Péterfy Gergely és Péterfy-Novák Éva íróházaspár az utóbbi években szerteágazó független kulturális üzleti vállalkozást és egyre növekvő közösséget épített fel. A magyar kultúráért, de függetlenedve Magyarországtól – Olaszországból. Évuka, hogy is kezdődött ez az egész?” – kérdezi Péterfy Gergely kávéját kortyolgatva egy római kávéház napsütötte teraszáról, ahonnan online csatlakozik a beszélgetéshez. „Gondoltam, hogy nekem kell beszélni” – válaszol […]
Péterfy Gergely és Péterfy-Novák Éva íróházaspár az utóbbi években szerteágazó független kulturális üzleti vállalkozást és egyre növekvő közösséget épített fel. A magyar kultúráért, de függetlenedve Magyarországtól – Olaszországból.
Évuka, hogy is kezdődött ez az egész?” – kérdezi Péterfy Gergely kávéját kortyolgatva egy római kávéház napsütötte teraszáról, ahonnan online csatlakozik a beszélgetéshez. „Gondoltam, hogy nekem kell beszélni” – válaszol Éva Kisorosziból, magyarországi bázisukról, mert a legújabb könyvbemutatójára éppen hazajött. Aztán persze a történetmesélésben mindig kiegészítik egymást.
Péterfy Gergely és Péterfy-Novák Éva öt éve költöztek ki az olaszországi Todiba, onnan igazgatják az úgynevezett Umbriai Magyar Köztársaságot és annak minden projektjét. Péterfy Akadémia név alatt prózaíró kurzusokat és nyári táborokat tartanak, kulturális eseményeket, túrákat szerveznek. Online folyóiratuk mellett Varga Edit rádiós és volt televíziós műsorvezető-szerkesztővel könyvkiadót is működtetnek. Gergely több évig volt egyetemi oktató, de az a fajta kreatívírás-tanítás, ami a nyugat-európai felsőoktatásban ismert volt, itthon sokáig nem létezett. Sok kezdő író megkereste, hogy ellessenek tőle írói fortélyokat. Hogy a kíváncsiságát és a növekvő igényeket kielégítse, alapos kutatómunka után kidolgozott egy módszertant azoknak, akiknek hiányoztak a szakmai alapjaik. Innen már csak egy lépés volt, hogy legyen egy intézmény is, a Péterfy Akadémia, ahol ma már három szinten tanulható a prózaírás.
Pörög, kreatív, nagyra nőtt, és még magyar is. Amelyik márka kimarad, lemarad: követhető példák az itthoni TikTokról. Balazs Kicks868 ezer követő16 millió lájk„A népszerűséghez inkább a TikTok tett hozzá” – ezt a kiskörúti cipőkirály,Pachert Balázs mondta még 2023-ban a Forbes Flow-n. Másfél milliárd forintos, sok százezer követős sneakerbirodalmának mérete magáért beszél. Instagramját 2019 nyarán indította el, és mint […]
Pörög, kreatív, nagyra nőtt, és még magyar is. Amelyik márka kimarad, lemarad: követhető példák az itthoni TikTokról.
Balazs Kicks 868 ezer követő 16 millió lájk „A népszerűséghez inkább a TikTok tett hozzá” – ezt a kiskörúti cipőkirály, Pachert Balázs mondta még 2023-ban a Forbes Flow-n. Másfél milliárd forintos, sok százezer követős sneakerbirodalmának mérete magáért beszél. Instagramját 2019 nyarán indította el, és mint a legtöbb Z generációs vállalkozónál, ez, de főleg a TikTok lett márkájának legfontosabb felfuttatója. Közben a YouTubeon a magyar celebvilág színe-javát vendégül látja Sneaker Tour-videóiban, de a kritikák sem kerülik el a közösségi médiában. A TikTok-sztárok élete már csak ilyen.
Budapest Park 214 ezer követő 9,2 millió lájk Már csak jellegükből fakadóan is a nyári színpadok közkedvelt és új generációs sztárjai bukkannak fel náluk. Emellett a szabadtéri bulihelyszínen vérprofi stáb kamerázik, a legyártott minőség elsőrangú. Visszatérő formátumuk az első befutók, avagy a kapunyitás utáni legelszántabb rajongók rohanása a színpad előtti első sorba. Will Smithnek jó érzéke van a közösségi médiához, augusztusban pedig a Parkban koncertezik, szóval kíváncsian várjuk, milyen kontent pottyan ki ebből.
Reflexshop 204 ezer követő, 2,4 millió lájk Magyar viszonylatban jó ütemérzékkel, tudatos stratégiával költöztek a platformra, jó példa minden e-kereskedőnek, hogyan lehet enyhíteni a forgalom Facebook- vagy Google-kitettségét. (Ezt a Rejoy.hu is nagyon jól példázza, bár ők a romániai Emag csoport alá tartoznak, így őket most nem vettük figyelembe.) A játékbolt széles társasjáték- és aktív szabadidős kínálatának rendkívül jól áll, hogy rövid, pörgős TikTok-videókkal dobják a csalit a követők elé, minden kreatív és vicces társast, kártya- vagy partijátékot kipróbálnak bennük.
Reményfarm 527 ezer követő 7,3 millió lájk Nem klasszikus fogyasztói márka, pedig sokan leshetnének tőlük. Juhász Anna és Goldmann Dávid nagyvárosban nőttek fel, és először csak önellátásban gondolkodtak, amikor tanyára költöztek. Aztán beleszerettek a regeneratív mezőgazdaság ötletébe, és azóta nemcsak azt nézik, hogyan tudnak minél kisebb károkat okozni a természetben, hanem azt is, hogyan indíthatnak el pozitív folyamatokat. Épp a hetekben tértek vissza kisebb szünet után a platformra, visszatérő videójuk már 1,2 milliós nézettséget produkált.
