájukat, amely mentén edukációs és ösztöndíjprogramot is működtetnek. E programok célja a cégcsoportban meglévő kompetenciák megosztása, fejlesztése és a hiányzó képességek megszerzése. A belső képzések és az ösztöndíjas diákok bevonása a mindennapi folyamatokba elősegíti a cégcsoport BIM-transzformációját, digitális rátermettségük növeli az építőipari digitalizációt, miközben ők maguk is fejlődhetnek szakmailag.
KÖRNYEZETVÉDELMI FENNTARTHATÓSÁG
Axiál Kft.
Fenntarthatóság és siker a Harsányi család vezetésével
Az AXIÁL Kft. mára az ország teljes területén jelen van. A Harsányi család tulajdonában álló vállalat fő tevékenységei a mezőgazdasági és építőipari gépek, valamint a hozzájuk kapcsolódó alkatrészkereskedelem és szerviztevékenység. Céljuk, hogy vásárlóik a cég által kínált termékeket és szolgáltatásokat kiváló minőségben, jó áron, egy helyen találják meg. Kezdetben kizárólag a mezőgazdaság igényeit kielégítve, gépalkatrészek forgalmazásával foglalkoztak, később szervizszolgáltatással is bővítették portfóliójukat. Szervizszerelőik nemcsak a műhelyekben, hanem a meghibásodás helyszínén is elvégzik a szükséges javításokat. Az új gépek forgalmazása mellett 2003-ban megkezdték a használt gépek értékesítését is, ezzel is elköteleződve a környezettudatosság mellett. Emellett a cég szinte minden telephelyén korszerű napelemrendszert működtetnek, így hozzájárulva a cég karbonlábnyomának csökkentéséhez. Évek óta törekszenek a papírmentességre, minden lehetőséget megragadva a digitalizációra. Dolgozóik számára névre szóló kulacsot biztosítanak, kiváltva ezzel a műanyag palackok használatát. Ezek az intézkedések jól szemléltetik hitvallásukat, miszerint: „Látjuk, hogy a jövőnk érdekében nem elég csak beszélni a társadalmi szerepvállalásról, hanem tennünk is kell érte. Ezen az úton haladva újabb célokat tűztünk ki magunk elé, hogy hozzájáruljunk a jövő környezetének kedvező alakulásához.”
Biofilter Környezetvédelmi Zrt.
Körforgásban a környezetért!
A Biofilter Cégcsoport a bioenergetikai szektor kiszolgálására szakosodott környezetvédelmi céghálózat, amelynek célja, hogy a begyűjtött szerves hulladékot 100%-ban újrahasznosítsa, ezáltal biztosítva a körforgást. Magyarországon elsőként ők alakították ki a használt sütőolaj intézményi begyűjtésének rendszerét, 2011-ben pedig már hazánk egyik vezető üzemanyagtöltő hálózatán is megtalálhatók voltak a Biofilter Zrt. által kihelyezett lakossági használt étolajgyűjtő edények. Azóta már több töltőállomás és nagyobb élelmiszerlánc is csatlakozott a kezdeményezéshez. Ennek eredményeként 2013 és 2023 között közel 5 ezer tonna használt sütőolajat gyűjtöttek be a lakosságtól, amely bioüzemanyagként hasznosult újra. A vállalat nemcsak tevékenységével ügyel a fenntarthatóságra, hanem saját környezetét is tudatosan igyekszik óvni. 2015-ben bevezették a Zöld Iroda programot, hogy elérjék céljukat, a papírmentes irodát. 2022-ben fejezték be a vállalat napelemes rendszerének fejlesztését, a fel nem használt energiát pedig visszatáplálják a hálózatba. 2023-ban pedig elsőként alkalmaznak robotkart, amelynek segítségével forradalmasítják a hulladékfeldolgozást és a minőségi biogáz-alapanyagok előállítását.