Mobilfox 1,1 millió követő, 17,4 millió lájk Diller Kevin mobiltokmárkája tavaly hatmilliárd forint feletti forgalmat produkált. Sokatmondó, hogy az adatról nem az éves pénzügyi beszámolóban, hanem a huszonéves tulajdonos TikTok-videójából értesülhettünk. A Mobilfoxot a TikTok emelte fel, és most pont ott némult el, Kevin állítása szerint azért, mert akkorát robbantak a rendeléseik, hogy állandó csúszásba kerültek minden országban, ahol aktívak. Most azért spórolnak, hogy még többet fordítsanak a gyártásra, és leküzdjék az akadozó kiszállítást. (Címlapsztori: Forbes 2023/5)
Superz 374 ezer követő, 3,4 millió lájk A magyar parfümgyártó év elején Budapestre hívta a világ legnépszerűbb parfüminfluenszerét, Jeremy Fragrance-t, tizenévesek garmadáját sikerült odavonzani a márka Kossuth téri üzletébe. A cég társtulajdonosa, Szerencsés Szabolcs egyszerre vallja magát jobboldali magyarnak és muszlimnak. A márka másik arca Khamzat Chimaev közeli barátságot ápol Csecsenföld vezetőjével, Ramzan Kadirovval. A cég tavaly a Fradi mezszponzora lett három évre. A kontextus ellenére is jelenség lettek, a márka fő profiljához újonnan Mucsi Zoltánnal is forgattak videót.
Green of Daisy 370 ezer követő 20,9 millió lájk Magyar fejlesztésű, itthon gyártott, vegán, állatkísérlet-mentes natúrkozmetikumok és teák. Bukovicsné Békefi Daisy kertészmérnök, édesanya a termékek előállítása (szakembercsapatra bízta), és a webshop működtetése mellett a család kiskunsági birtokáról ad kertészkedési tippeket, recepteket a szabadban megtalálható gyógynövényekből, és olyan házi praktikákat, mint például hogyan készíts palántázót vécépapír-gurigából.
Vágyaim.hu (és Padlizsán.hu) 152 ezer (és 161 ezer) követő 1,8 millió (és 2,5 millió) lájk Önképzés, önismeret, önkritika. Mind kellett, hogy Pörzse Norbert felépítse az ország legnagyobb online szexáruházát, a Vágyaim.hu-t, a szex önmagában vajmi kevés lett volna ehhez. Kreatívan kezelik könyökbökdösős poénjaikkal a TikTokot, és okítják is vele a közönséget. Az üzemeltető céghez több domén tartozik, különböző célcsoportokra lőnek velük. A Padlizsán.hu abszolút a húszas fiatalokra és a gólyatáborokra lő, szemben a Vágyaim.hu 35–40-es, párkapcsolatban élő korosztályával.
És még sok másik jó példa: Arcanum, Bamba Marha, Gym Suleiman, Meglepkék, OTP Junior, Pick, Shop Builder, Street Kitchen, Wigo, Zing.
Írta és szerkesztette: Vaszkó IvánSzámolta: Golovics Milán és Vaszkó Iván Levakarhatatlan arcok a TikTokról, médiabirodalmat építő videósok a YouTube-ról és a Twitchről, tévés főműsoridőig jutó közösségimédia-sztárok. Újra itt vannak az ország legértékesebb tartalomgyártói, azok, akik ismertségüket valós üzleti sikerré és értékké tudták kovácsolni. Kit tekintünk influenszernek?Azt a digitális tartalomgyártót, aki a magyar piacon meghatározó befolyással képes hűséges követőtáborának véleményét formálni, […]
Öt éve még azzal küzdött, hogy megszűnhet az alapja, harmincegy évesen rábízták a százfős Hold vezetését egybillió forinttal. Szabó Balázsról elsőre nem tudod eldönteni, hogy nagyképű vagy magabiztos, de pozíciók helyett mindig a tudás érdekelte. Nem tudok mást mondani, nekem tényleg a gazdaság és a politika a hobbim!” Már egy ideje hangosan gondolkodik, hogy mit csinál, amikor épp nem vezérigazgató, […]
Forgács Mariann a BeSocial digitális ügynökség társalapítója és ügyvezetője, február óta az IAB Hungary szakmai szervezet influenszercsoportjának vezetője, egyben az influenszerlista zsűrijének oszlopos tagja. Szakmai interjúnkban kiveséztük vele a piac méretét, a hatósági vizsgálatok valós hatásait, hogy mi hajtotta fel a tartalomgyártók gázsiját, és még a Nissan nőgyalázó reklámkampányára is kitértünk. Idén is megjegyezted, hogy sajnálod, de a mi listánkra is […]
Fürge tech cégként törtek be a biztosítói piacra, egy év alatt hétszázalékos piaci részesedést szereztek a kgfb-szerződéseknél. A neheze még hátravan, de a teljesítményt már egy külföldi nagyágyú is elismerte. Tízmillió dollárral vághatnak neki az európai terjeszkedésnek. Az Ominimo előtt éveken át elemezték a piacot az alapítók, a McKinsey tanácsadói lévén tucatnyi biztosítóval dolgoztak Európa-szerte. A tapasztalatuk ugyanaz volt a horvát, a belga vagy […]