HOSSZÚTÁVÚ STRATÉGIA
Schiller Autó Család // BYD Schiller
Gumiszerviztől az elektromobilitásig
A Schiller Autó Család története egészen az 1980-as évek elejére nyúlik vissza, amikor Schiller Péter megnyitotta gumiszervizét és autójavító műhelyét a XIII. kerületben, melyet követően az ország egyik első, ha nem a legelső privát kézben lévő használtautó kereskedését alapította meg 1989-ben. A következő mérföldkő mind a család, mind a vállalkozás életében 1991-ben következett, amikor megkapták a jogot az Opel gépjárművek értékesítésére. A vállalkozás rövid időn belül hatalmas népszerűségnek örvendett, köszönhetően jól csengő szlogenjének: „Schiller Opel, a szerviz szuper”. A vállalat gyorsan kinőtte magát, és a 2000-es évek elején sorra nyitotta meg új márkakereskedéseit. Később a szélesebb ügyféligények kiszolgálása érdekében 2007-ben autók rövid- és hosszú távú bérbeadását is elkezdte. A cégcsoport 2021-ben nyitotta meg az új központi telephelyét Újpesten a Váci út 119/C szám alatt, ahol ma Skoda, Toyota és Lexus autókat értékesítenek. 2024 februárjában azonban változások történtek a Schiller Autó Család életében. Ugyanis az őket ikonikussá tévő Opel szalonnak búcsút intettek, teret engedve a teljesen új, innovatív BYD modelleknek. Hitvallásuk, amely szerint minden ügyfelet úgy szolgálnak ki, mintha családtag lenne, átsegítette a három generációs vállalatot bármilyen kedvezőtlen gazdasági körülményen, hiszen stabil ügyfélkörre támaszkodhatnak. A BYD elektromos és plug-in hybrid autók értékesítésével az elsők között adaptálódtak az új autópiaci trendekhez, amiben a technológiában és tudásban élen járó, kiváló ár-érték arányú kínai gépjárműveket forgalmaznak.
SIKERES GENERÁCIÓVÁLTÁS
K&V Nemzetközi Fuvarozó Kft.
Új korszak, régi értékek
A vállalatot Koncsos Éva és Varga József alapították 1989-ben, a Heves vármegyei Markaz községben. Kezdetben kizárólag közúti árufuvarozással foglalkoztak, de az évek során számos más területtel bővült a profiljuk. Létrehoztak egy vontatók karbantartására szakosodott saját szervizüzemet, majd 2000-ben egy műszaki vizsgabázist és töltőállomást is kialakítottak. 2004-ben a logisztika területén is elkezdtek tevékenykedni, 2013-ban pedig megépült első logisztikai központjuk, és elindították személyszállítási üzletágukat is. Mindezeknek köszönhetően mára több mint 500 alkalmazottal büszkélkedhetnek. A vállalat legfontosabb értékei közé tartozik a fejlődés iránti elkötelezettség, amelyet 2022-től az alapítók gyermekei visznek tovább, új energiát és friss szemléletet hozva a cég életébe, amelynek gyerekkoruktól kezdve részesei. A két generáció harmonikus együttműködése, valamint az ezt követő sikeres generációváltás eredményeként a vállalat évről évre töretlenül növekszik és fejlődik. A K&W Kft.-nél hiszik és vallják: „A mi piaci területünkön csak kompromisszumok nélküli, precíz, pontos és gazdaságos megoldásokkal, kiváló minőségbiztosítással, a határidők szigorú betartásával, továbbá a környezetünk iránti felelősséggel szabad munkát végezni.”
Lakást adni, venni tipikusan olyan ügy, ahol eladó, vevő, no pláne még a közvetítő is jól akar járni. Nem csoda: sok pénzről, milliókról, életünk vagyontárgyáról van szó. Szinte mindig legalább annyira érzelmi döntés, mint amennyire racionális, az utóbbit támogatjuk most meg negyven jó tanáccsal. A három kulcsszó: felkészültség, tudatosság, korrektség.
Írta: Nagy Szabolcs Szerintünk menned kéne. Ezt nem tudod megugrani.” Ezekkel a szavakkal végződött az első startuprodeóm. A Tresorit alapítói, vezetői ültek velem egy kis tárgyalóban az első rendes irodánkban. Pár évvel a később sikeresen exitáló kiberbiztonsági startup indulása után voltunk, épp erősen küzdöttünk azért, hogy minél több üzleti ügyfélnek értékesítsünk. Ez történetesen nekem mint marketingvezetőnek lett volna […]
Nem vagy tankönyvi portfóliómenedzser. Nem óvatoskodsz, provokatív szövegeid vannak a Holdblogon vagy a Hold After Hours podcastban. Szándékos?Ezt részben a tánc hozta. Minden előadás egy fellépés, egy Powerpoint-prezinek, pláne egy podcastnek szórakoztatónak kell lennie, és az majd mellesleg lejön, hogy okos vagy, vagy sem. Sokáig én is olyan voltam, mint amilyen kép él a pénzügyi szektorról, de ezt […]
Takács Szabolcs nyolc évvel ezelőtt felmondott a munkahelyén, nyugdíjazta magát, azóta a megtakarításainak hozamaiból és szerelemprojektjeiből él. A harmincas nyugdíjas blog és előadásai a covid óta szünetelnek, ő feleségével és gyermekével – már negyvenen túl – egy Tolna megyei faluban telepedett le. Meglátogattuk.